Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Drobiarze: handel powinien ponosić koszty poprawy dobrostanu kur

Rezygnacja z zakupu jaj klatkowych wymusza wzrost kosztów produkcji, a co za tym idzie cen jaj. Wyższe ceny jaj musi zaakceptować handel i konsumenci - podkreśla Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz (KIPDiP).

Drobiarze: handel powinien ponosić koszty poprawy dobrostanu kur
Handel powinien ponosić koszty poprawy dobrostanu kur; fot. unsplash.com

Autor: PAP / portalspozywczy.pl / KIPDiP
Data: 27-03-2021, 09:21
  • "Hodowcy kur nieśnych są gotowi na najbardziej nawet rewolucyjne zmiany w produkcji. Domagają się jednak sprawiedliwego traktowania oraz stosowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu przez swoich partnerów" - tłumaczy dyrektor Izby Katarzyna Gawrońska.
  • Dyrektor przyznaje, że rośnie presja ze strony sieci handlu detalicznego oraz niektórych przedsiębiorstw spożywczych na likwidację klatkowego chowu kur.
  • W ostatnim czasie kilka międzynarodowych koncernów żywnościowych zwróciło się do Komisji Europejskiej z sugestią zakazania klatkowego chowu kur.

 

Także w Polsce wiele sieci handlowych i firm spożywczych, m.in. są to: grupa Eurocash, sieć handlowa Żabka i Frehmarket, największe dyskonty (Biedronka, Lidl, Kaufald, Aldi, Netto), największa polska grupa gastronomiczna (Sfinks), supermarkety (Tesco, Carrefour, Auchan) zapowiedziała, że od 2025 r. nie będą kupowali najbardziej popularnych jaj "trójek" pochodzących z chowu klatkowego.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Orędownikiem szybkich zmian w tym zakresie jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki działające w Polsce od 2012 r. Organizacja ta poprzez swoje działania niejako wymusza poprawę warunków dla zwierząt hodowlanych.

Branża rozumie konieczność zmian

Gawrońska zaznaczyła, że branża rozumie konieczność zmian, ale jej zdaniem ważne jest to, aby handel i koncerny spożywcze zechciały wziąć pełną odpowiedzialność za swoje postępowanie tj. współfinansowały przeobrażenia w branży. Np. takim sposobem wsparcia branży jajecznej może być rezygnacja z marży ze sprzedaży jaj przez handel detaliczny na rzecz producentów, podpisanie umów gwarantujących producentom określony poziom dochodowości oraz mechanizmy rekompensujące wzrost kosztów żywienia kur.

Takie rozwiązania - zdaniem Izby - pozwoliłyby hodowcom udźwignąć ciężar zobowiązań kredytowych koniecznych do sfinansowania transformacji klatkowych systemów produkcji na alternatywne. KIPDiP liczy także na wsparcie zmiany sposobu produkcji jaj w ramach Wspólnej Polityki Rolnej czy Europejskiego Zielonego Ładu.

1,2 mld dol. na inwestycje

Z szacunków Izby wynika, że ewentualna zamiana wszystkich instalacji klatkowych w Polsce na systemy chowu alternatywnego tj. na chów ściółkowy czy na wolny wybieg, przy utrzymaniu obecnego poziomu produkcji, pochłonęłaby nawet 1,2 mld dolarów.

"Branża obecnie nie dysponuje tak ogromnymi środkami, co więcej hodowcy cały czas spłacają zadłużenie powstałe przy przeprowadzonej przed kilku laty pierwszej +rewolucji dobrostanowej+ czyli wymianie klatek dla kur na znacznie większe" - zaznaczyła dyrektor Izby.

Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz zauważa jednocześnie, że badania wskazują, iż konsumenci nie chcą rezygnować z jaj klatkowych, bo są one najtańsze, a cena przy zakupach odgrywa kluczową rolę. Co oznacza, że wyższe ceny jaj mogą ograniczyć popyt na nie.

Według ostatnich danych Izby, udział jaj klatkowych w produkcji jaj ogółem wynosił w Polsce, w 2019 roku, 82,1 proc. Oznacza to, że w ciągu 10 lat zmalał jedynie o 10,2 punktów procentowych. O tyle samo wzrósł udział produkcji alternatywnej, z 7,7 proc. w roku 2009 do 17,9 proc. w 2019 r. Tymczasem większość sieci handlowych zobowiązała się, że już za niespełna cztery lata będzie sprzedawała wyłącznie jaja alternatywne. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Katarzyna Gawrońska RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    Krajowa Izba Producentów Pasz i Drobiu RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    Stowarzyszenie Otwarte Klatki RSS ALERT    /    jaja z wolnego wybiegu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.208.0
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!