• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Spotkanie w polskim biurze WHO nt. ograniczania palenia tytoniu

Potrzeba zmiany przepisów dotyczących reklamy wyrobów tytoniowych, a także kwestia wprowadzenia ostrzeżeń obrazkowych na paczkach papierosów to tematy piątkowego spotkania w biurze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w Polsce.
  • Autor: PAP
  • Data: 26-10-2012, 17:54

Anna Kozieł z biura WHO w Polsce przypomniała w rozmowie z PAP, że Polska ratyfikowała w 2006 r. Ramową Konwencję WHO o Ograniczaniu Użycia Tytoniu, a piątkowe spotkanie dotyczyło obecnych działań dotyczących ograniczania palenia w Polsce.

Jak podkreśliła, nadal wiele przepisów polskiego prawa wymaga doprecyzowania, np. w kwestii reklamy. "Nieprecyzyjne prawo zezwala na reklamę wyrobów tytoniowych w miejscach sprzedaży pod szyldem informacji o produkcie, np. przez podkładki przy kasie z logo marki tytoniowej, ale takie podkładki pojawiają się też w sklepach mięsnych i innych punktach" - mówiła.

Kozieł zwróciła uwagę, że należałoby ponadto wprowadzić przepisy eliminujące dodatki smakowe do wyrobów tytoniowych, ponieważ te dodatki są atrakcyjne dla młodych ludzi i zachęcają do sięgania po papierosy.

"Konwencja mówi też o tym, że należy wprowadzić ostrzeżenia obrazkowe na paczkach papierosów. Czekamy na podpisanie przez ministra zdrowia odpowiedniego rozporządzenia w tej sprawie" - mówiła.

"Rozważaliśmy również, czy w Polsce dążyć do wprowadzenia rozwiązania z Australii, czyli ujednoliconych opakowań papierosów, aby były mniej atrakcyjne" - poinformowała Kozieł.

Prof. Piotr Jankowski z Instytutu Kardiologii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego przypomniał, że Polskie Towarzystwo Kardiologiczne postuluje całkowite uwolnienie naszego kraju od tytoniu do 2030 roku. "Wyznaczyliśmy cel, a teraz musimy zaplanować szczegółową ścieżkę dojścia do niego. Będziemy starali się dotrzeć do polityków, osób wpływowych, aby nie było to jedynie puste hasło, ale aby szły za nim konkretne działania" - mówił po spotkaniu.

"Dyskutowaliśmy też nad kosztami ekonomicznymi dla polskiej gospodarki, ponieważ badania naukowe pokazują, że koszty wynikające ze skutków palenia tytoniu dla gospodarki przewyższają znacząco wpływy budżetowe z akcyzy od wyrobów tytoniowych" - powiedział. Dodał, że skutki palenia mają znaczący wpływ na ograniczenie liczby osób aktywnych zawodowo m.in. z powodu przedwczesnej umieralności, dużej liczby udarów mózgu, zawałów serca i nowotworów wywołanych paleniem tytoniu.

Także prof. Jankowski zwrócił uwagę na potrzebę wprowadzenie ostrzeżeń obrazkowych na opakowaniach papierosów. "Skuteczność ostrzeżeń obrazkowych została wykazana w kilku krajach" - podkreślił. Dodał, że w grudniu Komisja Europejska ma opublikować nowy katalog ostrzeżeń obrazkowych i wyraził nadzieje, że wówczas minister zdrowia w Polsce podpisze odpowiednie rozporządzenie o wprowadzeniu tego rozwiązania.

Członek zarządu Polskiego Towarzystwa Programów Zdrowotnych Łukasz Balwicki poinformował o inicjatywie "Polska bez dymu", w ramach której organizacje pozarządowe i instytucje mają współpracować ze sobą na rzecz ograniczania palenie w Polsce.

Dominika Kawalec ze stowarzyszenia Manko, które przystąpiło do inicjatywy, podkreśliła, że chce ono dążyć m.in. do zaostrzenia zakazu palenia w miejscach publicznych oraz jak najszybszego wprowadzenia ostrzeżeń obrazkowych na paczkach papierosów.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • kiedy idioci przestaną decydować co wolno DOROSŁYM? 2012-10-27 16:35:46

    \"ozieł zwróciła uwagę, że należałoby ponadto wprowadzić przepisy eliminujące dodatki smakowe do wyrobów tytoniowych, ponieważ te dodatki są atrakcyjne dla młodych ludzi i zachęcają do sięgania po papierosy.\" Co za bzdury!!! Nie wie Pani że papierosy są dla dorosłych i trzeba egzekwować przestrzeganie prawa a nie zakazywać dorosłym(!) wyboru produktu który im odpowiada?! Idąc tym tropem niech Pani natychmiast woła żeby zlikwidować wiśniówkę, likiery, wina itd. itp. Też mają \'smak\' i to niejednokrotnie bardzo miły! Jeżeli smak alkoholu może zachęcać młodych ludzi to zlikwidujcie alkohol, zlikwidujcie wszystko co jest dla dorosłych zamiast pilnować żeby było to niedostępne dla niepełnoletnich!

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!