Parlament Europejski domaga się poprawy warunków transportu zwierząt
UE i państwa członkowskie muszą lepiej egzekwować przepisy dotyczące ochrony przewożonych zwierząt i karać wszystkich sprawców wykroczeń - zaapelował w uchwalonej w czwartek rezolucji Parlament Europejski.
W rezolucji - przyjętej 411 głosami za, przy 43 głosach przeciw i 110 głosach wstrzymujących się - posłowie ponowili swój apel z 2012 r. o zdecydowane i jednolite we wszystkich krajach egzekwowanie unijnych przepisów z 2005 r. dotyczących ochrony przewożonych zwierząt, których stosowanie w niektórych państwach UE pozostawia wiele do życzenia.
Parlamentarzyści uważają, że Komisja Europejska powinna nakładać kary na państwa członkowskie, które nie stosują przepisów UE prawidłowo. Proponowane kary to m.in. konfiskata pojazdów i obowiązkowe przekwalifikowanie personelu.
Posłowie chcą również wykorzystać nowoczesne technologie w celu poprawy egzekwowania obowiązujących przepisów, w tym systemy geolokalizacji do monitorowania aktualnej lokalizacji zwierząt i czasu trwania podróży oraz systemu przesyłania informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym pomiędzy punktami wyjazdu i przyjazdu. Urzędnicy poświadczający wypełnione w sposób niezgodny z prawdą dzienniki przewozu powinni być surowo karani.
Parlament domaga się też opracowania nowej strategii dobrostanu zwierząt na lata 2020-2024 i jasnego zdefiniowania kryteriów uzasadniających potrzebę transportu.
Europarlament wezwał też władze krajowe do: zwiększenia liczby niezapowiedzianych prewencyjnych kontroli, informowania organów państw położonych na trasie transportu o stwierdzeniu naruszenia, zawieszania lub cofania licencji przewoźnika w przypadku powtarzających się wykroczeń, zakazania używania pojazdów i statków nieodpowiadających wymogom oraz dostosowania portów do wymogów w zakresie dobrostanu zwierząt.
Posłowie chcą również opartej na wynikach współczesnych badań naukowych aktualizacji unijnych przepisów dotyczących pojazdów transportowych, między innymi w zakresie wystarczającej wentylacji, kontroli temperatury, systemów pojenia i podawania pasz płynnych oraz dostosowania pojazdów do specyficznych potrzeb różnych gatunków zwierząt.
Ich zdaniem czas transportu zwierząt powinien być jak najkrótszy. Posłowie popierają lokalne ubojnie (mobilne lub usytuowane w gospodarstwach rolnych) i zakłady przetwórstwa mięsnego położone w pobliżu miejsca chowu, krótkie kanały dystrybucji i sprzedaż bezpośrednią.
Chcą również, aby Komisja określiła odpowiedni czas podróży dla różnych gatunków zwierząt i opracowała strategię przejścia, w miarę możliwości, z transportu żywych zwierząt na transport mięsa i tusz oraz materiału biologicznego.
