Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Podatek mięsny w UE nie doprowadziłby do zmniejszenia produkcji mięsa w skali globalnej

- Jestem przekonany, że gdyby Unia Europejska wprowadziła podatek mięsny to w skali globalnej nie doszłoby do zmniejszenia produkcji mięsa, a jedynie do jej relokacji. To pociągnęłoby za sobą bardzo istotne pogorszenie dobrostanu zwierząt, który w Europie jest na zdecydowanie wyższym poziomie (tak w sensie prawnym, jak i faktycznym) niż Afryce, Azji, a nawet w Stanach Zjednoczonych - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz ds. strategii.

Podatek mięsny w UE nie doprowadziłby do zmniejszenia produkcji mięsa w skali globalnej
Mariusz Szymyślik ocenia, że podatek od mięsa pociągnąłby za sobą bardzo istotne pogorszenie dobrostanu zwierząt, który w Europie jest na zdecydowanie wyższym poziomie niż np. w Azji. fot. PTWP

Autor: Adam Tubilewicz, portalspozywczy.pl
Data: 06-02-2020, 12:11

Koalicja organizacji pozarządowych TAPP (True Animal Protein Price) zaproponowała Parlamentowi Europejskiemu wprowadzenie tzw. podatku od mięsa. 

Aktywiści chcą podniesienia cen mięsa do 2030 roku: wołowiny/cielęciny o 47 eurocentów (2 zł) za 100 g, wieprzowiny o 36 eurocentów (1,5 zł) za 100 g oraz kurczaka o 17 eurocentów (73 gr) na 100 g. Nowe ceny mogą skutkować w redukcji emisji CO2 nawet o 120 milionów ton w samej Europie, a spożycie mięsa z kurczaka, wieprzowiny i wołowiny zmniejszyłoby się odpowiednio o 30%, 57% i 67%.

Mariusz Szymyślik traktuje propozycję opodatkowania sprzedaży mięsa bardziej jako wehikuł marketingowy, którego zadaniem jest dotarcie z pewną ideą do szerszego grona odbiorców, niż jako realny pomysł.

- Jestem przekonany, że zdają sobie sprawę z tego zarówno pracownicy organizacji ekologicznych, jak i analitycy branży mięsnej. Chodzi o znany w praktyce public relations mechanizm wprowadzenia do debaty społecznej tak szokująco daleko posuniętej tezy, że wywoła ona lawinę reakcji i komentarzy, a w efekcie doprowadzi do tego, że każda mniej drastyczna propozycja będzie odbierana jako łagodna i niemal akceptowalna. Dowodem na skuteczność takiej strategii jest choćby dyskusja odbywająca się na łamach Portalu Spożywczego - zaznaczył.

Dyrektor KIPDiP ds. strategii wskazuje, że gdyby chcieć poważnie spojrzeć na propozycję mięsnego podatku, trzeba dojść do wniosku, że taka danina mogłaby wywołać poważny kryzys gospodarczy.

- Wymieńmy choćby dwie najbardziej oczywiste konsekwencje ekonomiczne: Po pierwsze gwałtownie wzrosłaby inflacja - nie tylko poprzez wzrosty cen mięsa, ale żywności w ogóle (ze względu na konieczność zbilansowania białka w diecie). Chcąc uzmysłowić sobie potencjalną wielkość inflacyjnego skoku warto przypomnieć, że żywność i napoje to największa -zajmująca niemal jedną czwartą - pozycja polskiego koszyka inflacyjnego. Po drugie, na skutek spadku popytu na mięso ucierpiałby wzrost gospodarczy, czego bezpośrednimi następstwami byłoby zwiększenie bezrobocia, a w przypadku naszego kraju, pogłębienie zewnętrznej nierównowagi makroekonomicznej (sama branża drobiarska wyeksportowała w zeszłym roku towarów za około 11 miliardów złotych) - dodaje.

więcej informacji:

Mariusz Szymyślik RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    podatek od mięsa RSS ALERT    /    podatek od mięsa ue RSS ALERT    /    podatek mięsny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.232.62.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!