Japońscy seniorzy wybierają drób zamiast ryb
W Japonii tradycyjnie starsze pokolenia zamieniały w diecie mięso na ryby. Jednak w ostatnich latach sporym problemem wśród osób starszych w tym kraju stało się niedożywienie. W japońskim społeczeństwie narasta więc przekonanie, że jedzenie mięsa jest niezbędne do utrzymania zdrowia, co przekłada się na wzrost spożycia mięsa drobiowego.

Według danych OECD spożycie mięsa drobiowego w Japonii wzrosło z 16,9 kg na osobę w 2017 r. do 17,2 kg w 2018 roku. Konsumpcja wieprzowiny utrzymała się na stabilnym poziomie 15,5 kg na osobę, a wołowiny nieznacznie spadła - z 7,2 do 7,1 kg na mieszkańca.
Japońskie Stowarzyszenie Producentów Drobiu wzrost popularności drobiu wiąże z większym zapotrzebowaniem na to mięso ze strony starzejącej się populacji Japonii.
- Ludzie są coraz bardziej świadomi w kwestiach zdrowotnych. Mięso z kurczaka, zwłaszcza pierś, jest popularne ze względu na niską zawartość tłuszczu i wysoką zawartość białka. Dlatego wiele osób w podeszłym wieku odchodzi od spożycia mięsa czerwonego na rzecz drobiu - powiedział cytowany przez globalmeatnews przedstawiciel organizacji.
Zachowanie Japończyków jest niezwykłe, bo historycznie starsze pokolenia odstawiały mięso na rzecz ryb. Jednak w ostatnich latach sporym problemem wśród osób starszych w Japonii stało się niedożywienie. W społeczeństwie narasta więc przekonanie, że jedzenie mięsa jest niezbędne do utrzymania zdrowia. Kurczak zaczął być postrzegany jako dobre, funkcjonalne pożywienie.
Za ponad połowę japońskiego spożycia mięsa drobiowego odpowiadają restauracje, gdzie hitem są yakitori - szaszłyki z kurczaka, a także pieczone mięso drobiowe oraz produkty przetworzone z drobiem. 30-40 proc. sprzedaży to surowe mięso drobiowe, a 10 proc. stanowią dania gotowe, np. "kurczak sałatkowy" - pakowane próżniowo piersi z kurczaka w różnych smakach.
Japońskie Stowarzyszenie Producentów Drobiu przewiduje dalszy wzrost konsumpcji mięsa z kurczaka w 2019 roku. Co ciekawe, najwięcej drobiu w Japonii sprzedaje się w okresie Bożego Narodzenia, na czym korzysta głównie sieć KFC.
