Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Stock Polska liderem na rynku polskich wódek

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 26-09-2009, 08:56
- Od stycznia 2009 r. nasza sprzedaż zwiększyła się o ok. 80 proc. Zakładamy, że taką dynamikę osiągniemy także w ciągu całego roku - mówi Rzeczpospolitej Marek Malinowski, prezes firmy Stock Polska, będącej częścią Stock Spirits, czołowego producenta alkoholi w Europie Centralnej. - Według firmy Nielsen w połowie tego roku wysunęliśmy się na pozycję lidera polskiego rynku wódki - wyjaśnia Malinowski.
Stock Polska liderem na rynku polskich wódek

W 2009 r. przychody firmy powinny wynieść ok. 550 mln zł. W 2008 r. przekroczyły nieco 300 mln zł.

Tak szybką ekspansję Stock Polska zawdzięcza przede wszystkim marce Czysta de Luxe. Według Nielsena to obecnie najpopularniejsza czysta wódka w Polsce. Firma wprowadziła ją na rynek pod koniec 2007 r. Jej udziały wynosiły wówczas ok. 11 proc. Dawało jej to czwarte miejsce na polskim rynku wódki.

W branży spekuluje się, że ekspansja Stock Polska to dowód na to, że właściciel firmy, amerykański fundusz Oaktree Capital Management, zamierza w najbliższym czasie wystawić ją na sprzedaż. Kiedy w 2006 r. kupował spółkę, wówczas jeszcze Polmos Lublin, zaznaczył, że będzie chciał się pozbyć jej udziałów po trzech - pięciu latach. Marek Malinowski zaprzecza, że fundusz przygotowuje się do szybkiej sprzedaży Stock Polska. Oaktree chciałby przyłączyć do Stock Spirits jeszcze jednego lub dwóch producentów alkoholu w Europie Centralnej.

W Polsce, która jest największym rynkiem Stock Spirits, akwizycje nie są brane pod uwagę. Malinowski zaprzecza także, że Stock Polska oraz jego właściciel byli kiedykolwiek zainteresowani przejęciem spółki Belvedere czy też jej flagowej marki wódki Sobieski.

Stock produkuje nie tylko wódki, ale także potrzebny do ich wytworzenia spirytus. Instalacja do jego rektyfikacji, którą zbudował cztery lata temu, już mu nie wystarcza. Właśnie rozpoczął budowę kolejnej. Ma zacząć działać na przełomie kwietnia i maja 2010 r. Marek Malinowski wyjaśnia jedynie, że pozostałe inwestycje w lubelskim zakładzie kosztowały w tym roku ok. 50 mln zł. Podobną kwotę firma zamierza wydać także w przyszłym roku.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Obserwator 2009-09-26 11:11:42

    Sukces firmy jest konsekwencją przemyślanej strategii i sprawnego zarządzania. Zarówno inwestor, jak i zarząd wykazały się umiejętnością synergicznej współpracy. To dobrze rokuje na przyszłość. Pozwoli skutecznie przeczekać spadki na rynku, które są udziałem konkurencji. Przypomina trochę sytuację spółki Belvedere z 1999 r. Oby tylko sukces nie \"uśpił\" zarządzających i nie doprowadził do sytuacji, w której dzisiaj znalazł się w/w konkurent Stock Polska. Tradycyjna siła marki \"Stock\" może się okazać olbrzymim atutem w walce o segment premium. Powinna umocnić pozycję firmy w segmencie wódek czystych na krajowym rynku, a jednocześnie pozwolić rozwinąć eksport Stock Vodka na rynku zagraniczne (Europa Zach., USA, Chiny).

    Odpowiedz
  • Prawnik 2009-09-27 08:29:19

    Sukces Stock jest tym bardziej godny podkreślenia, ze rozciąganie marki ZG na rynek czystej wódki wcale nie musiało się udać. Warto przypomnieć, że początkowo ZG została wzbogacona o likier. I tu wielkiego sukcesu nie było. Co więcej, CEDC - jeden z głównych rywali dominuje w hurcie. Natomiast kłopoty Belvedere i ich chaotyczna strategia na pewno Stockowi zadanie ułatwiły.

    Odpowiedz
  • Reguu 2011-02-27 19:38:54

    Szeroka gama produktów, idealne wstrzelenie się w potrzeby rynku z gorzką de Luxe, znakomita żołądkowa gorzka. Nie ma się co dziwić.

    Odpowiedz
  • :) 2011-03-11 21:15:07

    Uwielbiam tą wódkę :)

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!