Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Producenci wódki zarabiają coraz więcej

Wydaliśmy na wódkę 8,6 mld zł. Ubiegły rok był wyjątkowo dobry dla producentów i dystrybutorów. Ich rentowność wzrosła o ponad połowę. Trzykrotnie szybciej niż sprzedaż.


Autor: Rzeczpospolita
Data: 23-04-2008, 08:33

Niemal co piąty litr wódki kupiony w ostatnim roku w Polsce to tzw. alkohol premium - wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Sprzedaż tego typu wódek zwiększyła się w ubiegłym roku o prawie 20 proc. Od stycznia 2007 r. do lutego 2008 r. tylko w sklepach i na stacjach benzynowych Polacy kupili w sumie ok. 215,7 mln litrów wódki, 15,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydatki na nią zwiększyły się o 17,5 proc. i sięgnęły 8,6 mld zł.

W górę, chociaż wolniej, poszedł popyt także na wódki popularne (o 19 proc.) i najtańsze (o 5 proc.). - Zwiększenie się sprzedaży wódki to efekt wzrostu gospodarczego i poprawiającej się siły nabywczej społeczeństwa - uważa Małgorzata Faraś, rzecznik Diageo Polska, właściciela marki Smirnoff.

Przy takim wzroście sprzedaży nie dziwią dobre wyniki finansowe producentów i dystrybutorów. Z wyliczeń Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ) wynika, że w 2007 roku rentowność branży spirytusowej zbliżyła się do 7,1 proc. Rok wcześniej wynosiła 4,6 proc. Na ubiegłorocznej hossie skorzystały wszystkie liczące się na polskim rynku firmy. Ich sprzedaż zwiększyła się średnio o 20 proc. Przychody lidera rynku, giełdowej spółki Central European Distribution Corporation, właściciela Bolsa i Polmosu Białystok, poszły w górę o blisko połowę. O około 50 proc. wzrosły także przychody należącej do Pernod Ricard Wyborowej z Poznania.

Wódka jest drugim - po piwie - najpopularniejszym wśród Polaków alkoholem. Więcej tego trunku sprzedaje się tylko w Rosji, na Ukrainie i w Stanach Zjednoczonych.

W Unii Europejskiej więcej wyrobów spirytusowych produkują od nas Brytyjczycy, Niemcy, Hiszpanie i Francuzi. Z Polski pochodzi natomiast ok. 40 proc. wódki czystej wytwarzanej w Europie. Daje to nam pierwsze miejsce wśród 27 krajów członkowskich.

Nasz udział w eksporcie unijnego sektora spirytusowego wynosi jednak tylko ok. 1,4 proc. - Potencjał polskiej branży spirytusowej jest duży. Do tej pory jednak nie udało się nam wypromować marki o globalnym zasięgu - uważa prof. Roman Urban z IERiGŻ. Z danych instytutu wynika, że w 2007 r. wartość wyeksportowanych polskich alkoholi etylowych wyniosła 86 mln euro. To o około jedną dziesiątą więcej niż przed rokiem. O 50 proc., do 111 mln euro, zwiększyła się natomiast wartość trunków sprowadzonych do naszego kraju.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!