Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Pięć polskich firm łososiowych zarzuca Morpolowi nieuczciwą konkurencję

Grupa pięciu polskich firm z branży przetwórstwa łososia rozważa podjęcie kroków prawnych przeciwko firmie Morpol, lub jego właścicielowi spółce Marine Harvest. Spółki te w liście przesłanym do norweskich mediów określają praktyki Morpolu mianem nieuczciwej konkurencji. Zarzucają łososiowemu gigantowi m.in. stosowanie dumpingowych cen. O sprawie poinformował norweski portal "Ilaks".

Pięć polskich firm łososiowych zarzuca Morpolowi nieuczciwą konkurencję
fot. Morpol

Firmy, których przedstawiciele wystosowali list, nie chcą być ujawnione z nazwy. Wiadomo jednak, że w rękach tych przedsiębiorstw znajduje się większość polskiego przetwórstwa łososia poza Morpolem.

W liście firmy stwierdzają, że ceny, po jakich Morpol zobowiązał się dostarczać swoje produkty do kilku dużych sieci detalicznych w Europie "nie pokrywają nawet kosztów wytworzenia". Z nazwy wymienione są takie sieci, jak Aldi i Lidl. Zdaniem sygnatariuszy listu, Morpol nadużywa swojej pozycji lidera branży, a pomaga mu w tym możliwość kooperacji z Marine Harvest. W liście bieżąca sytuacja określona została mianem "dobrze zorganizowanej próby wyeliminowania polskich konkurentów Morpolu".

Według przedstawiceli branży działania Morpolu obliczone na stratę mają negatywnie wpływać na sytuację pozostałych polskich przedsiębiorstw łososiowych. "Jest to gra, aby uzyskać obliczony udział w rynku, podczas gdy w tym samym czasie konkurencja, czyli my, zmuszona jest do ponoszenia ciężkich strat" - czytamy w liście, opublikowanym przez "Ilaks".

Sygnatariusze listu zapowiadają interwencję w tej sprawie zarówno w Warszawie, jak i w Brukseli.

Ola Brattvoll, COO Marine Harvest, który od połowy stycznia kieruje Morpolem ASA po tym, jak ze stanowiska prezesa tej spółki z nieznanych przyczyn zrezygnował Adam Basałaj, na łamach "Ilaks" zdecydowanie odrzuca oskarżenia polskich firm. Podkreśla, że zarówno Morpol, jak i Marine Harvest przestrzegają europejskich przepisów dotyczących konkurencji.

Oskarżeniom zawartym w liście mocno sprzeciwia się też Sławomir Stochniałek, prezes Morpol SA (oddział spółki w Ustce). - Z moich informacji wynika, że mamy najwyższe ceny na rynku polskim. Sprzedajemy w Polsce produkty w tych samych cenach, co na Zachodzie. Ktoś się bardzo myli, mówiąc o dumpingu - tłumaczy w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl prezes Morpol SA.

- Na rynku polskim Morpol jako Morpol jest praktycznie nieobecny. Handlujemy w Polsce tylko z siecią Biedronka. Na rynku polskim obecna natomiast jest firma Epigon, która kupuje część towarów od Morpolu i następnie nimi handluje - zauważa Stochniałek.

Morpol SA przejął pakiet kontrolny w dystrybucyjnej spółce Epigon w grudniu 2013 r. Posiada uprawnienia do 78,26 proc. głosów w ogólnej liczbie głosów na Walnym Zgromadzeniu Epigonu.

Od wczoraj próbujemy skontaktować się w tej sprawie również z rzecznikiem prasowym Marine Harvest. Dotychczas nie otrzymaliśmy jednak od niego żadnej odpowiedzi.

więcej informacji:

Sławomir Stochniałek RSS ALERT    /    Morpol RSS ALERT    /    Marine Harvest RSS ALERT    /    Epigon RSS ALERT    /    Makro Cash&Carry RSS ALERT    /    łosoś RSS ALERT    /    przetwórstwo ryb RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • gsergdas 2014-01-23 16:43:14
    Skoro się przyznają że ponoszą ciężkie straty to Morpol może również ich oskarżyć o dumping
  • technolog przetworstwa rybnego 2014-02-26 11:17:00
    Pana Malka znam od wielu lat i uwazam go za doskonalego organizatora i biznesmena. Najlepszym tego dowodem sukces i nie obawiam sie tu uzyc slowa: potega, MORPOLA. Dorsz jest gatunkiem bz uwagi na swe walory smakowe i odrzywcze bardzo poszukiwanym na rynku. Z uwagi na fakty znane podaz jego jest mala a i cena relatywnie duza w stosunku do innych gat. ryby bialej. Pan Malek doskonale przeanalizowal mozliwosci i wyszedl z zalozenia, ze jedyna mozliwoscia "uzdrowienia" sytuacji to hodowla/akwakultura. Tu jest przyszlosc. NIe bal sie zainwestowac w "bankrucka" firme. Jestem pewny, ze jak w wypadku MORPOLA odniesue sukces. Bedzie to jeszcze jedno wyzwanie dla tych ktorzy duzo komentuaj i maja wiele do powiedzenia ale nic nie robia. Takich przykladow na potrzeba. Abstrachujac od tematu dorsza osobiscie uwazam, ze np. p. Malek moglby kandydowac na ministra albo szefa wydzialu gospodarki rybackiej. Bylby przynajmniej ktos kto sie na tym zna, wie co mowi a najwazniejsze wie jak to zrobic. Jeszcze raz zycze serdecznie powodzenia.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.153.39.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!