Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

KIPDiP: Rynki finansowe przyczyniają się do dodatkowych kłopotów polskiego drobiarstwa

Polskie drobiarstwo na skutek pandemii COVID19 jest w dramatycznie trudnej sytuacji czemu
przedstawiciele branży od wielu miesięcy dają publicznie wyraz. Niestety, na niekorzyść producentów drobiu i jaj działają także rynki finansowe, które bardzo mocno obniżają konkurencyjność naszego eksportu i w wielu przypadkach decydują o stratach, które generuje polska sprzedaż zagraniczna – wynika z analiz Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

KIPDiP: Rynki finansowe przyczyniają się do dodatkowych kłopotów polskiego drobiarstwa
Polskie drobiarstwo traci na sile złotego wobec walut największych konkurentów - wskazuje Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz. fot. shutterstock

Autor: Portalspozywczy.pl
Data: 20-10-2020, 10:02

Głównym rynkiem dla polskiego eksportu mięsa drobiowego i jaj jest Unia Europejska, gdzie trafia 97 procent wywozu zagranicznego polskich jaj oraz około 80 procent eksportu polskiego mięsa drobiowego.

Najpoważniejszym zewnętrznym konkurentem dla polskich jaj na unijnych rynkach są przedsiębiorstwa ukraińskie i amerykańskie, a dla mięsa drobiowego z naszego kraju – oprócz Ukrainy – także mięso z Brazylii. Od stycznia do teraz złotówka umocniła się do ukraińskiej hrywny o około 14 procent, a wobec brazylijskiego reala o około 26 procent. O tyle pogorszyła się nasza konkurencyjność wobec towarów z tych krajów.

- Upraszczając nieco można powiedzieć, że – paradoksalnie - drobiarski eksport płaci za to, że Polska
jest dla rynków finansowych bardziej wiarygodnym krajem niż Brazylia i Ukraina. W normalnych warunkach sytuacja ta prawdopodobnie nie byłaby dla branży tak dotkliwa jak obecnie. Niestety, po ogromnym spadku popytu na polskie produkty drobiarskie wywołanym zamknięciem hoteli i restauracji, kursy walutowe mogą być przysłowiowym „gwoździem do drobiarskiej trumny” – tłumaczy Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Jej zdaniem wyzwaniem dla polskich eksporterów jest także relatywna słabość dolara amerykańskiego.

– Zjawisko to premiuje eksporterów amerykańskich i wszystkich tych, dla których podstawową walutą
rozliczeniową jest dolar, a nie euro jak dla większości firm z Polski – wyjaśnia Gawrońska.

Analitycy Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz z niepokojem przyglądają się także brakowi postępów w rozmowach między Unią Europejską a Wielką Brytanią.

– Naszym podstawowym scenariuszem jest teraz brak umowy między UE a Wielką Brytanią. To ważne, ponieważ w ogólnej wartości polskiego eksportu mięsa drobiowego Wielka Brytania odpowiada za około 13 procent, a w ogólnej wartości wywozu zagranicznego polskich jaj za około 4 procent. Brak umowy będzie oznaczał, że nasza sprzedaż mięsa i jaj może istotnie spaść ze względu na większą konkurencję na brytyjskim rynku, do którego Polska nie będzie miała już uprzywilejowanego dostępu względem – na przykład – Stanów Zjednoczonych, Kanady, Brazylii czy Ukrainy – mówi dyrektor Gawrońska.

Po siedmiu miesiącach 2020 roku przychody z tytułu polskiego eksportu mięsa drobiowego spadły o 10 proc. w porównaniu do takiego samego okresu ubiegłego roku i wyniosły 1 mld 346 mln euro. W tym samym czasie wartość eksportu polskich jaj spadła o prawie 17 procent i wyniosła niespełna 122 i pół mln euro.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

KIPDiP RSS ALERT    /    drobiarstwo RSS ALERT    /    Katarzyna Gawrońska RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT    /    Brexit RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.219.31.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!