• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Flaki, klopsy i pulpety

Polacy generalnie rzecz biorąc są mięsożercami - nic więc dziwnego, że największe obroty (ok. 60 proc.) na rynku dań gotowych generują właśnie produkty warzywno-mięsne.
  • Autor: Jerzy Korejwo
  • Data: 25-01-2009, 12:01
Flaki, klopsy i pulpety

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Rynek dań gotowych warzywno- mięsnych w 2008 r. osiągnął wartość ok. 350 mln zł (wg ACNielsen). Wzrósł o ok.
21 proc. w stosunku do 2007 r., co oznacza, że pozostaje jedną z najbardziej dynamicznych kategorii spożywczych.
Również w 2009 roku, mimo spodziewanego spowolnienia gospodarczego, producenci liczą na dwucyfrowy wzrost sprzedaży tej kategorii gotowych posiłków.

Jemy, kiedy chcemy

Za realnością tych przewidywań przemawia statystyczne zestawienie wydatków na takie produkty: Polak kupuje dziś czterokrotnie mniej dań gotowych niż konsumenci z państw Europy Zachodniej.
A tam, podobnie jak w USA, segment żywności wygodnej rozwijał się w ostatnich latach najbardziej dynamicznie.
Konsumenci w tych krajach mają do wyboru setki zróżnicowanych smakowo i zaawansowanych technologicznie gotowych produktów. Również Polacy żyją coraz aktywniej, szybciej i mają coraz mniej czasu na gotowanie. Kołem napędowym tego segmentu rynku spożywczego są zmiany stylu życia. Ukuto nawet specjalny termin: flexibilizacja - czyli dopasowywanie czasu i miejsca jedzenia do różnych rodzajów ludzkiej aktywności: zawodowej, towarzyskiej, rozrywkowej itd. Oznacza to w praktyce, że coraz częściej jemy nieregularnie, zależnie od okazji, nie chcąc tracić dużo czasu na przygotowanie posiłków. Coraz częściej i chętniej sięgamy więc po dania gotowe sprawdzonych marek, preferując jednak dania kuchni polskiej.
Wg Euromonitor International roczne wydatki Polaków na wszystkie produkty gotowe, w tym także mrożone, przekraczają już 700 mln zł.

Konsument - tradycjonalista

Nie chcemy kupować byle czego - znawcy rynku podkreślają zauważalny wzrost oczekiwań klientów wobec dań gotowych.
Oznacza to, że producenci muszą podnosić jakość i polepszać smak swych wyrobów, stale poszukiwać nowych rozwiązań - przy zachowaniu przystępnej ceny. W dodatku wielu konsumentów wciąż nie jest przekonanych do dań gotowych: ponad 60 proc. Polaków w ogóle z nich nie korzysta, a blisko 40 proc. uważa, że są niezdrowe i zawierają zbyt wiele sztucznych składników.
Co czwarty konsument twierdzi, że są niesmaczne! Najważniejsza jest tradycja - można sądzić po popularności różnych rodzajów dań gotowych. Poza konkurencją są fasolka po bretońsku i fl aki. Trzecia lokata przypada gołąbkom, a poza podium lokują się - także pozostające w ścisłej czołówce - pulpety.
Producenci oferują jednak coraz więcej oryginalnych smaków kulinarnych "gotowców" - spoza tradycyjnej polskiej kuchni.
Przykładem może być "Łowicz Kociołek do syta" (mięso w sosie z warzywami plus ryż, makaron lub kasza), oferowany w czterech smakach kuchni: polskiej, meksykańskiej, orientalnej i włoskiej.
Ale, zdaniem analityków tego rynku, do egzotycznych produktów trzeba dojrzeć i na większą popularność mogą one liczyć dopiero za parę lat. Na razie konsumenci podchodzą do takich rynkowych nowości z dużą rezerwą i niechętnie zmieniają przyzwyczajenia kulinarne; po specjały obcych kuchni w formie dań gotowych chętniej sięgają młodzi Polacy.
Warzywno-mięsne dania gotowe są sezonową kategorią produktów. Ich sprzedaż rośnie w związku z wyjazdami urlopowymi.
Najpopularniejsze opakowania to wciąż słoiki. W dystrybucji dań gotowych większy udział mają tradycyjne sklepy, ale z roku na rok zyskuje na znaczeniu tzw.kanał nowoczesny, a więc sieci handlowe, które obecnie mają ok. 45-proc. udział w wartości sprzedaży.

