Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Branża nie chce informować konsumentów o tym, jak rozpoznać dobrej jakości mięso

- Od dawna walczymy o to, żeby w każdym punkcie sprzedaży mięsa kulinarnego wisiał plakat pokazujący jakie są dobre cechy tego mięsa, co to jest mięso PSE, DFD, co to jest marmurkowatość mięsa, które daje smak, zapach i jakość. Niestety, z wielką przykrością muszę stwierdzić, że branża mięsna tego nie chce. Bo pojawia się pytanie, co zrobić z surowcem, który zostałby oceniony negatywnie, a mamy go bardzo dużo - mówił prof. Andrzej Pisula, jeden z twórców Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP, podczas konferencji "Historia pochodzenia jakości".

Branża nie chce informować konsumentów o tym, jak rozpoznać dobrej jakości mięso
Prof. Andrzej Pisula, jeden z twórców Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP

Prof. Pisula przyznał, że intensywność współczesnej hodowli trzody chlewnej uprawnia do stwierdzenia, że mamy już do czynienia ze "świńskimi brojlerami".

- Przyzwyczailiśmy się już do brojlerów kurzych, a w tej chwili mamy już do czynienia ze świńskimi brojlerami. To zwierzęta zupełnie inne niż tradycyjne świnie. Żyją maksymalnie 5-5,5 miesiąca, są intensywnie karmione. Dlatego niezwykle istotne jest, aby w ich przypadku wykorzystać w pełni możliwości genetyczne, żywieniowe, zdrowotne, cały cykl ubojowy - dodał.

Pisula zauważył, że wad technologicznych mięsa, które w produkcji przetwórczej można poprawić przez dodatki funkcjonalne, nie da się ukryć w przypadku mięsa kulinarnego.

- Od dawna walczymy o to, żeby w każdym punkcie sprzedaży mięsa kulinarnego wisiał plakat pokazujący jakie są dobre cechy tego mięsa, co to jest mięso PSE, DFD, co to jest marmurkowatość mięsa, które daje smak, zapach i jakość. Niestety, z wielką przykrością muszę stwierdzić, że branża mięsna tego nie chce. Bo pojawia się pytanie, co zrobić z surowcem, który zostałby oceniony negatywnie, a mamy go bardzo dużo - dodał.

W ocenie profesora, główne problemy związane z systemami jakości w Polsce to brak znaczącej rekompensaty finansowej dla hodowców produkujących w tych systemach oraz wprowadzenie zbyt wielu znaków jakości.

 

- Miłość do polskiego mięsa to ogólniki. Wszystkim hodowcom zależy, żeby z produkcją w systemie jakości wiązała się pewna refundacja finansowa. Ten system nie jest nowy, istnieje od dawna w USA, w Danii, gdzie za jakość oznaczoną określonym znakiem, obrót towarowy płaci więcej, aby uczestnicy systemu, oprócz uznania, mogli uzyskać również rekompensatę finansową. Niestety, na skutek decyzji decydentów, dziś w Polsce mamy za dużo znaków jakości. Konsument nie obejmuje swoją oceną który jest który i co uzyskuje poprzez kupowanie produktów oznaczonych danym znakiem i dlaczego warto więcej za nie zapłacić - dodał.

Przeczytaj więcej o konferencji UPEMI "Historia pochodzenia jakości"

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Pisula RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP RSS ALERT    /    systemy jakości RSS ALERT    /    systemy jakości mięsa RSS ALERT    /    mięso kulinarne RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Dominik 2017-10-20 15:57:08
    Mam prośbę o definicję \"branży mięsnej\" bo nie wiem co Pan Profesor ma na myśli .... przecież o formie sprzedaży, rekalamie oraz edukacji (kontakt z klientem) decydują supermarkety! Niestety oprócz wymienionych wad mięsa jest jeszcze kilka innych - rozumiem, że nie będą brane pod uwagę .... i w końcu ostatnia uwaga ... Za wysoką jakość musi zapłacić klient, czy zaakceptuje wyższą cenę? Warto też pamiętać, ze uzyskanie wysokiego tłuszczu śródmięśniowego łączy się z wyższymi kosztami produkcji które nie każdy hodowca zaakceptuje ... a za które to koszty powinny zapłącic zakłady mięsne .... i koło się zamyka ;)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.75.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!