Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Eksportowe straty polskiego drobiarstwa mogą sięgnąć w tym roku 1,5 mld złotych

Przez pierwsze siedem miesięcy tego roku polskie firmy drobiarskie straciły 675 milionów złotych na samym tylko eksporcie – wynika z szacunków Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Eksportowe straty polskiego drobiarstwa mogą sięgnąć w tym roku 1,5 mld złotych
Eksportowe straty polskiego drobiarstwa mogą sięgnąć w tym roku 1,5 mld złotych. fot. shutterstock

Jeśli sprawdzą się prognozy Izby i w ostatnim kwartale tego roku sytuacja w drobiarstwie ulegnie pogorszeniu, łączne ubytki w przychodach eksporterów mięsa drobiowego mogą sięgnąć nawet 1,5 miliarda złotych.

Jako główny powód pogarszających się wyników branży produkcji mięsa drobiowego analitycy KIPDiP wymieniają pandemię COVID-19, która doprowadziła do spadku zamówień z sektora hotelarsko-restauracyjnego, gdzie przede wszystkim trafia polski drób wysyłany zagranicę.

- Ktoś słabo zorientowany mógłby powiedzieć, że pandemia koronawirusa wyrządziła polskiemu drobiarstwu jedynie nieznaczne szkody. Liczony w tonach eksport mięsa drobiowego spadł bowiem od stycznia do lipca tylko o 3,7 procent. Jeśli jednak na wywóz zagraniczny spojrzymy od strony wartościowej to okaże się, że ubytek wynosi ponad 10 procent. Prawdziwy dramat widać jednak przy porównaniu tegorocznych i zeszłorocznych przychodów ze sprzedaży zagranicznej. Do przedsiębiorstw drobiarskich trafiło aż o prawie 151 milionów euro mniej. Ta dziura wynika z mniejszej sprzedaży oraz – co gorsze – z drastycznego obniżenia marży sprzedażowych – wyjaśnia Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Zdaniem Gawrońskiej polskie drobiarstwo charakteryzuje się bardzo dużym stopniem inercji.

- Oznacza to, że ten sektor gospodarki ma bardzo ograniczoną zdolność do przystosowywania się do zmieniających się warunków i na przykład ograniczania produkcji w sytuacji kurczącego się popytu. – Straty w eksporcie w sposób perfekcyjny pokazują dominującą obecnie w polskim drobiarstwie strategię. Polega ona na utrzymywaniu wysokiej produkcji, co powoduje, że jedyna możliwość skutecznej sprzedaży to istotna obniżka cen. Boimy się, że to podejście będzie działało tylko krótkookresowo.  Na dłuższą metę skutki takiego postępowania mogą być opłakane – komentuje Katarzyna Gawrońska.

Od stycznia do końca lipca tego roku Polska sprzedała na rynki zagraniczne mięso drobiowe o wartości  1 mld 346 mln euro. Rok wcześniej suma ta wynosiła 1 mld 496 mln euro. Masa sprzedanego do innych krajów drobiu została podliczona po lipcu 2020 na 822 tys. ton. Różnica w wolumenie wywiezionego z naszego kraju towaru między obecnym a poprzednim rokiem wynosiła po lipcu – na korzyść 2019 roku - niespełna 32 tys. ton. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

drobiarstwo RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2020 RSS ALERT    /    Katarzyna Gawrońska RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.61.235
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!