Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Przeczytaj cały wywiad z Andrzejem Szumowskim, prezesem Stowarzyszenia Polska Wódka

Na temat sytuacji na rynku napojów spirytusowych, prognoz na 2011 rok, skutków proponowanych zmian w prawie oraz działań promocyjnych na rzecz polskiej wódki rozmawiamy z prezesem Stowarzyszenia Polska Wódka Andrzejem Szumowskim.

Przeczytaj cały wywiad z  Andrzejem Szumowskim, prezesem Stowarzyszenia Polska Wódka

Ubiegły rok obfitował w niecodzienne wydarzenia. Jak odbiły się one na branży spirytusowej?

Miniony rok był szczególnie trudny. Nastąpił spadek rynku wyrobów alkoholowych, szczególnie w segmencie wódek. Szacując ostrożnie można stwierdzić, że spadek mógł wynieść między 5 a 10 proc.

Na branży niekorzystnie odbiły się cztery elementy: szczególnie ciężka zima, upalne lato, powodzie i katastrofa smoleńska, które miały konsekwencje w decyzjach klientów i spowodowała ograniczenia zakupowe. Mamy nadzieję, że w tym roku już podobne sytuacje nie zajdą i rynek będzie mógł spadki nadrobić.

Czy zatem jest szansa na wzrost rynku w 2011 roku?

W obecnej chwili trudno jest przewidzieć, jak zachowa się rynek w tym roku. Wiele wskazuje na to, że powinien wzrosnąć: w kraju obserwuje się ogólny, gospodarczy spokój, a gracze wyciągnęli wnioski z ostatniego roku i bardziej skutecznie będą starali się zaznaczyć swoją pozycję na rynku.

Jako branża spirytusowa uważamy, że to, co nas nie zniszczyło, to nas wzmocniło. Przyzwyczailiśmy się żyć w ekonomicznym i prawnym stresie, a ubiegły rok nas szczególnie zahartował.

Musimy jednak z uwagą obserwować światową gospodarkę i elastycznie reagować na wszelkie turbulencje. Pewien niepokój musi wywoływać sytuacja w krajach arabskich, nie tyle ze względu na wielkość rynku alkoholowego ale z uwagi na globalne reperkusje. Ostatnie wydarzenia mogą mieć bowiem wpływ na ceny ropy, a cena ropy z kolei rzutuje na koszty produkcji w konsekwencji na wyniki ekonomiczne firm, poziom wzrostu gospodarczego poszczególnych państw, a przede wszystkim nastroje konsumentów. Ten łańcuch dochodzi też do naszego kraju i wpływa na konsumpcję dóbr takich jak alkohole.

Na chwilę obecną trudno przewidzieć dalszy przebieg wydarzeń, ale ceny ropy już są wysokie. Rosną ceny żywności w Polsce. Konsumenci, szczególnie w zakresie produktów spożywczych, będą musieli dokonywać wyborów. Mamy nadzieję, że branża spirytusowa dostosuje ofertę i ceny do potrzeb konsumenta tak, że ewentualne wzrosty cen surowców nie odbiją się na niej niekorzystnie w skali całego roku.

Nie należy wykluczyć, że wzrost cen ropy i produktów takich jak cukier i zboże będzie miał wpływ na wzrost kosztów produkcji w segmencie spirytusowym. Nie można jednak patrzeć na skoki cen w krótkim czasie. O większym negatywnym wpływie będzie można mówić wtedy, kiedy ta tendencja utrzyma przez dłuższy okres czasu.

więcej informacji:

Andrzej Szumowski RSS ALERT    /    Polish Vodka Association RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.12.229
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!