• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

strefa premium

Posolona promocja

Stowarzyszenia branżowe promujące polskie mięso mają przed sobą trudne zadanie. Muszą się zmierzyć ze skutkami afery solnej, która odbiła się szerokim echem w mediach państw importujących żywność z Polski.
  • Autor: Łukasz Rawa
  • Data: 27-04-2012, 11:22
Posolona promocja

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Spotkania biznesowe, wyjazdy studyjne, współpraca z ambasadami, kontaktowanie dystrybutorów z Polski z kontrahentami zagranicznymi oraz udział w imprezach targowych - dzięki tym działaniom produkty z polskich zakładów stają się stopniowo coraz bardziej rozpoznawalne w świecie.

Niemniej na rozwijających się rynkach nasze firmy muszą konkurować ze światowymi liderami rynku mięsa, m.in. z państw starej UE, którzy od lat prowadzą swoje kampanie promocyjne.

Dawno, dawno temu Janusz Rodziewicz, prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP, przyznaje, że branża mięsna dopiero po wstąpieniu Polski do UE zrozumiała, na czym polega promocja. Ocenia, że jej rozwój przebiega ewolucyjnie, ale jednocześnie dynamicznie.

Przykładem trudności, z jakimi musiał się zmagać sektor spożywczy w drodze do rozwoju promocji, był długi proces powoływania Funduszy Promocji Artykułów Rolno-Spożywczych, które są niezbędnym źródłem finansowania działań promocyjnych.

- Obecnie wykorzystujemy również programy finansowane przez KE i ARR na terenie Unii i w krajach trzecich - wskazuje Rodziewicz. - Zrealizowaliśmy już dwa programy na rynki: Japonii, Ukrainy, Chin, Rosji, Tajlandii i Singapuru. Mamy nadzieję na kontynuację działań - dodaje.

Kolejnymi instrumentami promotorów mięsa są systemy jakości: Jakość i Tradycja, QMP, QAFP i PQS. Obywatele krajów starej UE mają zaufanie do systemów. - Polskich konsumentów musimy dopiero do nich przyzwyczaić. Być może lepiej by było, gdyby funkcjonował jeden zintegrowany system jakości - zastanawia się prezes SRW RP.

- Pozytywną rolę w promocji odgrywa też program Poznaj Dobrą Żywność - zauważa.

Sprzedać tradycję

Nie zapominamy o promocji wyrobów tradycyjnych i regionalnych. Liczba produktów posiadających certyfikaty chronionej nazwy pochodzenia, chronionego oznaczenia geograficznego i gwarantowanej tradycyjnej specjalności się zwiększa. - Na pewno brakuje nam pieniędzy na prawdziwą promocję. Warto spojrzeć, ile wydają na ten cel USA - zachęca Rodziewicz. Dodaje, że główną perspektywą rozwoju promocji polskiego mięsa jest realizacja posiadanych już programów promocyjno-informacyjnych i uzyskiwanie następnych. SRW RP złożyło właśnie propozycję programu promocji mięsa na kraje trzecie - Rosję, Chiny i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Wiesław Różański, prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, podkreśla, że promocja polskiego mięsa wymaga długofalowych i wytrwałych działań, a także wielopłaszczyznowej współpracy z rynkami zagranicznymi. - Kampanie realizowane w kraju i za granicą przyczyniają się do tworzenia wizerunku Polski jako kraju o bogatej tradycji kulinarnej oraz oferującego surowiec i wyroby najwyższej jakości. Efektem prowadzonych działań jest dynamiczny wzrost eksportu - wskazuje Różański.

Zapomnieć o soli

Konkurencyjność polskich producentów osłabiła afera solna. Co prawda, związane z nią zawirowania w eksporcie były niewielkie, ale dotyczyły głównie przemysłu mięsnego. Niewykluczone, że część firm będzie się musiała liczyć ze spadkiem obrotów.

- Problemy z wizerunkiem polskiej żywności na rynkach międzynarodowych spowodowały obawy, że zagraniczni kontrahenci będą zrywać kontrakty. Zaniepokojeni odbiorcy żądali dodatkowych certyfikatów i potwierdzeń skuteczności kontroli. Afera solna odbiła się szerokim echem na rynkach zewnętrznych i jeszcze przez długi czas pozostawi piętno na branży spożywczej - prognozuje Różański. Jednocześnie już teraz ekonomiści zakładają, że w tym roku może paść kolejny rekord w eksporcie polskiej żywności.

W styczniu polskie firmy sprzedały za granicą produkty rolno-spożywcze za blisko 1,2 mld euro i było to o 8,4 proc. więcej niż przed rokiem. Mimo afery, popyt na polskie mięso rośnie. Według szefa UPEMI, to zasługa stanowczej pozycji zarówno Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Sanitarnej, jak i organizacji reprezentujących branżę spożywczą, które uspokoiły sytuację. Ekspert przypomina, że badania produktów, do których wykorzystywano podejrzaną sól, zaświadczyły o jej nieszkodliwości dla zdrowia.

Idą mistrzostwa

Kibice, którzy odwiedzają Polskę w trakcie Euro 2012, mają szansę poznać i polubić polską żywność. - Aby tak się stało, potrzebny jest jednak wysiłek organizacyjny ze strony dystrybutorów. Na drugą taką okazję będziemy musieli długo czekać - ostrzega Rodziewicz.

Również Różański uważa, że Euro 2012 pomoże wypromować Polskę. - Promocja polskiej kuchni i żywności wśród obcokrajowców może w nich zaszczepić pozytywne skojarzenia z naszymi produktami - mówi prezes UPEMI. Euro 2012 jest dobrym czasem na promocję. Należy go wykorzystać.
Dalsza część artykułu (0%) jest dostępna dla zarejestrowanych subskrybentów serwisu, którzy wykupili dostęp do usługi "Strefa premium". lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Powiązane tematy:

Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!