Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Kulikowski: Najbliższe miesiące mogą być prawdziwą burzą dla polskiego drobiarstwa

Strona 2 z 2


Autor: Adam Tubilewicz, portalspozywczy.pl
Data: 30-09-2020, 11:58

Prezes Indykpolu wskazuje, że branża nie boi się konkurencji, ale takiej, która gra według tych samych reguł.

- Kolejne regulacje to dokładanie nam do plecaka kolejnych kamieni, podczas gdy naszym konkurentom nikt ich nie dokłada, a w niektórych krajach nawet się wyjmuje. Oczekiwanie, że w takiej sytuacji będziemy porównywani ze światową czołówką jest nierealne. Podobnie z zakazem stosowania soi GMO. Propozycja władz brzmiała tak: albo popełnicie seppuku albo nie będziemy rozmawiali. W 2006 r. wdrożenie tej ustawy w zaproponowanej formie było absurdem. Mówi się, że branża przez 14 lat nic nie zrobiła. Nikt nie zaproponował nam kompromisu: wprowadzenia stopniowych przedziałów, a tam gdzie się kończy konkurencyjność dajmy świadomy wybór. W biopaliwach dało się zwiększyć udział naturalnych składników nie wysadzając branży. Nam złożono propozycję zero-jedynkową. Dziś jej wdrożenie to wzrost kosztu produkcji żywca w Polsce w stosunku do krajów ościennych o 7%. Utrata konkurencyjności o 7% w surowcu, czyli 5% w produkcie końcowym, biorąc pod uwagę, że marża w branży w dobrym roku to 3-4 proc., a w gorszych 1-2 proc to pokazuje jak konkurencyjny będzie polski produkt. Jeśli dołożymy do tego wpływ "piątki dla zwierząt" okaże się, że nie będziemy konkurencyjni na rynkach krajów trzecich. Do tej pory z Brazylią i USA konkurowaliśmy jakością, ale na zachodnich rynkach mieliśmy niewielką przewagę kosztów pracy, energii i marż. Dodajmy, że marże, którymi zadowalała się branża w Polsce były niesatysfakcjonujące dla firm niemieckich czy francuskich - dodał.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Kulikowski wskazuje, że branża jest przerażona perspektywą utracenia możliwości eksportu na rynki halal.

- Są to rynki o największej marży, a w dodatku spadnie na nas koszt utylizacji odpadów, których nie będziemy mogli sprzedać na fermy futerkowe. Zanim ten przemysł w Polsce się nie rozwinął, firmy płaciły za utylizację dużym fabrykom przetwarzającym odpady. To różnica nawet 10 mln zł w skali roku dla średniej firmy. Większość firm w Polsce nie przeżyje tego w perspektywie kilku lat - dodał.

Prezes KRD-IG ocenił, że jeżeli czarny scenariusz dla branży się spełni to drobiarstwo w Polsce nie zniknie, ale będzie o 50-60 proc. mniejsze i ukierunkowane na samozaopatrzenie rynku wewnętrznego.

- Będziemy walczyli z importem z Ukrainy, Rumunii, być może z Niemiec, a drób w Polsce na pewno będzie droższe dla konsumenta. Z 65 tys. ludzi pracujących w branży połowa ludzi straci pracę. Pewnie można wyobrazić sobie kraj bez naszej branży, pytanie czy to będzie dobre dla naszego społeczeństwa - podsumował.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

INDIndykpol SA

więcej informacji:

Piotr Kulikowski RSS ALERT    /    Indykpol RSS ALERT    /    KRD-IG RSS ALERT    /    Krajowa Rada Drobiarstwa RSS ALERT    /    ubój religijny RSS ALERT    /    ubój rytualny RSS ALERT    /    drobiarstwo RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Mirosław 2020-10-01 10:51:46
    Branża od lat idzie tą samą drogą - maksymalizacja produkcji, bo "się sprzeda", brak strategicznego podejścia do dyferencjacji produktowej, brak - poza bardzo skromnymi próbami - budowania marek, komunikacji z konsumentami. Zostaje polska specjalność - konkurowanie ceną.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.76.48
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!