Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Olipra, Credit Agricole na Internetowym FRSiH: Wzrost spożycia wołowiny to konsekwencja bogacenia się społeczeństwa

- Prawa ekonomii są jasne: Im więcej zarabiamy, tym więcej konsumujemy mięsa, choć oczywiście może zmieniać się struktura jego spożycia. W 2019 r. wzrosło np. spożycie wołowiny. Wciąż zajmuje ona ostatnie miejsce wśród wszystkich rodzajów mięs, ale widać dynamiczny wzrost i jest to konsekwencja tego, że bogacimy się jako społeczeństwo - mówił Jakub Olipra, ekonomista, Departament Analiz Makroekonomicznych, Credit Agricole Bank Polska podczas sesji "Kondycja branży mięsnej – kto stracił, kto zyskał?" w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Olipra, Credit Agricole na Internetowym FRSiH: Wzrost spożycia wołowiny to konsekwencja bogacenia się społeczeństwa
Jakub Olipra, Credit Agricole: Wzrost spożycia wołowiny to konsekwencja bogacenia się społeczeństwa. fot. PTWP

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 09-11-2020, 09:58

Zobacz nagranie całej debaty "Kondycja branży mięsnej – kto stracił, kto zyskał?" w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu:

Jakub Olipra wskazał, że czynnikiem, który pokazuje skalę problemów branży mięsnej jest eksport.

- W poprzednich latach mięso było jednym z najważniejszych źródeł wzrostu polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych. W 2020 r. dane za pierwsze siedem miesięcy pokazują wyraźne spadki we wszystkich kategoriach. Oczywiście, indywidualnie w sektorach mamy problemy, jak ptasia grypa, która sprawiła, że początek roku był bardzo trudny dla drobiarstwa. Zamknęła przed polskim drobiem m.in. Chiny i RPA, które silnie rosły w ostatnich latach w portfelach polskich eksporterów. Wieprzowina to niekończący się problem ASF plus pojawienie się wirusa w Niemczech, które kompletnie zmienia sytuację na unijnym rynku. W sytuacji, gdzie jeden z najważniejszych graczy traci dostęp do kluczowych rynków, tworzy się nadpodaż w UE i obserwujemy to na giełdzie niemieckiej, a to moim zdaniem nie jest koniec spadku cen - dodał.

Analityk podkreślił, że wszystkie te problemy łączy pandemia, która wpłynęła na branżę przede wszystkim poprzez zamknięcie kanału HoReCa.

- Do tej pory strategia polskiego eksportu była oparta produkt o dobrym stosunku jakości do ceny. Szliśmy w skalę produkcji i obniżanie kosztów, ale w mniejszym stopniu budowanie marek i wartości dodanej. Są oczywiście wyjątki, ale kiedy mamy pandemię i kanał HoReCa jest zamknięty albo silnie ograniczana jest jego działalność, automatycznie musimy wchodzić na sklepowe półki, a bez marki i renomy jest to utrudnione. Druga fala pandemii stanowi z tego powodu duże zagrożenie dla wyników sektora mięsnego - dodał.

Jakub Olipra wskazał także długookresowe zagrożenia dla branży.

- To m.in. Zielony Ład, który w zaproponowanym kształcie mocno ogranicza konkurencyjność cenową, ale też "Piątka dla zwierząt" - regulacja zdecydowanie negatywna dla sektora wołowiny i drobiu. Widzimy więc na horyzoncie dużo czarnych chmur nad sektorem mięsnym, które nie rozwiewają się, zwłaszcza, że druga fala pandemii blokuje ożywienie w sektorze HoReCa - wskazał.

więcej informacji:

Jakub Olipra RSS ALERT    /    FRSiH2020 RSS ALERT    /    Internetowe Forum Rynku Spożywczego i Handlu RSS ALERT    /    Credit Agricole RSS ALERT    /    wołowina RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.21.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!