Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Czy to już koniec żywego karpia w sklepach?

Żywego karpia na tegoroczne święta kupi, według różnych szacunków, od 27 do 43 proc. Polaków. Nie zrobią tego jednak w dużych sieciach handlowych. Większość detalistów już wycofała się ze sprzedaży żywych ryb albo zrobi to w niedalekiej przyszłości. Czy baseny z żywymi karpiami przejdą więc do historii i czy to na pewno dobra zmiana dla dobrostanu zwierząt?

Czy to już koniec żywego karpia w sklepach?
mięso na wtorek
Większość dużych sieci handlowych ogłosiła już decyzje o rezygnacji ze sprzedaży żywych karpi. fot. shutterstock

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 14-12-2020, 16:01

W ostatnim czasie deklaracje w sprawie wycofania z asortymentu żywego karpia złożyły m.in. Kaufland, Carrefour, Auchan, Selgros i Tesco. Z kolei Lidl wystosował komunikat, w którym podkreślił, że nigdy nie sprzedawał żywego karpia.

Ilu Polaków kupuje żywego karpia na Wigilię? To wbrew pozorom bardzo trudne pytanie. Według sondażu IBRiS dla fundacji Compassion Polska, zakup żywego karpia planuje w te święta 26,6 proc. Polaków. Z kolei hodowcy powołują się na badanie PBS, według którego 59 proc. Polaków chce kupić na święta karpia żywego, z zastrzeżeniem, że część konsumentów oczekuje uśmiercenia i sprawienia ryby w punkcie sprzedaży. Z kolei według badania IMAS International z 2019 r. po rybę sprzedawaną w "basenach" sięgnie 43 proc. wszystkich nabywców świątecznego karpia.

E.Leclerc na podwójnym celowniku

Zakazanie sprzedaży żywych karpi na bazarach i w sklepach od lat pozostaje jednym z głównych celów organizacji prozwierzęcych. Jednym z głównych "dowodów w sprawie" jest ciągnąca się od dekady na sądowych wokandach sprawa trzech pracowników jednego z warszawskich sklepów sieci E.Leclerc

Sprawa sięga grudnia 2010 r., kiedy hipermarket E. Leclerc prowadził sprzedaż żywych karpi. Według Fundacji "Noga w Łapę" sprzedawane ryby nie miały zapewnionych humanitarnych warunków. Ostatni jak na razie, nieprawomocny, wyrok w tej sprawie zapadł na początku grudnia. Dwóch pracowników sprzedających ryby skazano na karę dziesięciu miesięcy więzienia w zawieszeniu na dwa lata, a kierownika działu sprzedaży - na rok w zawieszeniu na dwa lata.

- To jest bardzo adekwatna kara, ponieważ wówczas, kiedy ten czyn był popełniony, były przewidziane kary grzywny, ograniczenia wolności oraz pozbawienia wolności do roku, więc to wcale nie jest - jakby się mogło niektórym wydawać - kara jakaś bardzo łaskawa - podkreśliła w rozmowie z PAP  pełnomocniczka Fundacji "Noga w Łapę" mec. Karolina Kuszlewicz. Zaznaczyła przy tym, że fundacji nie chodziło o surowy wyrok, tylko "o pewien symbol", że takie postępowanie wobec ryb nie może obejść się bez kary.

Sieć E.Leclerc oceniła wyrok sądu jako bardzo surowy.

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    ryby RSS ALERT    /    karp RSS ALERT    /    Zbigniew Szczepański RSS ALERT    /    karpie RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.133.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!