Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Ostatnie dwa miesiące diametralnie zmieniły sytuację na polskim rynku trzody chlewnej i wieprzowiny

Notowania przeciętnych cen zakupu trzody chlewnej w zakładach monitorowanych przez MRiRW pomiędzy ostatnim tygodniem kwietnia a trzecim tygodniem czerwca umocniły się o 1,02 zł/kg. Spowodowało to zasadniczą zmianę opłacalności tego kierunku produkcji - informują analitycy BGŻ.

Ostatnie dwa miesiące diametralnie zmieniły sytuację na polskim rynku trzody chlewnej i wieprzowiny
  • Źródło

Autor: Bank Gospodarki Żywnościowej
Data: 29-06-2010, 10:03

W ostatnim tygodniu kwietnia (26.04-02.05) za kilogram żywca zakłady w Polsce płaciły przeciętnie 3,49 PLN. Była to najniższa cena od ponad dwóch lat. Ponadto w styczniu, kiedy mogły być kupowane prosięta na tucz sprzedawane w kwietniu do skupu jako tuczniki, cena prosiąt podawana przez MRiRW była dosyć wysoka - za jedną sztukę trzeba było przeciętnie zapłacić około 150 PLN. Przyjmując przeciętną masę tucznika na poziomie 110 kg różnica pomiędzy wartością sprzedaży tucznika a zakupu prosięcia wynosiła w tym okresie około 230 PLN.

Przeciętna cena pełnoporcjowej mieszanki paszowej grower/finisher w miesiącach styczeń-kwiecień wynosiła około 0,77 PLN/kg. Jeśli przyjąć zużycie paszy na poziomie 2,8 kg na kilogram przyrostu masy, to koszt paszy niezbędnej do utuczenia prosięcia mógł wynieść około 200 PLN. W tych warunkach na pokrycie wszystkich pozostałych kosztów pozostawało jedynie 30 PLN/sztukę.

W połowie czerwca relacje te wyglądały zupełnie inaczej. Przeciętna cena zakupu trzody chlewnej w trzecim tygodniu czerwca (14-20.06) wynosiła 4,51 PLN/kg. Nadwyżka wartości sprzedaży tucznika w tym okresie nad ceną zakupu prosięcia w końcu lutego wynosiła aż 360 PLN. Pasze w okresie tuczu kosztowały mniej więcej tyle samo, co w poprzednim przykładzie. Przyjmując te założenia, otrzymujemy nadwyżkę przychodów ze sprzedaży tucznika nad kosztami paszy i prosięcia na poziomie około 160 PLN/sztukę. Taka wartość powinna pokryć ze sporym zyskiem pozostałe koszty produkcji. Jednak tylko niewielka część producentów akurat w tym okresie sprzedała utuczony żywiec i mogła cieszyć się z dobrych dochodów.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

żywiec drobiowy RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT

KOMENTARZE (5)

  • aaa730 2010-06-29 22:05:57
    ludzie gdzie wy zyjecie ceny z targowiska tucznik fermowy to koszt ok 250zł neto za 25 kg plus minu euro koszt paszy z prosiaka na tarowisko to ok 3,2kgna kilo przyrostu koszt paszy z fermowego to 2,5 -2,8 kg koszt leków na jednego 15zł koszty sciółki to ok 25zł tak samo czy gnojowica czy słoma to wychodzi praktycznie to samo koszty kredtów i inne opłaty na dzin dzisjszy jak sakal produkcji lae koszty lub bardzo minimalny zysk na pozomie 10zł
  • kłusownik 2010-06-30 10:03:33
    zrozum aaa730, że ten portal nie jest redagowany przez ludzi związanych z hodowlą tylko z przetwórstwem, więc lekkim piórem będą wyliczać nam zyski...
  • daniels 2010-06-30 22:50:24
    Panowie kłusownik i aaa730 poniżej gotowe rozwiązanie: Wystarczy mieć 30 tys sztuk i już macie 0,3 mln zł zysku. A jak macie 30 sztuk to macie zysk 300 zł. Cooo? myśleliście, że nadal wystarczy mieć 3 świnie żeby się wyluzować. Te czasy skończyły się 20 lat temu.
  • tuczący usługowo 2010-07-01 00:25:16
    polecam tucz usługowy lub nakładczy w Primie lub u Dudy. Zysk na sztuce od 28 (w Primie) do 40 zł (Duda). Odpadają ryzyka zakupu chorych prosiąt, umyrdania gównianej paszy ( przyjeżdza gotowa), leczenia i usług weterynaryjnych. Wymagane minimum staranności, budynek o wsadzie ok 500 szt 500 m2 pow. użytkowej i do roboty. Zawsze to wiecej niż wasze 10 złoty
  • kłusownik 2010-07-01 10:09:39
    do daniels: jak po mojej bardzo lakonicznej wypowiedzi wydedukowałeś, że mam 3 szt..? chciałbym widzieć Twoje 30tyś... Pomyśl: 30.000szt*450zł( szt) = 13.500.000zł obrotu. piszesz o 300.000zł zysku jeśli Twoje 13,5 mln daje 300tyś to jest jakieś 2% wpłać tą kasę na konto zarób 5% i się luzuj. Ktoś, kto pakuje 13 baniek by wyciągnąc 300tyś jest głupcem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.129.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!