Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Ekspert: Polskie firmy nie rywalizują w Chinach z lokalnymi producentami, ale z zagraniczną konkurencją

- Nasze firmy nie konkurują z chińskimi producentami o cały chiński rynek, ale z zagraniczną konkurencją o jego część. Chodzi o ten obszar, którego chiński rząd nie jest w stanie uzupełnić produkcją krajową i uzupełnia ją eksportem wysokiej jakości - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jacek Strzelecki, ekspert ds chińskiego rynku rolno-spożywczego.

Ekspert: Polskie firmy nie rywalizują w Chinach z lokalnymi producentami, ale z zagraniczną konkurencją
Jacek Strzelecki, ekspert ds chińskiego rynku rolno-spożywczego. fot. mat. pras.

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 08-07-2020, 09:28

Jacek Strzelecki zwraca uwagę, że cechą chińskiego rynku, jak i działań administracyjnych, jest plasterkowanie czyli przyznawanie fragmentu czegoś, by zweryfikować słuszność podjętej decyzji.

- Odnoszę wrażenie, że nie rozumiemy tego, co dostaliśmy od Chińczyków. Nieraz słyszałem opinie, że otrzymaliśmy od nich za mało i słychać głosy oburzenia. Przyznanie w ostatnich latach prawa do eksportu do Chin dla 8 polskich zakładów drobiarskich jest czymś w rodzaju programu pilotażowego. Jak znam Chińczyków, to sadzę, że kolejność przyznania pięciu pierwszych pozwoleń eksportowych nie była przypadkowa - dodaje.

W ocenie Strzeleckiego osiem zakładów dopuszczonych obecnie na rynek Chin stanowi reprezentatywny przekrój naszej branży drobiarskiej. (Rozmawialiśmy przed pojawieniem się grypy ptaków w Polsce - przyp. red.)

- Nie jest dla mnie wcale zaskoczeniem, że w pierwszym pakiecie pozwoleń znalazły się firmy o różnej wielkości, o różnej formie zorganizowania, skali i rodzaju dominującej produkcji. To był i jest nasz ogromny atut. W praktyce została nam stworzona przez Chińczyków świetna przestrzeń do odpowiedniej komunikacji marketingowej z chińskim konsumentem, dzięki której możemy pokazać jemu, jak wygląda polska branża drobiarska i dlaczego jesteśmy numerem jeden w Unii Europejskiej oraz dlaczego warto kupować polskie kurczaki, indyki czy kaczki. Mamy swoje 5 minut. Jeśli tego nie wykorzystamy, to nasze miejsce za 3 lata zajmą firmy drobiarskie  z Danii, Francji, Niemiec lub innych krajów, a my wypadniemy z chińskiego rynku na długo - mówi.

Ekspert wskazuje, że dla Chińczyków ważna jest zarówno wielkość kapitałowa danej firmy, ale i rozpoznawalność producenta, który wchodzi na ich rynek.

- Obecnie Cedrob, w poprzedniej transzy Indykpol i Superdrob, to twarze naszego drobiarstwa jak i branży mięsnej. To nasze polskie marki. Trzeba jednak pamiętać, że potencjał eksportowy dla mięsa drobiowego do Chin jest ograniczony. Nasze firmy nie konkurują z chińskimi producentami o cały chiński rynek, ale z zagraniczną konkurencją o jego część. Chodzi o tę, której chiński rząd nie jest w stanie uzupełnić produkcją krajową i uzupełnia ją eksportem wysokiej jakości (który jest jednocześnie bodźcem do modernizacji dla krajowych firm). Nasz chiński partner zazwyczaj posiada licencję importową, a bardzo rzadko dodatkowo licencję na dystrybucję produkcji krajowej. Zrozumienie tego wszystkiego pozwoli nam na zbudowanie właściwej strategii biznesowej oraz podjęcie odpowiednich działań - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

INDIndykpol SA

więcej informacji:

Jacek Strzelecki RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    Chiny RSS ALERT    /    eksport do Chin RSS ALERT    /    eksport drobiu do Chin RSS ALERT    /    Cedrob RSS ALERT    /    Indykpol RSS ALERT    /    SuperDrob RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.107.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!