Partnerzy portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Branża: Zmiany na rynku jaj nie będą tak dynamiczne jak chcieliby aktywiści

- Zachodzące w Polsce zmiany na rynku jaj to mozolny proces. Nie mają one szans być tak dynamiczne, jak chciałyby organizacje ekologiczne oraz sieci handlowe i restauracyjne. Według danych z 2018 roku potencjał produkcji alternatywnej (wliczając ściółkę, wolny wybieg i produkcję ekologiczną) wyniósł 7,2 mln stanowisk dla kur niosek, a kur w chowie klatkowym było 41 mln - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Katarzyna Gawrońska, Dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Branża: Zmiany na rynku jaj nie będą tak dynamiczne jak chcieliby aktywiści
Nie da się utrzymać obecnego potencjału produkcji jaj w Polsce zamieniając ją w alternatywę z przyczyn finansowych i technicznych - ocenia branża, fot. Tengyart/Unsplash

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 06-03-2020, 15:37

Katarzyna Gawrońska zauważa, że najdynamiczniejsze zmiany w „alternatywach” zaszły w okresie wymiany klatek, kiedy producenci podejmowali strategiczne decyzje w perspektywie długoterminowej.

- Następnie do roku 2015 działalność w tym kierunku rozwijała się wolniej, niemniej pozostając w trendzie wzrostowym. Rok 2016 był „przełomowy” z uwagi na presję płynącą z handlu nowoczesnego i HoReCa. Pomimo realnego spojrzenia, że nie jest możliwe całkowite odejście od produkcji klatkowej,  dla wielu producentów stało się oczywiste, że częściowe zmiany są nie do uniknięcia w zderzeniu z trendem konsumenckim i pewnym (trudnym jeszcze do zdefiniowania) popytem na ten rodzaj produktów ze strony różnorodnych kanałów sprzedaży. Dlatego wielu producentów w Polsce podjęło decyzję o dywersyfikacji ryzyka w prowadzonej działalności, aby ustrzec się przed rynkową przegraną. Coraz większą presję na podejmowane decyzje w kierunku transformacji wywierają też działania konkurencji - mówi Gawrońska.

Branża uważa jednak, że istnieje margines udziału alternatyw do jakiego należy dążyć. 

- Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce mamy 48 mln kur i tempo dotychczasowych zmian, oczywiste jest, że nie da się utrzymać obecnego potencjału produkcji w Polsce zamieniając ją w alternatywę z przyczyn finansowych i technicznych. A jeśli ktokolwiek używa argumentów, że możemy zredukować pogłowie kur, warto zrobić szybki eksperyment myślowy. Polska jest drugim we Wspólnocie krajem pod względem utrzymywanych na fermach kur niosek. Rezygnując z co najmniej połowy produkcji (a z pewnością to minimum którego wymagałby ten proces) podaż jaj w Polsce i na rynku w UE spadłaby tak drastycznie, że konsumenci musieliby liczyć się z podwyżkami jaj o co najmniej kilkadziesiąt procent, nie mówiąc o tym, że po prostu by ich brakowało - wskazuje Gawrońska.

Dyrektor KIPDiP zwraca uwagę także na inny wątek, o którym niewiele się mówi.

- Tylko część istniejących obiektów można zaadoptować do nowego systemu chowu. Większość potencjalnych inwestycji wymaga budowy nowych obiektów a w przypadku ferm wolnowybiegowych potrzeba ogromnej liczby hektarów ziemi pod wybiegi dla kur. Jak producenci mieliby sobie z tym poradzić w sytuacji nasilających się protestów mieszkańców i blokowania inwestycji przez organizacje ekologiczne? - podsumowuje Katarzyna Gawrońska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

KIPDiP RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    jaja 2020 RSS ALERT    /    jaja klatkowe RSS ALERT    /    jaja z wolnego wybiegu RSS ALERT    /    rynek jaj RSS ALERT    /    Katarzyna Gawrońska RSS ALERT    /    produkcja jaj RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!