Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Kurnik Arkadia: Wyzwania rynku spożywczego okiem małego producenta jaj

Wydawałoby się, że w czasach, gdy sieci handlowe otwierają się na lokalnych i regionalnych producentów, a konsumenci coraz częściej poszukują jaj z wolnego wybiegu, inicjatywy takie jak Kurnik Arkadia będą rozkwitać. Rzeczywistość wygląda jednak zupełnie inaczej. O wyzwaniach rynkowych dla niewielkiego producenta porozmawialiśmy z Dorotą Ruszkowską, która od 2010 roku prowadzi hodowlę kur niosek na Pomorzu Zachodnim.

Kurnik Arkadia: Wyzwania rynku spożywczego okiem małego producenta jaj
Jaja z Kurnika Arkadia, fot. Kurnik Arkadia

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 14-07-2020, 08:15

Kurnik Arkadia działa od 2010 roku we wsi Kamienna, niedaleko Białego Boru (woj. zachodniopomorskie). Gospodarstwem, które liczy swą historię od 1978 roku, zawiaduje od samego początku Dorota Ruszkowska

- Nie zabiegając o to specjalnie, miejscowe uprawy rolne od zawsze prowadzone były w ekologicznym klimacie - z braku w okolicy przemysłu i związanego z nim skażenia środowiska oraz z braku środków na nawozy sztuczne. Wokół tereny popegeerowskie, słabe ziemie i ogólny niedostatek - czytamy na stronie Arkadii.

- Od samego początku hodujemy wyłącznie kury na wolnym wybiegu, nioski jaj konsumpcyjnych. W gospodarstwie pracuję tylko ja z moim przyjacielem. W przeszłości, przy pełnej obsadzie, pomagały mi dzieci. Kurnik jest zresztą zapisany na córkę, ja jestem emerytką - mówi nam Dorota Ruszkowska.

Czekając na lepszy czas

Według badań Polacy coraz chętniej sięgają po jaja z tzw. chowów alternatywnych. Czy zatem dla Arkadii nadchodzą lepsze czasy?

- Te rzekomo dobre czasy nadchodzą już od ponad 10 lat, gdy Unia Europejska nakazała wymienić fermom klatki na nowe. Poszła wieść, że teraz tylko wolny wybieg będzie się rozwijał. Dlatego w roku 2010 zaadaptowaliśmy stojącą pusto od roku 2002 pieczarkarnię na kurnik wolnowybiegowy według wytycznych powiatowej weterynarii i przy pomocy programu "Premia dla młodych rolników", z którego otrzymaliśmy 75 tys. zł na modernizację gospodarstwa - mówi.

Historia Arkadii to także historia trudnych relacji z sieciami handlowymi. 

- Po wielu zabiegach, wysiłkiem całej rodziny, udało nam się rozwinąć kurnik do maksymalnego stanu 3200 kur. Zdobyliśmy dwie dobre umowy na zakup jaj: z koszalińską regionalną siecią Sano i Tesco jako sprzedawca regionalny. Jednak po przejęciu Sano przez Litwinów, a następnie wchłonięciu Sano przez litewską Stokrotkę w 2019 r. zostaliśmy wykluczeni z grona dostawców. Po wielu prośbach Stokrotka ponownie zaczęła zamawiać jajka. Musieliśmy jednak zejść z ceną do 20 groszy za sztukę, podczas gdy nasz zysk wynosił już wtedy 5 groszy za jajko - dodaje.

Tęskniąc za Tesco

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    jaja 2020 RSS ALERT    /    Kurnik Arkadia RSS ALERT    /    Tesco RSS ALERT    /    Stokrotka RSS ALERT    /    Sano RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    jaja z wolnego wybiegu RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 75.101.173.236
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!