Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Przeczytaj wywiad z Andrzejem Olkowskim, prezesem Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich

O rosnącej popularności małych browarów, ich inwestycjach oraz o przemianach na polskim rynku piwnym rozmawiamy z Andrzejem Olkowskim, prezesem Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich oraz członkiem zarządu Browaru Kormoran w Olsztynie.

Przeczytaj wywiad z Andrzejem Olkowskim, prezesem Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich
Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich

Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
Data: 04-05-2011, 11:02
Skąd w Polsce moda na piwa z małych browarów?
Na polskim rynku piwa dominują trzy koncerny, które w większości produkują piwa przemysłowe pozbawione naturalnych właściwości i smaku charakterystycznych dla tego napoju. Rynek przesycił się tą "bylejakością" i "bezsmakiem". Konsumenci, którzy raz sięgnęli po piwa naturalne czy smakowe produkowane przez małe browary, już nigdy nie wrócą do tych przemysłowych. Piwa produkowane w małych browarach wyróżniają się tym, że powstają z naturalnych składników, są oparte na tradycyjnych recepturach, a proces ich produkcji nie jest sztucznie skracany czy przyspieszany.

Jaki jest profil konsumenta piw z małych browarów?
Jest to przede wszystkim klient świadomy, który zwraca uwagę na swoją dietę, zdrowie. Równocześnie poszukujący inspiracji na świecie. Polacy coraz szybciej bogacą się, także są w stanie zapłacić więcej za piwo o dobrej jakości.

Z drugiej strony są jeszcze kibice, dla których małe browary rozlewają lokalne marki? Czy to jest dobre rozwiązanie dla tej branży?
To nie jest dobry pomysł na rozwój. Moim zdaniem lokalne browary nie powinny angażować się w produkcję takich marek, a raczej skupić się na piwach z segmentu premium.

Czy moda na piwa z małych browarów to chwilowy czy długofalowy trend?
Moim zdaniem jest to trend, który już nigdy się nie odwróci. Rynek może najwyżej nasycić się i trochę spowolnieć. Jeśli chodzi o produkty innowacyjne i regionalne, to ich popularność stale rośnie i to nie tylko na rynku piwa. Polacy, w związku z coraz większą świadomością nt. zdrowia, doceniają także np. sery, wyroby piekarnicze czy wędliny produkowane przy użyciu naturalnych receptur oraz przez pasjonatów.

Czy rosnąca popularność piw z małych browarów przekłada się na wzrost ich zysków?
Te z browarów, które nie bały się i zaryzykowały warzenie piw smakowych, czy w ogóle niszowych w wersji premium, odnoszą teraz sukcesy. Wiedzie im się coraz lepiej, ponieważ segment tych piw odnotowuje stały, stabilny i satysfakcjonujący wzrost. Z drugiej strony jest grupa browarów, które nie zdecydowały się na takie kroki i teraz - mimo rozwoju rynku - stoją w miejscu. Małe browary niekonieczne potrzebują sporych inwestycji, ale pomysłu i zmiany modelu zarządzania. Piwo to bardzo specyficzny produkt, który lubi cierpliwość i nagradza zaangażowanie.

Jednak wiele mówi się o tym, że małe browary coraz więcej inwestują w nowoczesne maszyny, by zwiększyć moce produkcyjne...
To prawda, ale tylko częściowo. Małe browary rzeczywiście wymieniają lub modernizują swój park maszynowy, kładą jednak większy nacisk na poprawę standardów produkcyjnych i tak dobierają kierunki inwestycyjne, żeby raczej wydłużyć proces leżakowania, a nie zwiększyć ilość warzonego piwa. Demontują na przykład zbiorniki ze stali czarnej, a instalują ze stali kwasoodpornej, modernizują systemy chłodzenia czy poprawiają efektywność energetyczną, by móc produkować piwo bardziej energooszczędnie, a zwiększone pojemności zbiorników wykorzystują raczej na eksperymentowanie z nowymi recepturami, czy poszukiwanie nowych smaków. W olsztyńskim Browarze Kormoran, którego jestem współwłaścicielem, od około trzech lat prowadzimy takie inwestycje. Między innymi powiększamy leżakownię i modernizujemy zarządzanie gospodarką energetyczną. W planach mamy także wprowadzenie na rynek kolejnych, nowych piw.