Konsolidacja

Rynek mięsnych dań gotowych jest mocno rozdrobniony. Czołówka to Heinz (Pudliszki), Pamapol i Agros Nova - firmy, które łącznie mają ok. 57 proc. rynku. Ale i tu można spodziewać się przetasowań.
Agros Nova, niegdyś wyłącznie przetwórca owoców, przebojem weszła w 2007 r.
w dania gotowe po kupnie marki Łowicz i po trzech miesiącach sprzedaży warzywno- mięsnych dań gotowych wywalczyła trzecią pozycję wśród ich producentów, zdobywając przeszło 8 proc. udziałów w rynku. Zaś latem 2008 r. spółka wygrała rywalizację o zakup od norweskiego koncernu Orkla Brands International firm Kotlin (m.in. dania gotowe) i Elbro (mrożone kluski i pierogi). Transakcja zostanie sfinalizowana po wydaniu zgody przez UOKiK; prezes spółki Agros Nova Robert Niewiadomski deklaruje, że zamierza utrzymać Kotlin i Elbro jako samodzielne spółki-córki, z odrębnymi strukturami zarządczymi.
Działania konsolidacyjne podejmują także inne spółki, walcząc o pozycję na rynku. Mispol (wcześniej głównie pasztety i konserwy mięsne) kupił firmę Agrovita Białystok, wytwórcę tradycyjnych dań gotowych. Firma Rolnik, znana wcześniej głównie z przetworów owocowo-warzywnych, kupiła jakiś czas temu zakład produkcyjny w Orzeszu, specjalizujący się m.in. w produkcji dań gotowych.
Mocniejsze wejście w ten segment rynku zapowiadają Zakłady Mięsne Łmeat Łuków. - Do niedawna mieliśmy w naszym portfolio tylko takie dania gotowe, jak fl aki czy gulasz - i, mówiąc szczerze, były to dla nas produkty marginalne - mówi prezes firmy Ryszard Smolarek. - Dziś mocno wchodzimy w ten segment.
W 2008 r. spośród głównych graczy tylko Agros Nova odnotowała dynamiczny wzrost udziałów o blisko 6 pkt. procentowych, co w skali całego roku umocniło trzecią pozycję firmy, wywalczoną jesienią 2007 r. - O naszym sukcesie w nowej kategorii - podkreśla Joanna Bancerowska z Agros Nova - zdecydowało doświadczenie firmy we wprowadzaniu nowych produktów na rynek, silna i skuteczna komunikacja reklamowa oraz siła marki Łowicz, która stała się marką parasolową także dla innych linii produktowych Agros Nova, obecnych na rynku potraw gotowych (także sosy gotowe oraz dania mrożone mączno-ziemniaczane).
Pozostali gracze ze ścisłego peletonu właściwie utrzymali w ub.r. swoje udziały na poziomie ubiegłorocznym, co oznacza, że wzrost udziałów Agros Nova odbył się w przeważającej mierze kosztem małych, niemarkowych firm.

Kryzys niegroźny?

Szefowie firm spożywczych, także produkujących dania gotowe, zastanawiają się nad konsekwencjami kryzysu gospodarczego.
- Nie mamy obaw o dodatnią dynamikę tego rynku, bo trendy wzrostowe są bardzo silne - ocenia Joanna Bancerowska. - Kryzys może spowodować wolniejszy jego wzrost niż w ostatnich dwóch latach, ale powinien to być nadal wzrost dwucyfrowy. Kryzys może też zaowocować zmianą struktury dystrybucji: wzrośnie udział określonych formatów placówek handlowych, np. dyskontów.
Może też spowodować ruchy konsolidacyjne na rynku i wzrost udziału marek własnych kosztem małych, lokalnych producentów.
Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie
Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!