• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Mięso na wtorek: FRSiH 2019: Rewolucja w branży mięsnej zmienia strategie firm (relacja+zdjęcia)

Sześć największych polskich firm mięsnych w 2018 r. zanotowało wzrost przychodów rzędu 12 proc. Podtrzymanie takiego tempa rozwoju będzie trudne, ale przed największymi graczami, zwłaszcza z branży drobiarskiej jeszcze kilka lat spokojnego wzrostu. W gorszej sytuacji są średnie zakłady w sektorze wieprzowym na skutek ASF i związanych z chorobą ograniczeń w eksporcie, a także rosnących kosztów pozaprodukcyjnych - to wnioski z debaty "Rewolucja w branży mięsnej zmienia strategie firm" podczas Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019.
  • Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
  • Data: 12-11-2019, 07:53
Mięso na wtorek: FRSiH 2019: Rewolucja w branży mięsnej zmienia strategie firm (relacja+zdjęcia)
Debata "Rewolucja w branży mięsnej zmienia strategie firm" podczas Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019, fot. PTWP

Ludomir Biedecki, radca prawny w Kancelarii Noerr przypomniał, że Polska jest największym producentem drobiu w Europie i czwartym eksporterem tego mięsa w UE.

- Branża drobiarska trzyma się mocno. Sektor wieprzowy przeżywa swoje problemy, choć wszyscy mamy nadzieję, że sytuacja się poprawi. Kolejny etap ewolucji naszego rynku będzie związany z sukcesją. Założyciele firm z początku lat 90 dziś mierzą się z sytuacją, w której nie ma komu przekazać zakładu. Często decydują się na wpuszczenie zagranicznych inwestorów lub połączenie sił. Do tego dochodzą takie wyzwania jak presja cenowa i konieczność zapewnienia poziomu produkcji, który umożliwi zachowanie konkurencyjności - dodał.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Prawnik zwrócił uwagę na wyzwanie związane z niskimi marżami w branży mięsnej.

- Sądzę, że producenci lub firmy wyspecjalizowane w określonych sektorach chowu i hodowli mogą zastanawiać się nad dywersyfikacją działalności, aby zachować konkurencyjność rynkową. Przykład to niedawne połączenie niemieckich firm Kemper i Reinert, wskutek którego powstał podmiot o nazwie The Family Butchers - drugi co do wielkości gracz na rynku niemieckim z obrotami rzędu 700 mln euro, 9 zakładami i 2,5 tys. pracowników. U nas też mieliśmy transakcje, jak przejęcie Gzelli przez Sokołów czy Konspolu przez Cargill. Aktywne na rynku fuzji i przejęć są również Superdrob czy Cedrob - dodał.

W ocenie Biedeckiego ostatnie problemy ZM Kania były skutkiem w większym stopniu przyjętego przez firmę modelu biznesowego niż sytuacji w branży.

- Model opierał się na współpracy z jedną siecią dyskontową, co eksponowało firmę na istotne ryzyka. Globalnie pozostaję optymistą. Konsolidacje będą następowały, bo staje się to potrzebą tego rynku. Duże rozdrobnienie w Polsce to specyfika nie tylko sektora mięsnego, ale i np. opakowań. Konsolidacja to kierunek, który będzie się tylko intensyfikował. Spowolnienie rynkowe może wpłynąć na kondycję polskich firm, a więc na ich wycenę, co z kolei pociąga za sobą większe zainteresowanie inwestorów i mniejszy apetyt samych firm do sprzedaży. Reasumując, kondycja branży jest niezmieniona od zeszłego roku, natomiast patrząc na konsolidację, pozostaję optymistą że, będzie ona postępowała - podsumował.

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!