Czy popularność piw z małych browarów zauważyły już sieci handlowe?
Sieci rzeczywiście wykazują coraz większe zainteresowanie piwami z małych browarów. Przedstawicielom handlowym łatwiej nawiązuje się z nimi współpracę. Wiele sklepów widzi także potrzebę odpowiedniego wyeksponowania naszych produktów, gdyż widzą, że piwa z browarów regionalnych przyciągają do półki piwnej świadomych i skłonnych wydać więcej pieniędzy konsumentów. Jesteśmy coraz lepiej wykształceni i mając świadomość tego, jak ważne jest zdrowe odżywianie się, mamy rosnący apetyt na kosztowanie produktów określanych jako ekologiczne, tradycyjne i zdrowe.

Czy spodziewa się Pan kontrataku ze strony koncernów piwowarskich? Czy ich działania mogą zaszkodzić popularności małych browarów? 
Oczywiście, że mogą, ale moim zdaniem ich prymitywne reklamy skierowane do nieświadomych konsumentów "nie nabiorą" wymagających konsumentów piw z browarów regionalnych. Nie spodziewam się także przejęć małych browarów przez koncerny. Po pierwsze ich właściciele w zdecydowanej większości nie będą zainteresowani odsprzedażą, a po drugie - koncerny nie są przygotowane na produkcję takich piw, do wytworzenia których potrzeba zaangażowania, pasji i cierpliwości.

Czy popularność małych browarów może zainteresować tą branżą fundusze private equity, które np. będą wprowadzały browary na NewConnect?
Na pewno jakieś fundusze mogą uznać rynek małych browarów za perspektywistyczny, ale nie sądzę, aby szerzej zainteresowali się inwestycjami w ten segment. Fundusze z reguły zakładają szybką stopę zwrotu, a w piwowarstwie jest to okres kilkunastu, a nie kilku lat. Jeśli chodzi o NewConnect to wiele podmiotów z naszej branży jest już na to gotowa, ale - moim zdaniem - ten sposób pozyskiwania kapitału nie jest nam potrzebny. Większość inwestycji możemy sfinansować ze środków własnych i kredytów, których - z uwagi na obecną popularność małych browarów - banki coraz chętniej nam udzielają. A poza tym, jak już wcześniej wspominałem, piwowarstwo lubi cierpliwość, a tej funduszom inwestycyjnym brak.

Kiedyś w branży małych browarów wiele mówiło się o stworzeniu wspólnej marki piw. Czy jest to jeszcze realna inicjatywa?
Inicjatywa ta powstała w czasach, kiedy tak naprawdę musieliśmy walczyć o przetrwanie. Obecnie wiedzie nam się coraz lepiej, więc na pewno nie powrócimy do tych planów. Nie ma takiej potrzeby.

Czy w Polsce są jeszcze nieruchomości po małych browarach, które czekają na inwestorów?
Tak. Jest jeszcze kilka takich nieruchomości. Należą one obecnie do prywatnych właścicieli. Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Olkowski RSS ALERT    /    Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich RSS ALERT    /    Browar Kormoran RSS ALERT    /    małe browary RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    piwa regionalne RSS ALERT

KOMENTARZE (15)

