Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Ujednolicone opakowania wyrobów tytoniowych naruszają przepisy polskiej konstytucji

Od ubiegłego roku Australia jako pierwszy kraj wprowadziła w życie przepisy dot. ujednoliconych opakowań dla wyrobów tytoniowych (plain packaging) wraz ze standaryzacją nazw poszczególnych marek. - W praktyce oznacza to, że wszystkie rodzaje papierosów bez względu na rozmiar, będą sprzedawane w takich samych opakowaniach, w tym samym kształcie, w kolorze oliwkowym - tłumaczy dr Ewa Skrzydło-Tefelska, partner w Kancelarii Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak.

Ujednolicone opakowania wyrobów tytoniowych naruszają przepisy polskiej konstytucji

Ujednolicone opakowania różnią się jedynie nazwą marki, która jest zapisana tą samą czcionką. - 75 proc. powierzchni zajmują ostrzeżenia dla potencjalnych palaczy. Są one szczególnie drastyczne - zdjęcia organów ciała palaczy, chorujących dzieci palących rodziców i osób umierających z powodu nałogu. Podobne, restrykcyjne przepisy chce także wprowadzić Unia Europejska, nie zważając na zgłoszone zastrzeżenia Światowej Organizacji Handlu (WTO), która wszczęła oficjalne postępowanie w tej sprawie - wskazuje dr Ewa Skrzydło-Tefelska. - To kolejna regulacja, która może uderzyć w polski sektor tytoniowy - dodaje.

W jej opinii propozycję nowelizacji Dyrektywy 2001/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 czerwca 2001 r. należy uznać za niezgodną z Konstytucją w zakresie wprowadzenia generycznych, ustandaryzowanych opakowań wyrobów tytoniowych ze względu na oczywiste naruszenie art. 20 i art. 22 Konstytucji RP. - Normy te dotyczą wolności działalności gospodarczej, rozumianej jako swoboda działalności, która ma na celu pozyskiwanie dóbr materialnych i osiąganie zysku poprzez wytwarzanie dóbr, prowadzenie nimi obrotu, dostarczanie na rynek, świadczenie usług za odpłatnością itp. - tłumaczy partner w Kancelarii Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak.

- Wynikające z nowelizacji Dyrektywy ograniczenie swobody działalności gospodarczej polega przede wszystkim na ograniczeniu "swobody konkurowania", sprawia bowiem, że jedynym czynnikiem różnicującym te same rodzajowo produkty tytoniowe będzie ich cena. Tym samym zabieg ten nie może przyczyniać się do ograniczenia zakupu tych wyrobów i ich spożycia. Nie jest wykluczone, że zróżnicowane cenowe będzie stymulować nabywanie tańszych marek, oferowanych w bardzo podobnie wyglądających opakowaniach. Rozwiązanie to nie spełnia zatem wymogów zasady proporcjonalności w aspekcie konieczności i skuteczności - podkreśla.

Należy także zwrócić uwagę na fakt, że wejście w życie tej części Dyrektywy (po implementacji) oznaczać będzie zakaz umieszczania na opakowaniach znaków towarowych stosowanych od wielu lat przez firmy do oznaczania wyrobów tytoniowych. - W istocie będzie to prowadziło dopozbawienia danej firmy prawa do własnego znaku towarowego. W rzeczywistości marka produktu przestałaby istnieć. Stanowiłoby to naruszenie konstytucyjnego prawa własności (art. 20, 21 i 64 Konstytucji) - zauważa Skrzydło-Tefelska.

- Zgodnie z Traktatem o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej tzw. TFUE, dyrektywa wiąże każde Państwo Członkowskie, do którego jest skierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawiając jednakże organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. Głównym zadaniem unijnej dyrektywy jest harmonizacja ustawodawstw krajowych. Jest to pośrednia forma legislacji, której tworzenie odbywa się dwustopniowo, pierwszy etap obejmuje ustalenie linii politycznej na poziomie unijnym, zostawiając jednocześnie państwo członkowskim swobodę w ustaleniu środków i form jej osiągnięcia. W drugim etapie - zawarty w treści dyrektywy cel jest inkorporowany do krajowych porządków prawnych poprzez wydanie stosownych przepisów, najczęściej w ciągu 2 lat. Po przyjęciu dyrektywy na poziomie europejskim Polska praktycznie nie będzie mogła odmówić jej implementacji do prawa krajowego. W konsekwencji uchwalenie kontrowersyjnej Dyrektywy przez UE zmusiłoby naszego ustawodawcę do uchwalenia niekonstytucyjnej ustawy - zaznacza.

Jej zdaniem należy wykorzystać wszelkie środki prawne - zwłaszcza wynikające z ustawy z 11.03.2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem RP w Unii Europejskiej - aby odpowiednio zmodyfikować projekt Dyrektywy zawczasu, a konsekwencje wynikające dla Polski z jej uchwalenia trzeba uświadomić naszym przedstawicielom zasiadającym w Parlamencie Europejskim.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Ewa Skrzydło-Tefelska RSS ALERT    /    Kancelaria Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak RSS ALERT    /    dyrektywa tytoniowa RSS ALERT    /    papierosy RSS ALERT    /    opakowania RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Łukasz 2013-02-16 11:37:15
    Moderator: komentarz został usunięty ze względu na naruszenie zasad forum. Prosimy o zachowanie kultury dyskusji.
  • Mika 2013-02-18 09:51:46
    Ciekawe, jak poradziła sobie z tym "problemem" Australia. Może warto byłoby sprawdzić, panowie urzędnicy?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.219.31.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!