• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu
WYDARZENIA/KONFERENCJE

Rozwój franczyzy na rynku handlowym jest nieunikniony. Obecnie problemem większości niezależnych sklepów nie jest to czy przystąpić do sieci, ale którą z nich wybrać - wynika z debaty "Franczyza w Polsce - małe formaty, wielkie perspektywy", która odbyła się podczas V Forum Rynku Spożywczego i Handlu.


Zobacz fotorelację z V Forum Rynku Spożywczego i Handlu  

- Dojrzałość polskiego rynku handlowego czy kryzys doprowadzi do rozwoju franczyzy w Polsce. Niezależni właściciele sklepów będą potrzebować wsparcia marketingowego i parasola bezpieczeństwa reprezentowanego przez markę, by móc skutecznie konkurować. Możemy spodziewać się tego, że co roku będzie przybywało 2 tys. sklepów we franczyzie, a już niedługo 50 proc. sklepów spożywczych w Polsce będzie działało właśnie w tym modelu. Spodziewam się nie tylko przyspieszenia, ale jednocześnie zmniejszenia liczby brandów. Te marki, które są gorzej przygotowane do konkurencji, znikną z rynku - mówił David Pires Antunes, członek zarządu, dyrektor operacyjny w MAKRO Polska.

Pedro Martinho
, członek zarządu, dyrektor handlowy, Eurocash SA oraz członek zarządu, Tradis Sp. z o.o. potwierdził, że małe i średnie sklepy są przyszłością handlu w Polsce. - Konsument chce robić zakupy szybko i blisko domu, a niedzielne wizyty w hipermarkecie wychodzą już z mody. Tak samo jak dyskonty, które nie zapewniają klientom dostatecznie szerokiego wyboru oraz oferty świeżych produktów - komentował. Jego zdaniem spora ilość sieci, jaką skupia w swoim portfolio Eurocash nie jest zagrożeniem dla ich rozwoju. - Nie ważna jest liczba sklepów i szyldów, ale to, żeby konsument miał wybór, alternatywę. On oczekuje różnej oferty - innej na osiedlu, we wsi czy centrum miasta. Najważniejsze dla nas jest to, czy kupujący otrzyma to, czego nie znajdzie gdzie indziej - mówił Pedro Martinho.

Leszek Bać, prezes zarządu Bać-Polu przyznał, że na rynku franczyzy handlowej panuje spore zmieszanie, więc franczyzobiorcy analizują działania sieci, by nie stracić, jak w przypadku upadku Bomi. Słabej kondycji wielu firm dystrybucyjnych upatruje on w rewolucji, jaką wywołało "wrogie" przejęcie Tradisu przez Eurocash.

Tymczasem Krzysztof Tokarz, prezes zarządu GK Specjał, zaznaczył, że na rynku franczyzy widać migrację - przechodzenie sklepów z jednej do drugiej sieci. - Spowodowane to jest i będzie albo zmniejszeniem potencjału dotychczas funkcjonujących franczyz, konsolidacją rynku dystrybucji albo upadłościami (jak w przypadku Grupy Bomi) - komentował prezes GK Specjał. Jednak Grupa nie wyciąga franczyzbiorców z innych sieci. - Taki partner często bywa nielojalny, więc my nie będziemy w stanie być lojalni w stosunku do naszych partnerów - producentów, którym zapewniamy udział na półce, sprzedaż, wolumeny. Staramy się pozyskać tych franczyzbiorców, którzy radzą sobie na rynku. To oni dają możliwość rozwoju i pomysły, które do tej pory implementowali w swoich sklepach. Chcemy ich słuchać i rozwijać sieć razem z nimi - mówi Krzysztof Tokarz.

Głos w dyskusji zabrał także Sławomir Rupikowski, wiceprezes działającej w Małopolsce regionalnej sieci franczyzowej Kefirek. - Obecnie detalista, który rozważa wejście do sieci - oprócz tego, że szuka oferty produktów - szuka też oferty usługowej oraz rozpoznawalnego i szanowanego szyldu. W Krakowie na 10 zapytanych osób wszystkie potwierdzą, że znają markę Kefirek, ponieważ przyciągamy klientów indywidualnością. Dlatego w ciągu dwóch lat rozwoju franczyzy otworzyliśmy 60 sklepów. Stworzyliśmy też markę własną opartą na produktach nabiałowych, która obecnie generuje 14 proc. naszych obrotów - komentował Rupikowski. Jego zdaniem rynek będzie rozwijał się dwutorowo - sukces osiągną sieci ogólnopolskie z dobrymi cenami oraz regionalne z dobrą ofertą produktów, oraz "trochę inną usługą, której nie ma w molochach".

Prelegenci sesji dyskusyjnej o franczyzie zgodnie stwierdzili, że największą konkurencją sklepów franczyzowych są dyskonty.

Francois Vincent, dyrektor ds.franczyzy, członek zarządu Carrefour Polska przyznał, że sieci sklepów osiedlowych walczą z nimi dopasowaną do potrzeb klienta ofertą i szerszym wyborem produktów. - Z badań, które przeprowadziliśmy wynika, że klient sklepu osiedlowego ma 800-900 potrzeb, a dyskont daje tylko jedną odpowiedź na każdą z nich. Dlatego trzeba walczyć z dyskonterami poprzez dostarczanie klientom wyboru. Każdy rodzaj produktu powinien być reprezentowany na półce poprzez produkt najtańszy, markę własną, czyli dobrą jakość w rozsądnej cenie oraz poprzez lidera rynkowego - mówił Vincent. Jak dodał, innym powodem, dla którego klienci wybierają sklepy osiedlowe, a nie dyskonty, jest oferta produktów świeżych.

