Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Dlaczego Polski Klaster Mięsny nie wytrzymał próby czasu?

Zawiązany w 2010 roku Klaster Polska Wędlina był pierwszym tego rodzaju porozumieniem małych i średnich zakładów mięsnych w Polsce. Jakie były cele i zadania klastra? Dlaczego inicjatywa nie wytrzymała próby czasu? Czy dziś podobne inicjatywy mogłaby być odpowiedzią na wyzwania stojące przed branżą mięsną? Na te pytania próbujemy odpowiedzieć wraz z twórcami i uczestnikami klastra.

Dlaczego Polski Klaster Mięsny nie wytrzymał próby czasu?
Polski Klaster Mięsny powstał w 2010 roku. Dziś w praktyce już nie istnieje. fot. shutterstock

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 09-03-2020, 15:06

Pierwsze przymiarki do idei klastra mięsnego pojawiły się już w 2008 roku pod egidą Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP. Formalnie spółka pod nazwą Polski Klaster Mięsny Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie rozpoczęła działalność w czerwcu 2010 roku.

Na początku w strukturach Klastra znalazło się sześć zakładów mięsnych: ZM Pekpol Ostrołęka, Peklimar, ZM Wierzejki, ZM Niewieścin, ZM Zyguła i ZM Nowak. Niedługo po rejestracji z inicjatywy wycofał się ten ostatni. Dyrektorem zarządzającym Klastra został Bogusław Barański, który podlegał zarządowi, w skład którego weszli przedstawiciele poszczególnych zakładów.

- Miała to być dość szeroka grupa zakładów średnich i małych, które zachowując swoją odrębność prawną i właścicielską, podjęliby się budowania wspólnej marki mięsa i wędlin o ponadstandardowej jakości (tzw. premium), nawiązującej głównie do branżowych norm jakościowych. Idea zresztą była szersza, bo chodziło też o wspólne zakupy, o specjalizację poszczególnych zakładów, aby wydłużać serie produkcyjne, wspólne prace innowacyjno-rozwojowe itd. W ostatecznym rozrachunku miało chodzić o zwiększenie pozycji konkurencyjnej takiej grupy, silniejszą pozycję wobec sieci handlowych, oraz koordynację działań promocyjnych grupy w Polsce i za granicą - wspomina po latach Barański.

Źródłem finansowania klastra miały być z jednej strony fundusze UE, a z drugiej kapitał wnoszony przez członków. W pierwszej kolejności Klaster podjął działania w kierunku "zbudowania trwałych powiązań między członkami Klastra", czyli zakładami uboju i przetwórstwa mięsa, a hodowcami trzody chlewnej. Wizerunek tzw. "szczęśliwej świni" Klaster chciał oprzeć na prowadzeniu tuczu w sposób możliwie bliski tradycyjnemu, a więc tylko i wyłącznie w systemie ściółkowym, z mniej intensywnym żywieniem, tylko w gospodarstwach rodzinnych, z ograniczoną obsadą, tj. do 600 stanowisk tuczu w jednym gospodarstwie. Miała być też zapewniona zasada: tucz bez GMO.

Pierwszym projektem realizowanym przez Klaster było opracowanie i zakomunikowanie konsumentom precyzyjnie określonej standaryzacji wędlin tradycyjnych. 

Na zlecenie Klastra przygotowaniem standardów jakości wędlin zajęła się grupa ekspercka złożona z naukowców i technologów pod kierunkiem prof. Andrzeja Pisuli z SGGW w Warszawie. Na początek przygotowano 15 najbardziej znanych polskich wędlin, produkowanych od co najmniej 50 lat, w tym między innymi kiełbasę krakowską suchą, kabanosy, śląską, żywiecką, itd. Standaryzacją objęto też wędzonki, np. polędwicę sopocką i baleron parzony.

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    Bogusław Barański RSS ALERT    /    Polski Klaster Mięsny RSS ALERT    /    Klaster Polska Wędlina RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    Tomasz Łączyński RSS ALERT

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!