• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Gobarto pandemia niestraszna

W 2020 roku GK Gobarto wypracowała blisko 2 mld złotych przychodów ze sprzedaży oraz 25 mln zysku EBITDA. Mimo gorszych wyników segmentu trzody chlewnej i HoReCa, dobre rezultaty zanotowały działy ubojowy i dystrybucyjny.


  • Autor: Portalspozywczy.pl
  • Data: 01-04-2021, 10:08
Gobarto pandemia niestraszna
Gobarto podsumowało wyniki za 2020 rok. fot. mat. pras. (kolaż Portalu Spożywczego)
  • W 2020 r. Gobarto SA zanotowało podobny poziom przychodów co w 2019 r.
  • Spółkę dotknęło zamknięcie gastronomii i trudna sytuacja na rynku trzody w Europie.
  • W 2020 r. Gobarto sprzedało aktywa na Ukrainie i otworzyło największą fermę zarodową w kraju.

2020 rok nie był łatwy dla firm działających w sektorze zwierzęcym. Zamknięcie gospodarki związanej z pandemią koronawirusa ograniczyło popyt na wieprzowinę w Polsce oraz krajach, do których Gobarto eksportowało produkty. Dodatkowe pojawienie się wirusa ASF na terenie Niemiec uniemożliwiło eksport mięsa wieprzowego z tego kraju do Chin, powodując wystąpienie olbrzymich nadwyżek produkcji żywca w Unii Europejskiej, a za co za tym idzie - drastyczny spadek jego cen.

Przez ostatnie siedem tygodni 2020 roku poziom cen żywca wynosił 1,19 EUR/kg i utrzymywał się aż do 10 lutego br. Wcześniej cena żywca notowanego na giełdzie ZMP kształtowała się na poziomie 1,27 EUR/kg, co również było historycznym minimum. Trend spadkowy widoczny był w Polsce niemal przez cały rok (poza okresem styczeń - marzec oraz czerwcem, gdzie dało się odczuć efekt odmrażania gospodarki i luzowania obostrzeń sanitarnych). W grudniu 2020 r. polscy dostawcy za żywiec wieprzowy uzyskiwali przeciętnie 3,87 zł/kg, czyli o 6% mniej niż w listopadzie oraz aż o 39% mniej niż w grudniu 2019 r. 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Gobarto - Wyniki finansowe w 2020 roku

W trudnych warunkach rynkowych Grupa Gobarto wypracowała w 2020 roku 1,96 mld zł przychodów ze sprzedaży, osiągając wynik zbliżony do tego z 2019 roku (1,97 mld zł). Mimo ograniczeń eksportowych, przychody ze sprzedaży zagranicznej utrzymują się w Grupie na stałym, wysokim poziomie. Na koniec zeszłego roku osiągnęły one 13,72-proc. udziału w przychodach ogółem  przy wartości 268,38 mln zł.

Zamkniecie rynku HoReCa oraz trwające od wielu miesięcy ograniczenia w jego funkcjonowaniu poskutkowały spadkiem przychodów w tym segmencie o 19,23% do wartości 82,37 mln zł. Z kolei utrzymujące się przez dłuższy czas rekordowo niskie ceny żywca wieprzowego sprawiły, że mimo wysokiego poziomu przychodów Grupa zanotowała stratę netto – 31,63 mln zł oraz stratę na sprzedaży – 6,68 mln zł. 

GK Gobarto wypracowała skonsolidowany zysk EBITDA w kwocie 24,81 mln zł, co było w dużej mierze zasługą Gobarto S.A. Mimo występowania zjawiska nadpodaży wieprzowiny na rynku, podmiot dominujący w Grupie (reprezentujący segment Mięso i wędliny) zwiększył swoje przychody rok do roku o 4,5% do wartości 1,57 mld złotych. Spółka osiągnęła zysk netto na poziomie 23,46 mln zł przy stracie rok wcześniej – 5,05 mln zł. Zysk ze sprzedaży wyniósł 25,13 mln zł, zysk operacyjny 18,43 mln zł, natomiast wartość EBITDA była zbliżona do zeszłorocznej, tj. 37,71 mln zł. W raportowanym okresie Gobarto S.A. osiągnęło dobre wyniki zarówno w segmencie ubojowym (poziom uboju uległ wzrostowi), jak i dystrybucyjnym.

Wyniki Gobarto - Najgorzej w trzodzie

Najgorszy wynik zanotował segment Trzoda chlewna.

- Z uwagi na rekordowo niskie notowania żywca wieprzowego spowodowane pandemią koronawirusa oraz wykryciem ASF w Niemczech, ceny żywca przez osiem miesięcy w roku nie pokrywały kosztów produkcji. Taki stan miał istotny wpływ na wielkość i wartość sprzedaży oraz wypracowany zysk. Nierentowna była zarówno produkcja zarodowa, jak i tuczowa. Na szczęście w marcu tego roku nastąpiły wyraźne wzrosty cen żywca wieprzowego. Utrzymanie się tego trendu w dłuższej perspektywie czasu będzie skutkować lepszymi wynikami finansowymi segmentu Trzoda chlewna w kolejnych kwartałach – twierdzi Marcin Śliwiński, prezes zarządu Gobarto S.A.

W ubiegłym roku zarząd podejmował działania w celu uproszczenia struktur Grupy. W czerwcu 2020 r. Gobarto S.A. sprzedało 100% udziałów w ZM Silesia do Cedrob S.A. Transakcja ta wpisuje się w strategię rozwoju Grupy na lata 2019-2024, której jednym z kluczowych fundamentów jest koncentracja na segmencie zwierzęcym, produkcyjnym i dystrybucyjnym przy znaczącym ograniczeniu aktywności właśnie w segmencie przetwórczym. 

Gobarto - Ważne inwestycje

W raportowanym okresie nastąpiło również połącznie spółek zależnych Tigra Trans sp. z o.o. oraz Tigra Trans Sp. k. z Gobarto S.A. oraz likwidacja kilku mniejszych podmiotów w Grupie. Gobarto S.A. sprzedało między innymi  swoje aktywa na Ukrainie, co oznacza wycofanie się z działalności na tamtejszym rynku i skupienie się na działalności w kraju. W ocenie zarządu transakcja sprzedaży aktywów ukraińskich, z punktu widzenia przepływów pieniężnych, pozytywnie wpłynęła na sytuację całej Grupy. Pozytywny wpływ miało również podpisanie umowy warunkowej dotyczącej sprzedaży istotnej dla GK Gobarto nieruchomości (ul. Taśmowa w Warszawie), której finalizacja nastąpiła w styczniu bieżącego roku 

W zeszłym roku, mimo trudnych warunków rynkowych, GK Gobarto ukończyła jedną z ważniejszych – z punktu widzenia rozwoju segmentu trzody chlewnej – inwestycji.

- Została uruchomiona ferma zarodowa w Zalesiu dla ponad sześciu tysięcy loch, będąca największym tego typu obiektem w kraju. Inwestycja w hodowlę, korzystającą z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, umożliwi Grupie zwiększenie możliwości produkcji warchlaka na potrzeby programu Gobarto 500 oraz tuczy kontraktowych – komentuje Marcin Śliwiński.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!