• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

PRW: sprzedaż win będzie rosła

Sprzedaż win w 2011 r. wzrosła o 6 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W ocenie Polskiej Rady Winiarstwa, w kolejnych latach można spodziewać się dalszego zwiększenia sprzedaży. Najchętniej w naszym kraju kupowane są wina stołowe.
  • Autor: PAP
  • Data: 21-09-2012, 16:37
PRW: sprzedaż win będzie rosła

"Rynek wina, mimo spowolnienia lub spadku w innych kategoriach branżowych, nadal rośnie" - poinformowała w piątek na konferencji prasowej wiceprezes Polskiej Rady Winiarstwa (PRW) Anna Kalinowska. Zaznaczyła, że wzrost sprzedaży następuje dzięki zwiększeniu sprzedaży win stołowych. Natomiast obserwuje się spadkowe tendencje w sprzedaży win musujących i deserowych.

Kalinowska przypomniała, że w ub. roku weszła w życie ustawa regulująca produkcję i rozlew win. Dostosowała ona polskie przepisy do prawa unijnego, ułatwiła sprzedaż win produkowanych we własnych winnicach, uprościła rejestrację przedsiębiorców. Teraz branża czeka na wydanie rozporządzeń do tej ustawy.

Jak mówił prezes firmy Ambra Robert Piotr Ogór, wartość całego rynku alkoholi szacowana jest na 26 mld zł, w tym 13 mld zł - to piwo, 10 mld zł - wódka, a 2 mld - to wartość rynku wina. Oznacza to, że rynek wina zajmuje 7 proc. rynku alkoholi. Mimo, że rynek win jest najmniejszą kategorią, to jest ona najbardziej prorozwojowa. "Wino jest oznaką nowoczesności" - powiedział szef firmy Ambra. Dodał, że piją go głównie ludzie stosunkowo nieźle zarabiający, często podróżujący i stykający się z innymi kulturami. Jego zdaniem wino podnosi kulturę konsumpcji alkoholu.

Spożycie wina w naszym kraju jest jednym z najniższych w Europie. Według szacunków w 2011 r. wyniosło ono 6 litrów na osobę łącznie z winami owocowymi.

Najwięcej pije się w Polsce wina stołowego (63 proc.), natomiast tylko sporadycznie (najczęściej na Nowy Rok) spożywa się wina musujące. Nastąpił wyraźny spadek sprzedaży win bułgarskich i węgierskich na korzyść droższych win francuskich, włoskich czy chilijskich. Coraz chętniej są kupowane wina z USA i Hiszpanii.

Polscy konsumenci najczęściej sięgają po wina czerwone, ale w ostatnim roku znacznie zwiększyła się sprzedaż win różowych. Preferują też wina wytrawne kosztem półsłodkich. Ok. 40 proc. kupowanych win kosztuje więcej niż 20 zł, 9 proc. - powyżej 30 zł, ale najwięcej butelek (50 proc.) sprzedawanych jest w cenie 10-20 zł.

Do niedawna wina sprzedawane były przede wszystkim w sklepach tradycyjnych, w ostatnim okresie coraz większego znaczenia nabiera sprzedaż poprzez sklepy dyskontowe. Branża stawia też na handel poprzez duże sieci.

Branża win bardzo pozytywnie oceniła decyzję ministerstwa finansów w sprawie zmniejszenia akcyzy na napoje fermentowane o zawartości poniżej 5 proc. - cydry i perry (napoje jabłkowe i gruszkowe). W 2012 r. stawka akcyzy ma wynosić 97 zł od 1 hektolitra wobec 158 zł w tym roku. W opinii Kalinowskiej zmniejszenie podatku pozwoli na zwiększenie produkcji tych napojów, które są niezwykle popularne w innych europejskich krajach np. w Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii.

Polska Rada Winiarska powstała w 1991 r., jest dobrowolnym zrzeszeniem producentów i dystrybutorów i importerów win i miodów pitnych. W jej skład wchodzi obecnie 15 członków. Głównym celem Rady jest reprezentowanie interesów zawodowych tej grupy wobec władz ustawodawczych.

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!