Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Prezes Drosedu: Wiele firm drobiarskich może zakończyć rok na minusie

Wzrost cen pasz o prawie 40 proc. w porównaniu do zeszłego roku i kosztów produkcji żywca jak dotychczas nie został skompensowany wystarczającym wzrostem cen mięsa w detalu. Jeśli ta sytuacja się nie zmieni, to wiele firm drobiarskich zamknie rok ujemnym wynikiem finansowym - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jacek Lewicki, prezes Drosedu.

Prezes Drosedu: Wiele firm drobiarskich może zakończyć rok na minusie
Jacek Lewicki, prezes Drosedu

Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
Data: 17-08-2011, 11:48

- Jak Pan ocenia kondycję branży mięsnej po I połowie roku?

- Sytuacja w branży mięsnej, również w drobiarstwie, była dość dynamiczna w I połowie roku 2011. Ta branża bardzo szybko reaguje na zmiany w ogólnej koniunkturze i jest bardzo wrażliwa na brak równowagi w popycie i podaży mięsa drobiowego. Zgodnie z przewidywaniami podwyżki zbóż i pasz oraz ogólnoświatowy kryzys odbiły się echem na cenach, co przełożyło się na spadek rentowności zarówno hodowców, jak i zakładów ubojowych. W przeciwieństwie do sytuacji cenowej, popyt krajowy i eksport utrzymują stabilną dodatnią dynamikę, co w efekcie powoduje wzrost produkcji drobiu. Wyniki firm drobiarskich za I-sze półrocze będą zdecydowanie gorsze niż w zeszłym roku. I niestety następne półrocze nie wygląda optymistycznie. Wzrost cen pasz o prawie 40 proc. w porównaniu do zeszłego roku i kosztów produkcji żywca jak dotychczas nie został skompensowany wystarczającym wzrostem cen mięsa w detalu i jeśli ta sytuacja się nie zmieni, to wiele firm drobiarskich zamknie rok ujemnym wynikiem finansowym.

- Czy rentowność branży drobiarskiej ma szansę w tym roku wzrosnąć?

- Uporządkowanie oraz ustabilizowanie rynku surowcowego zdecydowanie poprawiłoby wizerunek branży oraz przyczyniłoby się do bardziej przewidywalnych efektów finansowych poszczególnych firm. Obecna koniunktura - wyraźne osłabienie siły nabywczej - nie sprzyja poprawie rentowności. Ponieważ mięso drobiowe jest generalnie tańsze od wieprzowiny i wołowiny, w sytuacjach kryzysowych jego ceny bronią się dłużej przed spadkiem, ale z tego też powodu trudno jest je podnieść do rozsądnego poziomu przy niskich w tym roku cenach wieprzowiny. Dzisiaj mięso drobiowe pozostaje na niższym poziomie cen niż w zeszłym roku, a koszty surowcowe są wyższe, co w końcowym rozrachunku obniża wyniki branży i następne miesiące tego już raczej nie zmienią. Pozytywnym czynnikiem mogły by być obniżki cen pasz po dobrych żniwach w Europie i wyjście spekulantów z rynków surowców żywnościowych, ale efekty tych działań zobaczymy raczej w wynikach branży dopiero w przyszłym roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Jacek Lewicki RSS ALERT    /    Drosed RSS ALERT    /    mięso drobiowe RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • poinformowany 2011-08-18 09:49:56
    A ile pan pan M.Przyborski członek waszego zarządu zarobił na portugalskim jajku wylęgowym za 9 eurocentów - sami rozwalacie rynek a potem narzekacie jak to wam żle
  • hodowcadrobiu 2011-08-18 12:59:11
    pan sie pomylił panie prezesieLewicki - nie \"wiele firm drobiarskichzamknie rok na minusie\" tylko wielu hodowców bo to oni są producentami żywca i to im wzrosły koszty produkcji żywca o 40%- wy go skupujecie po zaniżonych cenach odbijając sobie straty i przerzucając cały ciężar na hodowcę - tak to wygląda w praktyce .
  • bart 2011-09-13 22:34:15
    Jesli hodowcy wspopracowali by tylko z firma drosed juz dawno by zbankrutowali,to firma ktora zarabia tylko dzieki temu ze wykorzystuje hodowcow

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.15.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!