Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Hodowcy trzody inicjują kampanię promującą polską wieprzowinę

Polska wieprzowina może być rarytasem - przekonują inicjatorzy kampanii promującej walory smakowe mięsa polskich tradycyjnych ras świń. Akcja skierowana jest do restauratorów i konsumentów. Jej twarzą jest mistrz kucharski Robert Sowa.

Hodowcy trzody inicjują kampanię promującą polską wieprzowinę
Kampania prowadzona przez Polsus skierowana jest do restauratorów

Świnia puławska, złotnicka biała oraz pstra - to tradycyjne polskie rasy świń, których hodowla zanika. Tymczasem mięso ze świń tych gatunków jest smaczniejsze, niż ze świń hodowanych w wielkich fermach - tłumaczył we wtorek na konferencji prasowej dyrektor biura Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej Polsus, Tadeusz Blicharski.

Zauważył, że wiele ludzi jest przekonanych, że wieprzowina jest mięsem tłustym, czyli niezdrowym. Jak mówił, taki pogląd powstał w latach 80., gdy dietetycy stworzyli tzw. piramidę żywnościową wskazującą, jak ludzie powinni się odżywiać. Wynika z niej, że należy unikać tłuszczów zwierzęcych, bo one są przyczyną wielu chorób.

Sprawą zajęli się naukowcy-genetycy i o ile świnia chowana kilka lat temu w chłopskiej zagrodzie miała ok. czterocentymetrową warstwę tłuszczu, to obecnie warstwa ta zmniejszyła się do 1 centymetra. Jednak najważniejsza jest zawartość tłuszczu w mięsie - wyjaśnił Blicharski. Jego zdaniem świnie hodowane przemysłowo są zbyt chude i zawierają za dużo wody. Dodał, że powodem jest sposób ich żywienia, karmione są one przemysłowymi paszami i rosną zbyt szybko.

Polskie stare rasy nie przybierają tak szybko na wadze, a ich karma jest bardziej tradycyjna. Przekłada się to nie tylko na smak, ale także na walory kulinarne mięsa. Ponieważ zawiera ono więcej tłuszczu śródmięśniowego, jest bardziej miękkie i soczyste.

Obie rasy świni złotnickiej: biała i pstra wyhodował na początku lat pięćdziesiątych XX wieku na bazie prymitywnych świń wielorasowych zespół naukowców Akademii Rolniczej w Poznaniu (obecnie Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu) - poinformował prof. tej uczelni Janusz Buczyński. Prace hodowlane były prowadzone w zakładzie w Złotnicach - stąd nazwa.

Buczyński zaznaczył, że hodowla polskich świń tradycyjnych ras jest niewielka, są one trzymane w małych gospodarstwach, odżywiane w tradycyjny sposób, w chlewni mają ściółkę i dostęp do wybiegu. Właśnie takie warunki, gdzie świnia może biegać po pastwisku przyczyniają się do tego, że mięso nabiera szczególnych walorów.

Mięso z ras złotnickich sprzedawane jest do małych ubojni na terenie m.in. Wielkopolski, natomiast ze stad hodowanych na Opolszczyźnie czy na Dolnym Śląski jest kupowane przez odbiorców z Niemiec.

KOMENTARZE (1)

  • znawca historii 2013-05-22 10:35:11
    Twórcą rasy złotnickiej był zespół naukowców z Poznania i trzeba tutaj wyraźnie zaznaczyć, że byli to Panowie Profesorowie : Stefan Aleksandrowicz i ówczesny jego zespół.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.247.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!