Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Czy konsumenci w Polsce są gotowi na wycofanie jaj klatkowych? (badanie)

Konsumenci deklarują, że przy zakupie jaj to cena ma dla nich największe znaczenie. Uważają, że jaja klatkowe są sprzedawane w odpowiedniej cenie i to one cieszą się ich największym zainteresowaniem. Jednocześnie klienci z trudem akceptują ceny jaj z tak zwanych chowów alternatywnych, choć i ten towar ma swoich zwolenników - takie są wyniki ankiety przeprowadzonej przez ekspertów z SGGW w Warszawie we współpracy z Krajową Izbą Producentów Drobiu i Pasz.

Czy konsumenci w Polsce są gotowi na wycofanie jaj klatkowych? (badanie)
Cena wciąż jest kluczowym czynnikiem przy zakupie jaj, fot. shutterstock

Autor: KIPDiP
Data: 09-04-2020, 13:24

Naukowcy próbowali zbadać jak polscy konsumenci odbierają aktualną sytuację na rynku jaj oraz to czy słyszeli o projekcie wycofania jaj klatkowych ze sprzedaży.

- Przedstawiciele dużych sieci handlowych coraz częściej wypowiadają się odnośnie wycofania z półek sklepowych jaj pochodzących z chowu klatkowego. Trend ten zauważyli również właściciele sklepów osiedlowych. Jednak ponad 61% ankietowanych nie słyszała o projekcie całkowitego wycofania jaj klatkowych ze sprzedaży – przywołuje wyniki badań koordynatorka projektu, prof. Monika Michalczuk z SGGW w Warszawie.

Zdania respondentów są podzielone. Ponad połowa ankietowanych (51%) opowiada się za wycofaniem ze sprzedaży jaj od kur z chowu klatkowego nawet jeśli miałoby to wpłynąć na wzrost ceny jaj. Jednak pozostałe 49% pytanych nadal chce zaopatrywać się w jaja z chowu klatkowego.

- Należałoby się zastanowić nad czekającymi nas zmianami. W sklepach powinna być różnorodność i dostęp do jaj ze wszystkich systemów chowu. Klient powinien sam decydować, jaki produkt chce wybrać – komentuje prof. Michalczuk.

Z badania opinii wynika, że cena jaj ma dla konsumentów istotne znaczenie ponieważ aż 63% zwraca na nią uwagę przy zakupie. Znaczna większość ankietowanych (60%) uważa że, jaja klatkowe mają odpowiednią cenę. Niemniej, warto zauważyć że dla 21 proc. konsumentów, cena jaj klatkowych jest za wysoka.

– Te liczby powinny być potraktowane jako ważny sygnał dla właściwej oceny popytu w perspektywie najbliższych lat – komentuje Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Tymczasem w przypadku jaj pochodzących z chowu alternatywnego tylko 43% respondentów uważa cenę tego produktu za odpowiednią, a 55% wskazuje, że jest „raczej wysoka” lub „wysoka”. Ankietowani deklarują, że do nabywania jaj alternatywnych motywuje ich przekonanie o wyższej jakości produktu (39%), względy smakowe (34%), a kwestie etyczne są ważnym aspektem tylko dla 24% konsumentów.

- Powody, które stają za decyzjami konsumentów są zaskakujące. Nabywcy jaj alternatywnych kierują się bowiem błędnym przekonaniem o tym, że jaja alternatywne są w jakimś aspekcie lepsze od klatkowych – zauważa profesor Michalczuk.

Zdziwiona wynikami badań jest także Katarzyna Gawrońska z Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. W jej opinii niski procent konsumentów kierujący się przy zakupach jaj kwestiami dobrostanowymi pokazuje, że dla Polaków ważne są zupełnie inne rzeczy niż dla konsumentów na zachodzie Europy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

jaja RSS ALERT    /    Katarzyna Gawrońska RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    SGGW RSS ALERT    /    jaja 2020 RSS ALERT    /    jaja klatkowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.227.117
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!