Powstanie fundusz promocji żywności roślinnej?
- Autor: AT
- Data: 14-03-2022, 14:41

Czy UE przestanie wspierać promocję mięsa i nabiału?
Partnerzy koalicji Future Food 4 Climate zwrócili się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryka Kowalczyka o zmianę stanowiska w sprawie finansowania promocji mięsa i nabiału i działania na rzecz promowania zrównoważonej roślinnej żywności.
Od czerwca 2021 r. organizacje pozarządowe z całej Europy apelują do Komisji Europejskiej o zakończenie finansowania promocji mięsa i nabiału w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Komisja Europejska nadal nie podjęła decyzji w tym zakresie, a Polska jest wśród państw, które silnie przeciwstawiają się reformie polityki promocji.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl
Future Food 4 Climate to koalicja powstała z inicjatywy Green REV Institute, która stanowczo sprzeciwia się dalszemu finansowaniu promocji tego, co szkodzi środowisku, ludziom i zwierzętom. W ocenie organizacji promocja mięsa i nabiału jest sprzeczna z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu i strategii Od pola do stołu.
Powstanie fundusz promocji żywności roślinnej?
Organizacje podpisane pod listem apelują o 4 podstawowe działania: Po pierwsze, stworzenie nowego funduszu do promocji produktów roślinnych – w ramach ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.
Aktywiści domagają się także podjęcia działań mających na celu rozszerzenie zakresu zastosowania Funduszu Promocji Owoców i Warzyw "ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia diety wegańskiej oraz produktów nieprzetworzonych, jak również z uwzględnieniem rozpowszechniania wiedzy naukowej i technicznej.", a także podjęcie działań mających na celu rozszerzenie działalności Funduszu Promocji Roślin Oleistych, które również są obecne w diecie roślinnej.
Najciekawszy postulat autorów pisma dotyczy jednak tego, aby zobowiązać producentów odprowadzających wpłaty na fundusze związane z promocją mięsa i nabiału do odprowadzania nowo utworzonej składki na nowo utworzony fundusz promocji produktów roślinnych, lub – w przypadku jego nieutworzenia – na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych.
Branża mięsna zapłaci za promocję żywności roślinnej?
Jako przykład kampanii promującej spożywanie wołowiny podaje się “Become a beefetarian” na którą wydane zostało ponad 3,5 miliona euro z funduszy UE.
Future Food 4 Climate wskazuje, że promocja produktów pochodzenia roślinnego koresponduje również z unijną strategią „Od pola do stołu”, której jednym z celów jest promocja pełnowartościowej i zdrowej żywności opartej w jak największym stopniu na rolnictwie ekologicznym.
- Promocja produktów zwierzęcych pozostaje w sprzeczności ze Strategią promocji żywności autorstwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w której wskazano, że “prowadzone w jej ramach działania informacyjne i promocyjne mają zachęcić konsumentów do zakupu produktów rolnych i środków spożywczych objętych systemami jakości żywności oraz zwrócić uwagę na specyficzne cechy danych produktów lub ich przewagę nad innymi, w szczególności na jakość, specyficzne metody produkcji, wysokie wymogi w zakresie dobrostanu zwierząt i poszanowanie środowiska” Polityka promocji produktów zwierzęcych stoi w oczywistej sprzeczności z tymi założeniami - oceniają autorzy inicjatywy.
List Otwarty podpisały poniższe organizacje:
Green REV Institute
Fundacja Chlorofil
Stowarzyszenie Wiosna Bez Barier
Rodzice dla Klimatu
ProVeg Polska
Fundacja Ne_Ni
Fundacja Szkatułka
Open Dialogues on Climate Change Poland
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Magda Roślinna weszła w segment HoReCa [WIDEO]
-
25 maja odbędzie się New Food Forum
-
Józef Konarczak: W Polsce nie ma spójnej polityki wobec branży mięsnej (wywiad)
-
Dlaczego mięso drożeje? Dwa kluczowe czynniki
-
Mitmar szykuje nową inwestycję. Rozbuduje zakład w Głownie
-
Jak dbać o autentyczność marki roślinnej?
-
Zakład Mięsny Wolarek: Mimo inflacji popyt na nasze wyroby nie maleje
-
Czy sieci akceptują wyższe koszty branży mięsnej?
-
mięso na wtorek
Ceny mięsa w sklepach rosną. Jak duże podwyżki zaakceptują sieci?
-
Do KE trafił projekt zakazujący hodowli zwierząt
komentarze (3)
Pff niech się sami finansują roślinojady... Kpina i żenada...
Odpowiedzpotrzebny jest podatek na mięso albo likwidacja przywilejów rolniczych, żeby mięso miało ceny rynkowe czyli było droższe od produktów roślinnych
Odpowiedza niech sobie będzie droższe, może jakość się poprawi bo na razie polskie słabo wypada. Rośliny też powinny kosztować realnie, bez żadnych dopłat.
Odpowiedz