Z tym poglądem zgodził się wiceprezes Kefirka. Zaznaczył, że szeroki wybór produktów świeżych i wyspecjalizowana obsługa w tym zakresie wyróżnia jego sieć. Rozwojowi tej oferty służy m.in. najnowsza inwestycja sieci - nowoczesny magazyn świeżych mięs i wędlin, który zostanie uruchomiony w listopadzie br. Nie jest to pierwsza inwestycja tego typu - w ostatnich latach sieć otworzyła także magazyn owoców i warzyw. Ponadto Kefirek stawia na szkolenia - jednym z pomysłów sieci jest tzw. akademia franczyzobiorcy, która przewiduje, by raz w tygodniu szkolić wybraną grupę partnerów. Szkolenia mają kłaść nacisk właśnie na obsługę stanowisk tradycyjnych, jak np. świeże mięso i wędliny.

Podczas panelu zaproszeni goście ujawnili także plany rozwoju swoich sieci na najbliższe lata. W tym zakresie olbrzymie ambicje ma operator sieci Odido - Makro Cash & Carry.

- Chcemy otwierać ok. 800 sklepów Odido rocznie, tak aby docelowo nasza sieć liczyła w sumie 4-5 tys. obiektów. Naszym planem jest stałe wspieranie franczyzbobiorców - chcemy zaoferować im takie usługi jak: pomoc w dostawach towaru, szerszy dostęp do ulotek, promowania cen. W planach jest także wzbogacanie sklepów o działy z produktami niespożywczymi, kąciki z małą gastronomią czy kawą na wynos - powiedział David Pires Antunes. Jak zauważył członek zarządu Makro, sieć zachowuje równowagę pomiędzy miękką a twardą franczyzą i proponuje franczyzobiorcom dość atrakcyjne warunki, jak np. niewielkie opłaty, ale wymaga odpowiedniego wyposażenia i wyglądu sklepu oraz określonych marek. Zaznaczył, że badania, które sieć przeprowadziła w ostatnim czasie pokazały, że franczyzbiorcy, którzy - jako niezależni sklepikarze postanowili związać się z siecią Odido - notują dwucyfrowe wzrosty sprzedaży - klienci odwiedzają ich częściej niż poprzednio i wydają więcej pieniędzy.

Potężne plany przedstawił też Krzysztof Tokarz względem sieci Nasz Sklep. - Najbliższe dwa lata będą czasem, kiedy wielu niezależnych sklepikarzy podejmie decyzję o przystąpieniu do franczyzy. To widać po efektach - w tym roku do sieci Nasz Sklep przyłączymy ok. 400 placówek, co stanowi 20-proc. wzrost rdr. Na 2013 r. planujemy dodać do tego kolejnych 500 sklepów, co powiększy naszą sieć do 2,7 tys. obiektów. W 2015 r. chcemy prowadzić już 4 tys. Naszych Sklepów. Chcemy rozwijać koncept oparty na twardej franczyzie Nasz Sklep Premium - do końca roku będziemy mieć w sieci już 70 takich obiektów - przyznał prezes zarządu GK Specjał dodając, że w tym roku niewiele sklepów wyszło z sieci Nasz Sklep. Panelista V FRSiH potwierdził także, że bardzo ważnym elementem strategii rozwoju GK Specjał jest właśnie utwardzanie franczyzy, czego coraz bardziej oczekują franczyzbiorcy.

Bać-Pol, który prowadzi obecnie 100 sklepów SPAR planuje otwierać jeden sklep sieci tygodniowo. - Są to placówki o powierzchni ok. 300 mkw., które organizujemy w tzw. twardej franczyzie. Mamy bardzo wiele propozycji od właścicieli obiektów - głównie ze wschodnich rejonów Polski - powiedział Leszek Bać. Jak podkreślił, zainteresowanie franczyzą sieci SPAR wykazują także właściciele obiektów o powierzchni powyżej 300 mkw. i dla nich Bać-Pol także ma oferty.

Bać-Pol chce rozwijać cztery formaty sieci: SPAR Express do 200 mkw., supermarket SPAR (200 - 1000 mkw.), EuroSPAR (1000 - 2500 mkw.) i InterSPAR (powyżej 2500 mkw.). - Obecnie prowadzimy trzy sklepy typu EuroSPAR, ale jeszcze nie mamy żadnego InterSPARA - dodał Leszek Bać.

Na koniec sesji swoje plany przedstawiła także sieć Kefirek. W 2013 roku chce przyłączyć ok. 120 sklepów z regionu. Dodatkowo firma zamierza m.in. utwardzić franczyzę i wprowadzić nowy koncept sklepów. - Rok 2013 będzie rokiem utwardzania franczyzy. Jesteśmy już po rozmowach z franczyzobiorcami, którzy właśnie takie oczekiwania zgłaszają. Obecnie przygotowujemy grunt pod to przedsięwzięcie i inwestujemy w platformę internetową czy ujednolicamy system IT - powiedział Sławomir Rupikowski.

Kolejny element strategii Kefirka na przyszły rok jest wprowadzenie nowego formatu sklepów. - Wychodzimy naprzeciw właścicielom małych sklepów, którzy chcą działać w naszej sieci i ruszamy z konceptem obiektów o powierzchni do 120 mkw. Jest to oferta dedykowana tylko sklepom, którymi bezpośrednio zarządzają właściciele stojący za ladą - mówił wiceprezes Kefirka.

Czytaj więcej relacji z V FRSiH

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!