Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Graal ma apetyt na kolejne przejęcia. „Będę wygrywały duże firmy”

Bogusław Kowalski, twórca i prezes Graala, mówił w trakcie IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu o dalszej konsolidacji branży rybnej. Jak przyznał proces ten musi wreszcie przyspieszyć, a firm z Wejherowa nie zamierza być jedynie biernym obserwatorem.

Graal ma apetyt na kolejne przejęcia. „Będę wygrywały duże firmy”
Bogusław Kowalski, prezes Graal. Fot. PTWP

Autor: RW,portalspozywczy.pl
Data: 25-10-2016, 17:23

W trakcie debaty „Branża rybna – rynek na fali wznoszącej” Bogusław Kowalski zwrócił uwagę, że branża rybna jest jedną z nielicznych branż, które nadal pozostały nieskonsolidowane.

- Obecnie mamy 640 podmiotów, z czego 265 ma uprawnienia do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Zdecydowana większość z tych podmiotów to podmioty małe, wręcz rodzinne. Jest trochę firm średniej wielkości, ale także kilka dużych firm, spółek giełdowych a także przedsiębiorstw należących do koncernów – mówił prezes Graala.

Podkreślił jednak, że w ostatnich latach, szczególnie po akcesji do struktur unijnych, branża rybna przeszła bardzo daleką drogę, niespotykaną wręcz ścieżkę rozwoju.

- W 2005 roku, tuż po wejściu Polski do Unii Europejskiej, sprzedaż produkcji przetworów rybnych kształtowała się na poziomie 4 mld zł. W ubiegłym roku było to już 9 mld zł, przy bardzo nowoczesnym parku maszynowym. To świadczy jak duży krok został poczyniony, jak bardzo rozwinęła się branża rybna – wyliczał Bogusław Kowalski.

Po mimo tak oczywistego sukcesu dalsza konsolidacja branży rybnej wydaje się procesem nieuniknionym, a to z powodu obserwowanych przemian rynkowych.

Prezes Graala zwrócił uwagę na globalizację, która przebiega nie tylko na poziomie branży, ale w ogóle na poziomie rozwoju rynku. Szczególnego znaczenia nabiera przede wszystkim proces globalizacji w handlu detalicznym.

- Dzisiaj pojedynczych sklepów jest już coraz mniej. Nawet małe sklepy rodzinne też się konsolidują i tworzą grupy zakupowe. Grupy zakupowe nie będą kupowały od małych dostawców. Po prostu nie stać ich na to. Dzisiaj duże organizacje typu Tesco, Auchan, Biedronka czy Lidl mają swoje marki własne, nadal będą o nie dbały i będą starały się aby producenci produkujący pod tymi markami byli producentami wiarygodnymi. Mało tego. Duże organizacje stosunkowo często kontrolują producentów, właśnie po to, aby ustrzec się przed tym, że ich produkty sprzedawane pod ich marką byłby złej jakości – przekonywał prezes Kowalski.

- Zadajmy sobie pytanie, czy Biedronka, Lidl, albo Kaufland są w stanie skontrolować kilkuset dostawców z jednej branży? Na pewno nie. Będą wygrywały duże firmy, które będą w stanie zaopatrzyć swoich odbiorców w dobre i wiarygodne produkty. Nie oznacza to, że małe firmy są skazane na wyginięcie. One zawsze znajdą swoją niszę. Zawsze znajdą swoich odbiorców, niemniej na pewno nie będzie to duża skala i dynamiczny rozwój – kontynuował.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

GRLGraal SA

więcej informacji:

Graal RSS ALERT    /    Bogusław Kowalski RSS ALERT    /    konsolidacja branży rybnej RSS ALERT    /    konsolidacja RSS ALERT    /    akwizycje RSS ALERT    /    akwizycje Graala RSS ALERT    /    przejęcia Graala RSS ALERT    /    branża rybna RSS ALERT    /    FRSiH2016 RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • komeN 2016-10-26 11:07:23
    Będę wygrywały? ;)
  • Cóż 2016-10-28 11:56:43
    Nie sądzę, bowiem coraz bardziej liczy się jakość. ..duży może więcej, ale mały lepiej i bez tej dodatkowej chemii.Małe, rodzinne firmy zdecydowanie wygrywają - tylko PR mają słabo rozwinięty, aczkolwiek dobrego produktu nie trzeba chwalić.
  • Techn. Przetw. Ryb. 2016-10-31 10:38:30
    Powiada p. Kowalski konsolidacja wszystkiego co sie da. Oczywiscie jest to ogolnoswiatowy tred ktorego z pewnoscia nie da sie zatrzymac. Nalezaloby by sie zastanowic tylko nad jednym, czy ped ten do konsolidowania sie wyjdzie nam , konsumentom na zdrowie. Pewnie, ci co sie konsoliduja i w duzej grupie ekonomocznie ”wychodza” lepiej niz ci co sami we wlasnym zakresie zaopatruja sie i produkuja. Boje sie, ze minelay czasy gdy moglismy sobie pojsc na „rog” i u Pani Mani kupic swierza wedline czy tez poprzedniego dnia robiona przez nia np. Rybe po Grecku. Nadeszly czasy gdy tacy jak p. Kowalski narzucac nam beda co bedziemy jedli i do czego bedziemy zakupowo zmuszani. Ja osobiscie nie lubie gdy do czegos jestem zmuszany i do tego, ze ktos powiada mi, ze to musisz jesz bo innego wyboru nie masz. Abstrachujac od strefy konsumenta przypominam sobie, ze byl juz kiedys w historii tred komsolidacji godpodarstw rolnych ktory w sasiednim kraju nazywal sie kolektywizacja. Do czego to wszystko doprowadzilo kazdy z nas wie. Jako resime chcialbym tylko dodac – ze, wszystko co sie robi a szczegolnie w przetworstwie spozywczym, powinno byc robione z mysla o nas konsumentach bo to przeciez dla nas ....” w przciwnym wypadku jest to tylko sztuka dla sztuki ktora zadnej poprawy nam nie przyniesie. Niezdrowe ambicje powinno sie pozostawic w kieszeni.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.176.125
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!