  • Halabarda 2011-05-04 11:42:30
    Typ wie co mówi. Wygląda na to, że to właściwy człowiek na właściwym miejscu. Zainteresowanie piwami regionalnymi rośnie. Może przydało by się trochę rozwiać tę korporacyjną ciemnotę jakimiś akcjami skierowanymi do klienta końcowego. Stowarzyszenie małych browarów jest idealnym nośnikiem do generalnej promocji piw i produktów regionalnych. Małe browary mają kasę, mają fachową wiedzę i teraz mają swój czas. Zamiast spekulować jaki będzie rynek i kto czym skusi klienta końcowego pokażcie mu walory piw regionalnych już teraz. Browar Kormoran ma świetnie zorganizowanego Facebooka, stronę WWW i etykiety na piwach. Ciechan jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych choć w internecie wygląda słabo... Brakuje akcji wskazującej na trend piw regionalnych. Jak na razie to Heineken wygląda bardziej prestiżowo w oczach ludzi, a czy jest lepszy, zdrowszy i prawdziwszy? Na pohybel korpozlewkom!
  • Halabarda 2011-05-04 11:44:02
    Typ wie co mówi. Wygląda na to, że to właściwy człowiek na właściwym miejscu. Zainteresowanie piwami regionalnymi rośnie. Może przydało by się trochę rozwiać tę korporacyjną ciemnotę jakimiś akcjami skierowanymi do klienta końcowego. Stowarzyszenie małych browarów jest idealnym nośnikiem do generalnej promocji piw i produktów regionalnych. Małe browary mają kasę, mają fachową wiedzę i teraz mają swój czas. Zamiast spekulować jaki będzie rynek i kto czym skusi klienta końcowego pokażcie mu walory piw regionalnych już teraz. Browar Kormoran ma świetnie zorganizowanego Facebooka, stronę WWW i etykiety na piwach. Ciechan jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych choć w internecie wygląda słabo... Brakuje akcji wskazującej na trend piw regionalnych. Jak na razie to Heineken wygląda bardziej prestiżowo w oczach ludzi, a czy jest lepszy, zdrowszy i prawdziwszy? Na pohybel korpozlewkom!
  • Star 2011-05-04 13:13:53
    Odważne stwierdzenie iż trend na premium piwa nigdy się nie odwróci, historia pokazywała już nie raz, że piwo to rynek delikatny na czynniki zewnętrzne.
  • regionalnesmaki 2011-05-04 17:31:33
    A ja bym był za tym by oddzielnym browary i piwa regionalne od lokalnych. Piwo z Ciechanowa jest znane od bardzo dawna, tak jak Piwo Wschowskie, Piwo z Witnicy, Piwo z Browaru Fortuna, Piwo Łaskie i kilka innych. To są piwa tradycyjne, historyczne, związane z miejscem gdzie powstają. Taki Kormoran, Amber czy inne powstałe w ostatnim 20leciu browary, mają z piwem tradycyjnym i regionalnym niewiele wspólnego. Otworze browar w piwnicy, porobię ekstra butelki, napisze na etykiecie ze to piwo regionalne, chociaż równie dobrze moge je produkować gdzie indziej, u znajomego na wsi. Drugi przykład to taki. Jest miasto lub miasteczko, gdzie od 300 lat wyrabiano lokalne piwo, niestety podczas II wojny światowej browary zniszczono, w czasach PRL ich nie reaktywowano, jednak zachowała się tradycja i receptura. Ktoś w końcu przyjechał do tego miasta i zaczął produkcję piwa na bazie tej tradycji 300letniej i tych starych receptur. Jest różnica??
  • Bartosz 2011-05-04 19:41:27
    Jest w tym trochę prawdy co pisze regionalnesmaki. Tylko z drugiej strony na to patrząc to wszystkie browary kiedyś zaczynały. Więc dlaczego taki Kormoran miałby nie wystartować? Myślę, że im więcej małych browarów tym lepiej. Historia jest ważna, ale ważniejsza jest przyszłość. Jeśli chodzi o Ciechana, Witnicę czy Fortunę... Czy myślicie, że trzymają się receptur sprzed lat? albo korzystają ze starych technologii? Są tak samo w XXI w. jak cała reszta. Fajny chwyt marketingowy odtwarzanie starych receptur. Ale tym się chwali Warka, Żywiec i cała ta reszta. Reasumując: Uważam, że każdy z tych małych browarów zasługuje na wsparcie i każdemu trzeba dać szansę. I warto pić różne piwa. Dlatego myślę, że Halabarda podsuwa ciekawy pomysł z ogólnopolską promocją piw regionalnych. Srar - chyba mieszasz dwie wypowiedzi;)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.33.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!