Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Ekspert: Polacy byli fleksitarianami już w latach 60, choć o tym nie wiedzieli

- Można powiedzieć, że Polacy byli fleksitarianami już w latach 60, choć o tym nie wiedzieli. Przyczynił się do tego Władysław Gomułka i lansowane przez władzę "bezmięsne poniedziałki" - mówił dr inż. Ryszard Kowalski, adiunkt w Zakładzie Technologii Produktów Mięsnych Instytutu Technologii Mięsa Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu podczas Kongesu MEATing 2019.

Ekspert: Polacy byli fleksitarianami już w latach 60, choć o tym nie wiedzieli
Dr inż. Ryszard Kowalski, fot. MEATing 2019

Autor: AT, portalspozywczy.pl
Data: 26-07-2019, 09:25

Ryszard Kowalski jako istotny trend dla branży mięsnej wskazał tzw. przekąskowość.

- Do niedawna 90 proc. posiłków Polaków było związane z określonymi porami dnia: śniadanie, obiad, kolacja. Dziś coraz więcej osób zamiast tego wybiera przekąski, które są łatwe do konsumpcji, nie brudzą ubrania podczas jazdy samochodem, które można zjeść np. w metrze jadąc do szkoły czy do pracy. Są to drobne posiłki, które spożywane często dostarczają energii pozwalającej na swobodne funkcjonowanie w ciągu dnia. Branża mięsna ma olbrzymi potencjał, aby zagospodarować te rynek, a oferta jest już bardzo bogata - dodał.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Ekspert zwrócił uwagę na zjawisko fleksitarianizmu, które, jak wskazał, nie jest w Polsce niczym nowym.

- Można powiedzieć, że Polacy byli fleksitarianami już w latach 60, choć o tym nie wiedzieli. Przyczynił się do tego Władysław Gomułka, który lansował "bezmięsne poniedziałki". Fleksitarianin wie, że mięso pochodzi ze zwierzęcia i ma świadomość, że trzeba je zabić, ale należy to zrobić tak żeby nie naruszać jego godności. Przedstawiciele tej grupy zastępują mięso warzywami i owocami, a tam gdzie to możliwe chcieliby żeby mięso było wytworzone z surowców roślinnych. Tyson Foods, największy producent mięsa na świecie, inwestuje w start-upy produkujące żywność pochodzenia roślinnego. Czy to jest dobrze postrzegane? Niekoniecznie. Dzisiejszy konsument nie uznaje kompromisów - dodał.

Inną ciekawą grupą wskazaną przez Kowalskiego są ortorektycy.

- Szukają w żywności efektów, które pozwolą jak najdłużej zachować dobrą kondycję i zdrowie. Zainteresowanie zdrową żywnością to nie tylko domena kobiet. Coraz częściej również mężczyźni wybierają zdrowe posiłki. Pamiętajmy jednak, że wciąż sklepowy koszyk pracownika fizycznego i umysłowego jest diametralnie różny. Producenci powinni więc znaleźć coś dla jednych i dla drugich - dodał.

Ryszard Kowalski przypomniał, że kluczową rolę w decyzjach zakupowych wciąż odgrywa cena.

- Niezależnie co zaproponujemy konsumentowi, zawsze będzie on szukał tańszych alternatyw. Zapomnijmy o lojalności konsumenta! Bo skoro tanieje elektronika, samochody czy wyjazdy to dlaczego nie żywność? Jest to błędne myślenie. Raporty WHO wskazują, że już w 2050 roku może wybuchnąć wojna o jedzenie i o przeżycie. Taniejąca żywność nie jest dobrym rozwiązaniem. Nasi rodzice przeznaczali 50-60 % swojej wypłaty na jedzenie. Obecnie polskie gospodarstwo wydaje maksimum 20% pensji na żywnosć, a to na pewno nie jest dobre - podsumował.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Ryszard Kowalski RSS ALERT    /    fleksitarianizm RSS ALERT    /    fleksitarianie RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    mięsne przekąski RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Ekstremum funcyji 2019-07-26 14:45:11
    Czyli tow. Wiesław miał rację

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.88.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!