Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Prawnik: Branża mięsna już wie, co oznacza zbyt duże uzależnienie od jednej sieci

- Nawet więksi dostawcy starają się utrzymywać zdywersyfikowany portfel odbiorców. (...) Model, w którym znacząca lub przeważająca część produkcji jest przeznaczona dla jednego odbiorcy jest ryzykowny i sądzę, że branża dokonała głębokiej analizy takiego rozwiązania i wyciągnęła wnioski - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Ludomir Biedecki, radca prawny w Kancelarii Noerr Biedecki sp.k.

Prawnik: Branża mięsna już wie, co oznacza zbyt duże uzależnienie od jednej sieci
Ludomir Biedecki wskazuje, że nawet najwięksi gracze na rynku mięsa dbają o zdywersyfikowany portfel odbiorców. fot. PTWP

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 24-06-2020, 14:53

Ludomir Biedecki, radca prawny w Kancelarii Noerr Biedecki sp.k. zaznacza, że analizując skutki przejęcia Tesco przez Netto dla dostawców obu sieci, nie można wykluczyć żadnego scenariusza.

- Oczywiście, współpraca między dużą siecią i dużym dostawcą może być źródłem synergii (centralizacja kosztów, w tym np. poprzez zaangażowanie mniejszych zespołów do współpracy handlowej czy zasobów logistycznych, łatwiejsza kontrola jakości i jej większa stabilność, mniejsza liczba relacji prawnych kreująca mniej potencjalnych ryzyk). Niemniej, nawet więksi dostawcy starają się utrzymywać zdywersyfikowany portfel odbiorców, zwłaszcza zaś dbają o zachowanie ostrożnych proporcji dużych sieci w ich sprzedaży. Model, w którym znacząca lub przeważająca część produkcji jest przeznaczona dla jednego odbiorcy jest ryzykowny i sądzę, że branża dokonała głębokiej analizy takiego rozwiązania i wyciągnęła wnioski. Nie można, rzecz jasna, wykluczyć, że niektórzy dostawcy (więksi lub nieco mniejsi), wciąż borykający się z konsekwencjami koronawirusa poczują się pod większym przymusem przyjęcia strategii współpracy z jednym głównym odbiorcą. To będzie oceniane indywidualnie - dodaje.

Prawnik zwraca uwagę, że rynek polski jest przede wszystkim rynkiem dyskontów.

- Nieco inaczej niż np. we Francji, gdzie hipermarkety mają znaczący udział rynkowy i są formatem lubianym, Polacy wolą formułę tańszych sklepów, w których zakupy mogą być robione częściej. W ten trend wpisuje się nabycie sklepów Tesco przez Netto. Organiczny rozwój takiej sieci, przy ostrej konkurencji i dużej presji na koszty, byłby długi i niepewny. Ta transakcja pozwala zaś Netto przejść do konkurencji z największymi obecnymi w Polsce. Wydaje mi się, że strategie pozostałych konkurentów, już z pewnym udziałem w rynku, starających się posiadać podobną liczbę sklepów opierają się na innych założeniach (np. posiadając już dość liczne lokalizacje sieć ma być dalej rozwijana organicznie, bez jednorazowych znaczących kosztów i ryzyk). Nie mam jednak większych wątpliwości, że podobnie jak w Europie Zachodniej czeka nas dalsza konsolidacja w branży dostawców, co przyczyni się do wzmocnienia modelu współpracy dużych podmiotów - ocenia.

Czy przejęcie Tesco przez Netto to dobra wiadomość dla branży mięsnej? Więcej na ten temat w naszym tekście z cyklu "Mięso na wtorek".

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Ludomir Biedecki RSS ALERT    /    Noerr RSS ALERT    /    Tesco Polska RSS ALERT    /    Netto RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    dyskonty RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • ja 2020-06-24 15:52:56
    Tesco - czyli najgorszy syf jaki znam - zostaje przejęte przez Netto - chyba trzecią najgorszą sieć w naszym pięknym kraju, zaraz obok Aldi. To będzie z dużą pewnością sukces (-;
  • Tay 2020-06-24 23:13:04
    oh...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.149.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!