Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

KIPDiP: Producenci jaj grają na dwa fronty ograniczając ryzyko

- Dopiero w przyszłości rynek zweryfikuje, czy z ekonomicznego punktu widzenia, producenci będą mogli w miejsce klatek pozostawać tylko przy alternatywie. Na razie jest zbyt wcześnie na wyciąganie takich wniosków. W chwili obecnej wygląda na to, że każdy wychodząc naprzeciw trendom konsumenckim próbuje „grać na dwa fronty” ograniczając ryzyko - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Katarzyna Gawrońska, Dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

KIPDiP: Producenci jaj grają na dwa fronty ograniczając ryzyko
Inwestycje w chowy alternatywne nie wypierają z rynku jaj klatkowych - ocenia KIPDiP, fot. shutterstock

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 14-05-2020, 13:20

Katarzyna Gawrońska podaje przykład na tezę, że istnieją nieprzekraczalne bariery popytowe na jaja z chowów alternatywnych i moment, w którym produkt ten przestaje być premiowany.

- W Stanach Zjednoczonych na skutek zwiększenia podaży jaj nieklatkowych istotnie spadła premia (różnica w cenie między jajami alternatywnymi a klatkowymi) płacona producentom jaj alternatywnych. W porównaniach cen hurtowych między jajami alternatywnymi, a klatkowymi prowadzonych przez amerykański Departament Rolnictwa (USDA) premia na rzecz jaj alternatywnych spadła między początkiem roku 2017 a końcem 2018 aż o połowę! Analitycy z Urner Barry przewidują, że premia ta nadal będzie się zmniejszała - dodaje.

Dyrektor KIPDiP podkreśla, że w 2018 roku mieliśmy zarejestrowanych w Polsce 48,5 mln stanowisk dla kur nieśnych, z czego klatki stanowiły 41 mln (84,5 proc.), ściółka – 5,4 mln (11,2 proc.), a wolny wybieg – 1,7 mln (3,6 proc.).

- W naszym kraju stopniowo inwestujemy w alternatywę. W ostatnich pięciu latach zwiększyliśmy potencjał tej produkcji o 2,8 mln stanowisk (+ 60 proc.). Analiza inwestycji w latach 2013-2018 pokazuje, że w chowie ściółkowym zwiększyliśmy pogłowie kur z 3,9 mln do 5,4 mln (+38,5 proc.), a w chowie wolny wybieg, z 0,7 mln do 1,7 mln (+143 proc.) - dodaje.

Gawrońska zwraca uwagę na fakt, że inwestycje alternatywne nie wypierają z rynku jaj klatkowych.

- Co więcej, produkcja w klatkach pozostawała w trendzie wzrostowym w ostatnich latach. Dynamika zmian pogłowia kur w klatkach w ostatnich pięciu latach potwierdza, że w 2013 roku mieliśmy 32,9 ml stanowisk, a w 2018 roku już 41 mln. Wydaje nam się, że ci, którzy wywierają presję na zlikwidowanie ferm klatkowych, nie do końca przewidzieli, że mechanizm ten na niektórych rynkach zadziała nieco inaczej. Nie ma prostego przełożenia – likwidacja stanowiska w klatkach i zastępowanie go alternatywą. Możemy domniemywać, że dopiero w przyszłości rynek zweryfikuje, czy z ekonomicznego punktu widzenia, producenci będą mogli w miejsce klatek pozostawać tylko przy alternatywie. Na razie jest zbyt wcześnie na wyciąganie takich wniosków. W chwili obecnej wygląda na to, że każdy wychodząc naprzeciw trendom konsumenckim próbuje „grać na dwa fronty” ograniczając ryzyko - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

jaja RSS ALERT    /    jaja 2020 RSS ALERT    /    Katarzyna Gawrońska RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    jaja z wolnego wybiegu RSS ALERT    /    jaja klatkowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.154.129
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!