Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Ekonomista: Napływ niemieckich tuczników do Polski nie potrwa długo

- W pewnym momencie na skutek napływu tuczników z Niemiec podaż na krajowym rynku na tyle się zwiększy, że ceny się i u nas obniżą i ten import stanie się nieopłacalny dla zakładów przetwórczych - mówi w rozmowie z portalspozywczy.pl, Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska SA.

Ekonomista: Napływ niemieckich tuczników do Polski nie potrwa długo
Jakub Olipra ocenia, że napływ niemieckich tuczników do Polski nie potrwa długo. fot. mat. pras.

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 04-12-2020, 12:38

Jakub Olipra wskazuje, że w połowie listopada na niemieckiej giełdzie zanotowano spadek cen żywca wieprzowego z 1,27 do 1,19 euro za kilogram.

- Biorąc pod uwagę, że ceny w Polsce są silnie zależne od niemieckich, widzimy dalszą przestrzeń do spadku cen w Polsce. Ze względu na pojawienie się ASF Niemcy stracili dostęp do najważniejszych pozaunijnych rynków, jak Chiny, Korea Południowa czy Japonia, przez co są zmuszeni reorientować swój eksport na kraje UE. W tej sytuacji Polska musi rywalizować z niemieckimi producentami w segmencie tego samego mięsa, czyli mięsa pochodzącego z kraju gdzie występuje ASF. Jest to sytuacja jednoznacznie negatywna dla polskiego sektora wieprzowiny. Co więcej, ze względu na koronawirusa w swoich zakładach ubojowych Niemcy mają obecnie problemy z mocami ubojowymi, przez co dodatkowo wysyłają do nas nadmiar tuczników. W pewnym momencie na skutek napływu tuczników z Niemiec podaż na krajowym rynku na tyle się zwiększy, że ceny się i u nas obniżą i ten import stanie się nieopłacalny dla zakładów przetwórczych - dodaje.

Co dalej? Nasz rozmówca ocenia, że patrząc na perspektywy na 2021 r. można być umiarkowanym optymistą.

- Pojawienie się szczepionki budzi nadzieję, że przyszły rok przyniesie koniec pandemii, a w warunkach ożywienia gospodarczego zwiększy się spożycie mięsa i jednocześnie odbuduje się kanał horeca. Może się to spotkać z mniejszą podażą mięsa, gdyż wielu producentów w warunkach niskiej opłacalności produkcji silnie ją obecnie ogranicza. W konsekwencji może to doprowadzić do wzrostu cen. Dziś każda firma w oparciu o napływające dane musi rozważyć co i ile produkować przy założeniu, że skutki dzisiejszej decyzji zobaczy dopiero za parę miesięcy. Warto śledzić co się dzieje w światowej gospodarce i nie przegapić momentu, kiedy sytuacja zacznie się szybko poprawiać. Odpowiednio „wystrzelając się” w rynek będzie można wówczas szybciej odrobić poniesione straty - podsumował.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Jakub Olipra RSS ALERT    /    Credit Agricole RSS ALERT    /    trzoda chlewna RSS ALERT    /    tuczniki RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    rynek wieprzowiny RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Monika 2020-12-05 18:41:40
    Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : milepanie.pl/monia89

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 192.95.42.42
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!