• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Targi ISM: Producenci słodyczy martwią się o przyszłość

Producenci, którzy przyjechali w tym roku na największe na świecie targi słodyczy ISM do Kolonii, zastanawiają się, jak długo jeszcze konsumentów będzie stać na osładzanie sobie życia. - Branża boi się, co będzie dalej. Być może prawdziwe tsunami dopiero nadciąga - mówi Rzeczpospolitej Marek Moczulski, prezes Mieszko. - Jeżeli będzie rosła liczba osób bez pracy, to nie jest wykluczone, że spadnie popyt na słodycze. Nie jesteśmy przecież wyspą odizolowaną od tego, co dotyka całą gospodarkę.
  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 06-02-2009, 08:34
Targi ISM: Producenci słodyczy martwią się o przyszłość
fot. ISM

Uśmiechnięci odwiedzający przechadzają się pomiędzy stoiskami. Tak jak zwykle różowe jest logo targów w Kolonii - lizak a la kula ziemska. Wystarczy jednak tylko przez chwilę porozmawiać z wystawcami, aby się przekonać, że coraz mniej różowe są natomiast okulary, przez które patrzą na świat pogrążający się w kryzysie - czytamy w dzienniku.

Budzące grozę słowo na „k" nie chce przejść przez gardło Mirosławowi Szaracie, dyrektorowi handlowemu spółki Millano produkującej czekolady Baron. Firma wystawia się na ISM po raz dziesiąty.

- Jaki kryzys? To tylko kolejny etap cyklu koniunkturalnego, który wkrótce się skończy - uspokaja. Przyznaje jednak, że przez moment zastanawiał się, czy nie zawiesić nad stoiskiem firmy transparentu z hasłem: "Czekolada jest najlepszym lekarstwem na stres w czasie kryzysu".

- Nie narzekamy na brak zainteresowania naszą ofertą. Jednak widać, że gości na targach jest mniej niż w poprzednich latach. Mniej osób pyta także o próbki produktów - przyznaje Mirosław Szarata.

Mniejsze zainteresowanie targami dostrzega także Marek Moczulski, prezes giełdowej spółki Mieszko: - Na pierwszy rzut oka widać, że jest mniej gości i wystawców.

Z Polski na 39. targi ISM przyjechało w tym roku 51 firm. W 2008 roku było ich o osiem więcej. W sumie własne stoiska miało 1593 wystawców z 65 krajów świata. Rok temu było ich prawie 1640. Reprezentowali 70 państw.

Popyt na słodycze w Europie na razie wyraźnie nie wyhamował. - W 2008 roku kryzys finansowy nie miał wpływu na rynek słodyczy. Jesteśmy pewni, że będzie tak także i w tym roku - przekonywał podczas konferencji poprzedzającej targi ISM Uwe Lebens, przewodniczący m.in. Sweet Global Network. Takimi optymistami nie są jednak wszyscy producenci. Wciąż zadają sobie pytanie, jak długo będą omijać ich problemy, które dotknęły już koncerny samochodowe czy firmy budowlane. Brak jasnej odpowiedzi budzi coraz większy niepokój.

Sen z powiek producentom słodyczy spędzają rekordowe ceny kakao. Tak wysokie nie były od prawie ćwierć wieku. - W tak niepewnej sytuacji rynkowej producenci będą z pewnością musieli podjąć decyzję o podwyżce cen - mówi Konrad Mickiewicz, dyrektor do spraw rozwoju w Zakładach Przemysłu Cukierniczego Bałtyk. Nie jest wykluczone, że pokazanie się na targach będzie dla firmy jedną z ostatnich okazji do promowania swoich produktów.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!