• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Grypa ptaków: Polscy drobiarze nie skorzystają z inwestycji w eksport do Chin?

- Nasze drobiarstwo poczyniło duże inwestycje nakierowane na zdobywanie rynku chińskiego. Polska branża odkryła duże szanse w warunkach pogłębiającego się deficytu mięsa w Azji. Problemem może być to, że poniesiono nakłady na inwestycje, a niekoniecznie uda się z tego skorzystać - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska SA.
  • Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
  • Data: 04-01-2020, 08:50
Grypa ptaków: Polscy drobiarze nie skorzystają z inwestycji w eksport do Chin?
Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska SA, fot. mat. pras.

W ocenie Jakuba Olipry, prawdopodobne zamknięcie części rynków eksportowych będzie poważnym wyzwaniem dla polskiego sektora drobiarskiego, który z roku na rok w coraz większym stopniu opiera się o eksport.

- Nasze obecne problemy z ptasią grypą są pochodną migracji ptaków, które odbywają się przez terytorium Polski, przez co w niewielkim stopniu można im przeciwdziałać. Jest to o tyle niepokojące i smutne, że w ostatnim czasie polski drób miał dobrą passę. Problemy z ASF w Azji Południowo-Wschodniej, w szczególności w Chinach, spowodowały wzrost popytu na substytuty wieprzowiny, a więc przede wszystkim drób, którego Polska jest trzecim największym (po Brazylii i USA) eksporterem na świecie - dodaje.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Analityk zauważa, że w danych na temat polskiego eksportu za 2019 rok zauważalny był wyraźny wzrost sprzedaży do Chin.

- W naszym raporcie kwartalnym na początku grudnia postawiliśmy tezę, że polska branża drobiarska skorzysta na chińskich problemach z ASF. Niestety, pojawienie się ognisk ptasiej grypy w Polsce poddaje w wątpliwość tę tezę. Jeśli spojrzymy na wartość polskiego eksportu drobiu w pierwszych III kwartałach 2019, głównym źródłem wzrostu były Wielka Brytania, Chiny i RPA. Tymczasem za chwilę może się okazać, że odpadną nam te dwa ostatnie kierunki. Warto odnotować, że w omawianym okresie Chiny awansowały na 13 miejsce na liście największych odbiorców polskiego drobiu wobec 38 miejsca po III kwartałach 2018 roku, co pokazuje jakie sukcesy odnosili tam ostatnio polscy eksporterzy - mówi.

Olipra nie ma wątpliwości, że prawdopodobne ograniczenia w eksporcie polskiego drobiu wprowadzone w związku z grypą ptaków będą oddziaływały w kierunku nadpodaży mięsa na rynku krajowym.

- Istotnym źródłem wzrostu polskiego eksportu drobiu w ostatnich kwartałach były rynki pozaunijne.
Jeśli zostaną one przed nami zamknięte, na krajowym rynku pozostanie więcej drobiu, co może przełożyć się na spadek cen skupu. Z pewnością nie jest to dobry początek roku dla branży, ponieważ, patrząc na doświadczenia ostatnich lat, odzyskanie takiego rynku jak Chiny zajmuje zawsze wiele czasu, a w dodatku Pekin bardzo rygorystycznie podchodzi do kwestii grypy ptaków - dodał.

Ekspert wskazuje, że, mimo dopuszczania przez Chiny zakładów z kolejnych krajów, zwłaszcza ostatnio z USA, na rynku Państwa Środka wciąż wystarczyłoby miejsca dla polskich zakładów.

- Nasze drobiarstwo poczyniło duże inwestycje nakierowane na zdobywanie rynku chińskiego. Polska branża odkryła duże szanse w warunkach pogłębiającego się deficytu mięsa w Azji. Problemem może być to, że poniesiono nakłady na inwestycje, a niekoniecznie uda się z tego skorzystać - podsumowuje.

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!