• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Mięso kontra pandemia. Raport Banku Pekao SA i Portalspozywczy.pl

Branża drobiarska znalazła się w najgorszej sytuacji od czasu kryzysu z 2008 r., a tymczasem w przemysłowej produkcji mięsa czerwonego – pomimo dość głębokiego spadku obrotów - odnotowano znaczną poprawę wyników finansowych. To wnioski z  raportu "Rok pandemii w branży spożywczej. Jak w kryzysie poradzili sobie polscy producenci żywności?", który przygotowali analitycy Banku Pekao SA we współpracy z Portalspozywczy.pl.
  • Autor: PP
  • Data: 20-05-2021, 16:41
Mięso kontra pandemia. Raport Banku Pekao SA i Portalspozywczy.pl
Drób, wołowina, wieprzowina, wędliny - jak poradziły sobie poszczególne segmenty branży mięsnej w pandemii?; fot. shutterstock.com

Raport jest do pobrania na Portalspozywczy.pl (ikonka znajduje się pod treścią artykułu).

Za przygotowanie i opracowanie raportu odpowiadają ekonomiści Banku Pekao SA: Krzysztof Mrówczyński, Kierownik w Departamencie Analiz Makroekonomicznych oraz Paweł Kowalski, Ekspert ds. sektora spożywczego w Departamencie Analiz Makroekonomicznych.

Swój wkład merytoryczny mają także redaktorzy Portalspozywczy.pl, którzy zebrali komentarze ekspertów branżowych oraz opublikowali autorskie wypowiedzi. Zapraszamy do lektury!

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Czytaj także: Branża spożywcza kontra pandemia. Raport Banku Pekao SA i Portalspozywczy.pl

Poniżej kluczowe wnioski dotyczące pandemicznego roku 2020 w branży mięsnej.

Drób - największy przegrany pandemii

Branża drobiarska należy do gałęzi sektora spożywczego najsilniej dotkniętych w 2020 r. przez skutki pandemii COVID-19. Zagregowane dane finansowe firm nie pozostawiają w tej kwestii żadnych złudzeń – kluczowe wskaźniki w przetwórstwie mięsa drobiowego znalazły się na poziomach nie notowanych od wybuchu globalnego kryzysu w 2008 r. Odnosząc się do najważniejszych z nich wymienić można:

- spadek wyniku ze sprzedaży i zysku netto branży odpowiednio o 70% i 75% r/r,
- idące w ślad za słabymi wynikami obniżenie wskaźników rentowności działalności i stopy zwrotu na kapitale własnym,
- znaczące pogorszenie podstawowych wskaźników obrazujących stabilność finansową.

Szczególnie niepokojący jest wydźwięk tej ostatniej grupy wskaźników. Tzw. płynność szybka obniżyła się o ponad 20 punktów procentowych r/r do poziomu 81% (jest to dolna granica przedziału wskazywanego jako bezpieczny benchmark dla tego wskaźnika). Jednocześnie stratę netto w 2020 r. wykazała co trzecia firma w branży. Odsetek firm deficytowych był tym samym wyższy, niż podczas kryzysu z końca poprzedniej dekady, kiedy to nie przekroczył 25%. Wskaźniki te świadczą o tym, że znaczna część firm z branży nie była w stanie zaabsorbować negatywnych skutków pandemii, co w skrajnych przypadkach mogło postawić pod znakiem zapytania ich zdolność do kontynuowania działalności.

Lockdown = ograniczenie sprzedaży drobiu

Za taki stan rzeczy odpowiedzialne jest oczywiście zamrożenie popytu sektora HoReCa w większości państw unijnych spowodowane lockdownami podczas 1. i 2. fali pandemii. Producenci mięsa stanęli przed wyborem ograniczenia sprzedaży lub przekierowania jej do kanału detalicznego, gdzie jednak uzyskiwali niższe ceny. 

Ilustracją tej sytuacji jest sprzedaż zagraniczna branży. W ujęciu wolumenowym (masa produktów) w 2020 r. wzrosła ona o blisko 2% r/r, jednocześnie jednak, wartość eksportu spadła o prawie 12% r/r. Przyczyną był spadek o 13% r/r średniej ceny uzyskiwanej za 1 kg sprzedaży eksportowej, do najniższych poziomów od przystąpienia Polski do UE.  Spadek średnich cen sprzedaży odnotowano również na rynku krajowym (tuszki z kurcząt średnio o 10-15% r/r, a w niektórych miesiącach nawet 20-30%; jeszcze głębsze spadki w przypadku mięsa z indyków).

- Pandemia COVID-19 i związany z nią "światowy lockdown" doprowadziły polskie drobiarstwo do największego kryzysu w jego historii, którego skutki odczuli wszyscy reprezentanci sektora, poczynając od producentów zbóż, wytwórców pasz, transport, przez producentów jaj wylęgowych, wylęgarnie, hodowców, na zakładach ubojowych i przetwórczych kończąc. Na horyzoncie są kolejne wyzwania, z którymi musimy się zmierzyć, jak brexit czy założenia wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu- mówi cytowany w raporcie, Dariusz Goszczyński, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej.

