Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Rynek energetyków gwałtownie wyhamowuje

Producenci napojów energetyzujących przez ostatnie kilka lat notowali duże wzrosty. Teraz rynek zwolnił. Według niektórych źródeł, w ciągu pierwszych miesięcy br. zmalał już o 0,5 proc. w odniesieniu do danych z minionego roku.

Rynek energetyków gwałtownie wyhamowuje

Jeszcze w 2001 r. sprzedaż napojów energetyzujących w Polsce wynosiła zaledwie 8 mln litrów, w 2006 r. raptem cztery razy więcej, podczas gdy w 2007 r. nastąpił zdecydowany skok. Sprzedaż wyniosła wtedy 82 mln litrów - podaje międzynarodowa firma konsultingowa Zenith International. W 2008 r. nadal sprzedaż zdecydowanie rosła: osiągnęła 130 mln zł.

- Kategoria rozwija się nadal w tempie dwucyfrowym rok do roku (konczac na marcu 2009), niemniej jednak porównując do poprzednich okresów rocznych (kończących się na styczniu czy marcu br.) wzrost ten jest coraz wolniejszy. Jeszcze mniejsze tempo wzrostu widoczne jest przy porównaniu pierwszych miesięcy 2009 vs 2008 - mówi Ewa Babis, Marketing Manager w firmie Nielsen.

Według tej agencji, sprzedaż napojów energetyzujących w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2009 była o 0,5 proc. mniejsza w ujęciu wartościowym niż w analogicznym okresie 2008 r. Tymczasem ten sam współczynnik rok temu wynosił ponad 240 proc.

- To nie tylko kwestia spowolnienia gospodarczego, ale także zachowań i postaw samych producentów i właścicieli marek. Zdecydowana większość napojów to tylko mniej lub bardziej rozcieńczone wersje liderów rynku podzielona na ponad sto marek rosnących ja grzyby po deszczu i często bardzo szybko gasnących. Wielu było chętnych na podłączenie się do trendu i stąd zaczęły się mnożyć różne controle, pittbule, krwawe dziki, bycze... - zauważa Adam Bogacz, właściciel AKB Consulting.

Dlatego szansą dla branży mogą być bardziej innowacyjne napoje energetyzujące. O nowych konsumentów powalczy m.in. marka R20, która wprowadziła na rynek nowe wersje smakowe swojego klasycznego energetyku. Także nowe receptury i smaki wprowadziła Ustronianka. Riders Cola Energy Drink w handlu nowoczesnym notuje już o kilkadziesiąt proc. wyższą sprzedaż niż tradycyjna wersja napoju. Na duże zainteresowanie produktem liczy też Herbapol, który niedawno zainaugurował swą działalność na rynku napojów energetyzujących. Dzięki zupełnie nowej recepturze, opierającej się jedynie na naturalnych składnikach, produkt tej firmy, Green-Up, może trafić do zupełnie nowej grupy odbiorców.

Ciekawie zapowiadał się także rozwój energetyków sygnowanych przez kluby sportowe. Ostatnio włączył się do produkcji napojów energetyzujących czeski browar Fuhrmann z Połczyn Zdrój, który zamierza wprowadzić energetyk dla stołecznego KSP Polonia. Dyrektor handlowy browaru, Jaromir Kaczanowski zapowiada jednak kolejne wdrożenia, także w innych klubach. - Jednak, jeśli kluby chcą na tym rynku odnieść prawdziwy sukces, muszą stawiać na innowacyjność i kreatywność - podkreśla Adam Bogacz.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

napoje energetyczne RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • R20 2009-07-06 16:33:05
    Wszystko prze Red Bull\'a, który stracił palmę pierwszeństwa i już nie inwestuje takiej kasy jak kiedyś...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.177.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!