Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Instytut Spraw Obywatelskich chce znakowania mięsa ze względu na rodzaj uboju

Instytut Spraw Obywatelskich rozpoczyna zbiórkę podpisów pod petycją obywatelską ws. wprowadzenia znaku „Bez uboju rytualnego”. Ma on ułatwić polskim konsumentom podejmowanie świadomych wyborów podczas zakupów. Petycja skierowana jest do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Grzegorza Pudy.

Instytut Spraw Obywatelskich chce znakowania mięsa ze względu na rodzaj uboju
Instytut Spraw Obywatelskich rozpoczyna zbiórkę podpisów pod petycją obywatelską ws. wprowadzenia znaku „Bez uboju rytualnego”. fot. shutterstock

- Jako konsumenci mamy prawo wiedzieć, co jemy i w jaki sposób żywność została pozyskana. Teraz nie mamy takiej informacji i nieświadomie przykładamy rękę do dodatkowego cierpienia i strachu zwierząt - zauważa Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich.

Prof. dr hab. Andrzej Elżanowski z UW o tym, czy znak „Bez uboju rytualnego” spowodowałby zmniejszenie cierpienia zwierząt, zwiększenie świadomości konsumentów oraz zmianę postaw rolników i producentów.

- Jestem przekonany, że by spowodował, zwłaszcza w większych miastach. Warto w tym kontekście przypomnieć mało znany fakt. Żydzi biorą z uboju rytualnego tylko przednią część ciała krowy. Tylnej części nie biorą, bo nie mogą oczyścić mięsa z nerwu kulszowego. Tradycyjnie tylna część krowy szła do masowego obrotu i tak było niemalże od wieków. Na dodatek rabini odrzucają większość z ubitych rytualnie krów, bo wynajdują na nich skazy. Te skazy powstają często przy unieruchamianiu zwierzęcia podczas uboju rytualnego. To jest „diabelskie koło”: zwierzęta, które się wyrywają, zwłaszcza cielaki, mają te skazy, a jak rabin wykryje jakąś skazę, to już mięso nie jest koszerne. I Żydzi łaskawie akceptują tylko ok. 20% z tych zamęczonych rytualnie zwierząt, zaś 80% trafia do obrotu masowego. Ludzie nieświadomie kupują to mięso w sklepach, mimo że zdecydowana większość społeczeństwa potępia ubój rytualny. Prawo obecnie nie nakłada obowiązku informowania konsumentów o fakcie, że oferowane im mięso pochodzi od zwierząt ubitych rytualnie, a mogłoby - dodaje.

- Na pewno jest to krok we właściwą stronę. Ja uważam, że generalnie producentów trzeba zobowiązywać do tego, żeby etykiety zawierały wszystkie ważne informacje. Mam wrażenie, jeśli chodzi o postawy społeczne to w społeczeństwie polskim bardzo wiele się zmienia. Ludzie zwracają uwagę na informacje zawarte w etykietach. Nie uważam, żeby to załatwiło problem, ale jest to absolutnie jeden z pożytecznych mechanizmów ogólnych tzn. niedotyczących wyłącznie tego uboju rytualnego. Tutaj najlepszym przykładem jest to, co wydarzyło się w przypadku jajek. Wiele lat temu zostały wprowadzone kody i krok po kroku konsumenci się tego uczą. I widać, że ten sektor jaj produkowanych z wyższym standardem etycznym po prostu rośnie – tak wprowadzenie znaku „Bez uboju rytualnego” komentuje prof. dr hab. Wojciech Pisula z Instytutu Psychologii PAN.

więcej informacji:

ubój religijny RSS ALERT    /    Rafał Górski RSS ALERT    /    Instytut Spraw Obywatelskich RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    ubój rytualny RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Alicja 2020-10-17 16:34:01
    Moim zdaniem to skandal, że ne ma takiego oznaczenia! To wprowadzane klientów w błąd, bo raczej nikt ne podejrzewa, że kupuje mięso z uboju rytualnego :(

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.254.197
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!