- Perspektywy handlowe dla drobiarstwa wyglądają bardzo dobrze ponieważ spodziewamy się rychłego otwarcia hoteli i restauracji, co będzie sprzyjało wzrostowi popytu eksportowego oraz cen. Cały czas branżę niepokoją wydarzenia związane z grypą ptaków w kolejnych powiatach - dodała Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Mięso czerwone - znaczna poprawa wyników

W przemysłowej produkcji mięsa czerwonego – pomimo dość głębokiego spadku obrotów (-13% vs. 2019 r.) – odnotowano znaczną poprawę wyników finansowych. Zagregowany zysk ze sprzedaży firm zatrudniających 10 i więcej pracowników oraz ich łączny wynik netto wzrosły do najwyższych poziomów od 2016 r. Na najwyższym od 4 lat poziomie znalazły się również wskaźniki rentowności. Rentowność obrotu netto zwyżkowała przy tym ponad dwukrotnie (do ponad 4%), a stopa zwrotu z kapitałów własnych przekroczyła 20% (co w minionej dekadzie udało się wcześniej tylko raz – właśnie w 2016 r.). Na koniec roku odsetek firm wykazujących stratę netto ukształtował się poniżej 10%, na najniższym poziomie w minionej dekadzie.

Wyraźnie lepsze niż przed rokiem wyniki wykazała także branża produkcji wędlin i innych przetworów z mięsa. W tym przypadku utrzymany został trwający nieprzerwanie od 2015 r.  trend wzrostowy obrotów, a jednocześnie do wzrostowego trendu powróciły zyski (nowe rekordy wyniku ze sprzedaży i wyniku netto). Rentowność netto wzrosła do blisko 4% i osiągnęła jeden z najwyższych w minionej dekadzie poziomów. Odsetek firm ze stratą netto obniżył się na koniec roku do niewiele ponad 12%. Pomimo wywołanej przez pandemię niepewności branża utrzymała też wysoką aktywność inwestycyjną – jej zagregowane nakłady wzrosły o 14% r/r, osiągając najwyższą w minionej dekadzie wartość blisko 1,2 mld złotych.  

Niestabilny rynek wieprzowiny

Średnie ceny trzody chlewnej w naszym kraju przeszły w 2020 r. głębokie załamanie, zniżkując z okolic najwyższych poziomów od momentu przystąpienia do UE w okolice minimów. Podążały one za trendami unijnymi (skutki pandemii na rynku UE, wzrost podaży w 2H20 po wykryciu ASF w Niemczech i zamrożeniu eksportu tego kraju poza granice Wspólnoty). Z punktu widzenia przetwórców mięsa – poza wpływem na spadek kosztów surowca – było to dodatkowe wsparcie dla eksportu. W całym 2020 r. polski eksport wieprzowiny ilościowo zniżkował o 13% (najniższy poziom od 2014 r.), na co wpłynęła przede wszystkim I połowa roku (-28% r/r – skutek wysokich cen żywca i niskiej konkurencyjności międzynarodowej). Jednak w drugiej połowie 2020 r. konkurencyjność polskiej wieprzowiny znacznie poprawiła się vs. średnie ceny unijne, a wolumeny eksportu ponownie wzrosły (+7% r/r).

Stabilizacja w segmencie wołowiny

Na tle wieprzowiny stabilnie zachowywał się segment wołowiny. Ten nastawiony na sprzedaż zagraniczną obszar utrzymał dość wysokie poziomy cen żywca i produktów, choć niepokoić może spadek eksportu w pierwszych miesiącach 2021 r. (sty-lut -20% r/r).

- Ostatnie pól roku nastraja nas pozytywnie. Ceny wołowiny wzrosły i utrzymują się na przyzwoitym poziomie. Szanse dla producentów żywca to nowe rzeźnie, które otwierają się w Polsce w tym roku. Z drugiej strony będzie to wyzwanie dla dotychczas działających rzeźni - mówi cytowany w raporcie, Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

 

W dalszej części raportu przeczytasz o wynikach finansowych całej branży spożywczej w 2020 roku, eksporcie, rentowności i aktywności inwestycyjnej firm. Eksperci Banku Pekao SA przenalizowali także kondycję poszczególnych segmentów branży rolno-spożywczej (oprócz drobi i mięsa czerwonego także: mleko, przetwórstwo owocowo-warzywne, przetwórstwo zbożowe, pasze, słodycze, alkohole), a eksperci rynkowi znani z www.portalspozywczy.pl okrasili te dane swoimi komentarzami i przykładami. Opisano także trendy rynkowe oraz perspektywy dla branży na najbliższe kwartały.

ZACHĘCAMY DO POBRANIA RAPORTU!

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!