Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Branża mięsna wciąż pod kreską. Czy 2021 rok to zmieni?

Produkcja drobiarska w Polsce odbywa się poniżej progu opłacalności, a rynek żywca wieprzowego jest bliski załamania - alarmują organizacje branżowe. Dodatkowo, pod koniec listopada w Polsce ponownie pojawiła się grypa ptaków. Wydarzenia ostatnich tygodni w drobiarstwie i sektorze wieprzowym analizujemy wspólnie z Jakubem Oliprą, ekonomistą Credit Agricole Bank Polska SA.

Branża mięsna wciąż pod kreską. Czy 2021 rok to zmieni?
mięso na wtorek
Czy początek 2021 roku przyniesie poprawę sytuacji w branży mięsnej? fot. shutterstock

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 01-12-2020, 06:47

25 listopada Główny Lekarz Weterynarii potwierdził informację o wystąpieniu ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8 w liczącym 930 tys. sztuk drobiu stadzie kur niosek w powiecie wolsztyńskim, w województwie Wielkopolskim.

Wykryte ognisko ptasiej grypy to 33 przypadek HPAI w Polsce 2020 r., ale pierwszy w drugim półroczu. Poprzednie ognisko potwierdzono 31 marca, w związku z czym w połowie sierpnia Polska została uznana oficjalnie za kraj wolny od grypy ptaków.

Grypa ptaków - nie skorzystaliśmy na jej braku

Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska SA wskazuje, że pojawienie się ptasiej grypy już w listopadzie sprawiło, że branża nie zdążyła skorzystać na otwarciu polskiego rynku po ubiegłorocznej grypie.

- Świadectwa podpisane z krajami trzecimi przewidujące automatyczne zamknięcie rynków ze względu na pojawienie się w Polsce ognisk ptasiej grypy szybko rozwiały nasze nadzieje związane z powrotem na te rynki. Nie mamy jeszcze szczegółowych danych nt. polskiego eksportu drobiu za ostatnie miesiące, które pozwoliłyby nam odpowiedzieć na pytanie czy branża choć trochę skorzystała na przejściowym otwarciu części rynków trzecich. Obecność ptasiej grypy musimy traktować tutaj bardziej jako powrót do status quo - to brak ognisk ptasiej grypy byłby pozytywną niespodzianką dla branży - dodaje.

Analityk nie ma wątpliwości, że ponowne pojawienie się grypy ptaków w Polsce dodatkowo pogorszy perspektywy dla sektora drobiarskiego.

- Druga fala pandemii silnie uderzyła w kanał HoReCa, zarówno w Polsce, jak i krajach Europy Zachodniej. Przez lata polskie drobiarstwo budowało swoje przewagi zwiększając skalę produkcji i to nam dobrze wychodziło. Dostarczaliśmy produkt w konkurencyjnej relacji jakości do ceny, mniejszą uwagę przywiązując do budowy marek i rozpoznawalności na rynku. W gastronomii nie trzeba było posiadać silnej marki, stąd ta strategia bardzo dobrze się sprawdzała. Niemniej teraz w warunkach ograniczonej działalności kanału HoReCa producenci są skazani na inne kanały dystrybucji, gdzie marka ma o wiele większe znaczenie. W konsekwencji strategia, która w ostatnich latach była źródłem sukcesu branży, teraz utrudnia jej podniesienie się w warunkach pandemii - dodaje.

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    Jakub Olipra RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.205.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!