Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Powstanie fundusz promocji żywności roślinnej?

Partnerzy koalicji Future Food 4 Climate chcą powołania funduszu promocji produktów roślinnych. Środki na jego działalność miałyby pochodzić od...producentów mięsa i mleka.
  • Autor: AT
  • Data: 14-03-2022, 14:41
Powstanie fundusz promocji żywności roślinnej?
Czy w Polsce ma szanse powstać fundusz promocji żywności roślinnej? fot. shutterstock

Czy UE przestanie wspierać promocję mięsa i nabiału?

Partnerzy koalicji Future Food 4 Climate zwrócili się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryka Kowalczyka o zmianę stanowiska w sprawie finansowania promocji mięsa i nabiału i działania na rzecz promowania zrównoważonej roślinnej żywności.

Od czerwca 2021 r. organizacje pozarządowe z całej Europy apelują do Komisji Europejskiej o zakończenie finansowania promocji mięsa i nabiału w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Komisja Europejska nadal nie podjęła decyzji w tym zakresie, a Polska jest wśród państw, które silnie przeciwstawiają się reformie polityki promocji. 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Future Food 4 Climate to koalicja powstała z inicjatywy Green REV Institute, która stanowczo sprzeciwia się dalszemu finansowaniu promocji tego, co szkodzi środowisku, ludziom i zwierzętom. W ocenie organizacji promocja mięsa i nabiału jest sprzeczna z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu i strategii Od pola do stołu.

Powstanie fundusz promocji żywności roślinnej?

Organizacje podpisane pod listem apelują o 4 podstawowe działania: Po pierwsze, stworzenie nowego funduszu do promocji produktów roślinnych – w ramach ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.

Aktywiści domagają się także podjęcia działań mających na celu rozszerzenie zakresu zastosowania Funduszu Promocji Owoców i Warzyw "ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia diety wegańskiej oraz produktów nieprzetworzonych, jak również z uwzględnieniem rozpowszechniania wiedzy naukowej i technicznej.", a także podjęcie działań mających na celu rozszerzenie działalności Funduszu Promocji Roślin Oleistych, które również są obecne w diecie roślinnej.

Najciekawszy postulat autorów pisma dotyczy jednak tego, aby zobowiązać producentów odprowadzających wpłaty na fundusze związane z promocją mięsa i nabiału  do odprowadzania nowo utworzonej składki na nowo utworzony fundusz promocji produktów roślinnych, lub – w przypadku jego nieutworzenia – na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych.

Branża mięsna zapłaci za promocję żywności roślinnej?

Jako przykład kampanii promującej spożywanie wołowiny podaje się “Become a beefetarian” na którą wydane zostało ponad 3,5 miliona euro z funduszy UE.

Future Food 4 Climate wskazuje, że promocja produktów pochodzenia roślinnego koresponduje również z unijną strategią „Od pola do stołu”, której jednym z celów jest promocja pełnowartościowej i zdrowej żywności opartej w jak największym stopniu na rolnictwie ekologicznym.

- Promocja produktów zwierzęcych pozostaje w sprzeczności ze Strategią promocji żywności autorstwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w której wskazano, że “prowadzone w jej ramach działania informacyjne i promocyjne mają zachęcić konsumentów do zakupu produktów rolnych i środków spożywczych objętych systemami jakości żywności oraz zwrócić uwagę na specyficzne cechy danych produktów lub ich przewagę nad innymi, w szczególności na jakość, specyficzne metody produkcji, wysokie wymogi w zakresie dobrostanu zwierząt i poszanowanie środowiska” Polityka promocji produktów zwierzęcych stoi w oczywistej sprzeczności z tymi założeniami - oceniają autorzy inicjatywy.

List Otwarty podpisały poniższe organizacje:

Green REV Institute
Fundacja Chlorofil
Stowarzyszenie Wiosna Bez Barier
Rodzice dla Klimatu
ProVeg Polska
Fundacja Ne_Ni
Fundacja Szkatułka
Open Dialogues on Climate Change Poland

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Marcin 2022-03-14 21:58:37

    Pff niech się sami finansują roślinojady... Kpina i żenada...

    Odpowiedz
  • Felek 2022-03-15 07:12:38

    potrzebny jest podatek na mięso albo likwidacja przywilejów rolniczych, żeby mięso miało ceny rynkowe czyli było droższe od produktów roślinnych

    Odpowiedz
    • Michał 2022-05-02 13:02:59

      a niech sobie będzie droższe, może jakość się poprawi bo na razie polskie słabo wypada. Rośliny też powinny kosztować realnie, bez żadnych dopłat.

      Odpowiedz

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!