• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Prezes Peklimaru o Polskim Klastrze Mięsnym: Połączony potencjał firm daje przesłanki do odważniejszego działania

Polski Klaster Mięsny zamierza wprowadzić wspólną markę wędlin Polonium. - Rozpoznawalna marka, to dzisiaj wielka wartość na rynku. Połączony potencjał kilku firm z pewnością daje przesłanki do odważniejszego działania - komentuje Bogusław Strześniewski, prezes zarządu spółki Peklimar, która wchodzi w skład PKM.
  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 03-04-2012, 13:03
Prezes Peklimaru o Polskim Klastrze Mięsnym: Połączony potencjał firm daje przesłanki do odważniejszego działania
Bogusław Strześniewski, prezes Peklimaru (fot.: Pawel Pawlowski/zelaznastudio.pl)

Jakie korzyści niesie ze sobą - z punktu widzenia Pana firmy - przynależność do klastra?

Klaster to przede wszystkim dobre towarzystwo. Okazja do wymiany poglądów. Może jeszcze nie możemy zapisać sukcesów, ale rozmawiamy i "uczymy się siebie". Z tego twórczego sporu powinny być wkrótce owoce.

Czy klastrom łatwiej - niż pojedynczym przedsiębiorstwom - uzyskać dotacje unijne?

Moja ocena nie jest zbyt pozytywna. Dotacje unijne muszą być pozyskiwane mądrze i zgodnie ze strategią firmy. Obserwuję jednak, że jeśli już do tego dochodzi to raczej podmioty dopasowują strategię do możliwości pozyskania dotacji. Czy to dobry trend? Moim zdaniem nie.

Czy klastry mogą stanowić realną konkurencję dla koncernów spożywczych?

Każda konsolidacja potencjałów potęguje możliwości konkurowania. Z drugiej jednak strony klaster to rodzaj stowarzyszenia, najczęściej zorganizowany, ale "za plecami" stoją firmy macierzyste - niepołączone kapitałowo, ze swoimi strategiami i sposobami działania. To moim zdaniem czynnik osłabiający efekt.

Czy Polski Klaster Mięsny współpracuje z jakąś instytucją naukową? Jakie niesie to za sobą korzyści? Czy instytucje dużo dają od siebie i czy jest to przydatne w rozwoju takiego klastra?

Na razie jeszcze nie wypracowaliśmy takich relacji. Owszem posiłkujemy się konsultingiem, ale raczej z poszczególnymi osobami ze świata nauki - nie instytucjonalnie.

Jak - Pana zdaniem - będzie wyglądała branża spożywcza za 10 lat jeśli chodzi o rozwój klastrów? Czy firmy i instytucje chętniej będą się "wiązały"? Czy może ta idea upadnie?

Szczerze mówiąc jestem sceptykiem. Przeważać będą twarde powiązania kapitałowe. Obszarami, który może jednak stać się godnymi zainteresowania, są np. poszukiwanie oszczędności (choćby w zakupach) i wspólne projekty badawcze. Spodziewałbym się prób specjalizacji w produkcji przez wymianę produktową.

Wszystko to jednak bardzo "ewolucyjny" projekt, a rynek zmusza do ruchów "rewolucyjnych". Idąc tą analogią - trzeba śmiałego przywództwa, odważnych strategii i konsekwentnej ich realizacji. Czy opcja "klastrowa" w to się wpisuje? - trochę wątpię. Jednocześnie mam nadzieję i zamierzam aktywnie nad tym pracować, aby nasza organizacja - PKM - osiągnęła pokładane w niej nadzieje.

Polski Klaster Mięsny zrzesza także takie firmy jak: Pekpol, ZM Wierzejki, ZM Niewieścin i ZM Zyguła.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!