Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

KIPDiP: Strategia „Od pola do stołu" w długim terminie będzie pozytywna dla europejskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego

- Sektor gospodarki żywnościowej działa i produkuje dla konsumentów. Nigdy odwrotnie. Nie można zatem lekceważyć zmian w świadomości ekologicznej mieszkańców Unii Europejskiej. Efektem zamknięcia się w twierdzy własnych, „słusznych" interesów może być więc jedynie pozostanie na marginesie europejskiej debaty oraz pogorszenie wizerunku producentów rolno-spożywczych w oczach opinii publicznej - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz ds. strategii.

KIPDiP: Strategia „Od pola do stołu
Mariusz Szymyślik ocenia, że branża mięsna nie powinna ograniczyć się do bezrefleksyjnej krytyki unijnych propozycji. fot. shutterstock

W ocenie Mariusza Szymyślika strategia „Od Pola do Stołu" jako część Europejskiego Zielonego Ładu z pewnością oznacza zwiększenie kosztów dla rolnictwa na Starym Kontynencie, co niewątpliwie średnioterminowo będzie pogarszało zewnętrzną konkurencyjność unijnych producentów rolnych.

- Pierwszą reakcją przedstawicieli europejskiego środowiska gospodarki żywnościowej mogłoby być zatem zanegowanie sensu tej inicjatywy jako wymierzonej w podstawowe interesy farmerów oraz przemysłu spożywczego z UE. Tak się po części dzieje, co pokazały chociażby publiczne konsultacje dotyczące strategii. Paradoksalnie jednak bezrefleksyjna krytyka dokumentów Komisji Europejskiej jest działaniem co najmniej pochopnym, a nawet, moim zdaniem, wymierzonym w podstawowe interesy branży. Strategia „Od Pola do Stołu" w długim terminie będzie pozytywna dla europejskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego. Dlatego warto ponieść wysiłek i koszty jej wdrażania - mówi.

Dyrektor KIPDiP przypomina, że sektor gospodarki żywnościowej działa i produkuje dla konsumentów. Nigdy odwrotnie.

- Nie można zatem lekceważyć zmian w świadomości ekologicznej mieszkańców Unii Europejskiej. Efektem zamknięcia się w twierdzy własnych, „słusznych" interesów może być więc jedynie pozostanie na marginesie europejskiej debaty oraz pogorszenie wizerunku producentów rolno-spożywczych w oczach opinii publicznej. Tak samo jak nie da się zatrzymać rzeki, nie można działać wbrew trendom społecznym. Zrozumienie tej prostej zależności leży w interesie także polskiego rolnictwa i przemysłu przetwórczego. Dlaczego? Po pierwsze, choć nie najważniejsze, wspieranie celów dla których istnieje konsensus społeczny zawsze pozytywnie przekłada się na decyzje zakupowe konsumentów. Na tym opierają się marketing i komunikacja, a zwłaszcza CSR - mówi.

Po drugie, według Szymyślika, konsumenci unijni jako podatnicy są źródłem bezprecedensowych na skalę światową transferów pieniężnych w kierunku produkcji żywności.

- Nie jest zatem roztropnym budowanie napięć, które mogą doprowadzić do zmian politycznych, których efektem może być ograniczenie publicznego wsparcia dla rolnictwa. To jak podcinanie gałęzi, na której się siedzi. Po trzecie, patrząc z polskiej perspektywy, strategia „Od Pola do Stołu" daje naszemu rolnictwu unikalną szansę zerwania ze stereotypami. Polski sektor gospodarki żywnościowej jest nowoczesną, prężnie rozwijającą się gałęzią gospodarki. Nasze drobiarstwo jest europejskim liderem. Może warto więc wykorzystywać takie okazje jak publikacja strategii po to, aby pokazać, że przewodzimy europejskiej produkcji nie tylko dlatego, że jesteśmy najtańsi, ale także dlatego, że jesteśmy najnowocześniejsi? - proponuje.

więcej informacji:

Mariusz Szymyślik RSS ALERT    /    Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2020 RSS ALERT    /    drobiarstwo RSS ALERT    /    Od pola do stołu RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • RAFAŁ 2020-06-18 09:34:16
    Bardzo rozsądne stanowisko KIPDiP. Rozwój mamy już za sobą, teraz trzeba walczyć o utrzymanie potencjału i pozycji polskiego drobiarstwa a to oznacza współpracę w Unii Europejskiej i dostosowywanie sie do wymagań konsumentów razem z UE !
  • STACH 2020-06-18 12:46:37
    Od co najmniej dwu dekad debatuje się u nas nad strategią "od kurnika do stolika" i mimo upływu czasy , wyniki są mizerne.
  • do stach 2020-06-18 15:56:29
    jeżeli jest pomor swin to dlaczego na targowiskach patrzą i patrzyli przez palce na Ukraine sprzedajaca sadzonki lili 2 m bez pozwolenia fitosanitarnego ze skrzynek z ziemia !!!!!!!!!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.21.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!