Mięso na wtorek: Ciemne chmury nad eksportem polskiej wieprzowiny do USA
Stany Zjednoczone w ciągu kilku lat stały się najlepszym odbiorcą polskiego mięsa wieprzowego. Ta piękna historia może jednak nie mieć happy endu. Pierwszym ostrzeżeniem było wstrzymanie przez Amerykanów zakupów polskiej wieprzowiny w październiku 2018 r. Wysyłki udało się wznowić, ale kończy się czas na realizację złożonych Amerykanom obietnic.

Dynamiczny rozwój eksportu polskiej wieprzowiny do USA dokonał się na przestrzeni ostatnich 5-6 lat. Podczas gdy jeszcze w 2013 r. udział Stanów Zjednoczonych w eksporcie wieprzowiny wynosił zaledwie 3 proc, do 2017 r. wzrósł blisko 15-krotnie. W efekcie Stany Zjednoczone są dziś największym odbiorcą naszej wieprzowiny pod względem wartościowym.
- Stany są dla nas alternatywą wobec pozamykanych rynków Rosji, Chin i Japonii. W dodatku Amerykanie uznawali zasady regionalizacji, co jest rzadkością jeśli chodzi o rynki spoza UE - mówi Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska.
Według danych MRiRW w 2018 r. Polska wyeksportowała do USA 60 849 ton wieprzowiny o wartości ok. 631 mln zł. Co prawda w ujęciu wolumenowym więcej wieprzowiny w ubiegłym roku wysłaliśmy do Niemiec (ponad 71 tys. ton), ale odbyło się to po znacznie niższej cenie, gdyż wartość tego eksportu wyniosła ok. 347 mln zł. Warto dodać, że w rolno-spożywczej wymianie handlowej między Polską a USA wieprzowina zajmuje pierwsze miejsce i odpowiada za 28 proc. wszystkich produktów, które wysyłamy za ocean.
Eksport do USA jest dla Polski niezwykle korzystny. Za kilogram mięsa wysyłanego do USA polscy producenci uzyskują znacznie wyższą cenę niż na rynku unijnym.
Jak mówi Wiesław Różański, prezes UPEMI, hitem w USA są polski boczek i żeberka.
- 90 proc. całego eksportu tych produktów trafia właśnie do USA. Za boczek otrzymujemy dwukrotnie wyższą cenę niż w Polsce, tj. ok. 16 zł. Ten eksport jest dla Polski bardzo opłacalny i gwarantuje utrzymanie ceny za żywiec. W 2018 r. wyeksportowaliśmy do USA ponad 60 tys. ton mięsa. Liczymy, że w 2019 r. uda się ten wynik zwiększyć o 20 proc. - dodaje.
Tak dobre wyniki zasługuję na uwagę, bowiem USA to rynek wymagający.
- Amerykanie mają wysokie wymagania jeśli chodzi o jakość mięsa. Wieprzowina musi spełniać ich szczególne standardy dla poszczególnych elementów, chociażby gdy weźmiemy pod uwagę proporcję tłuszcz do mięsa w przypadku boczku. Mają też wysokie wymagania jeśli chodzi o marmurkowatość mięsa – mówi serwisowi Farmer.pl dr Stanisław Niemyjski, prezes Choice Genetics.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.