Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Prezes PKM Duda: Branża mięsna odczuwa skutki spadającej siły nabywczej konsumentów

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 15-03-2013, 14:25
Sytuacja ekonomiczna kraju bezpośrednio wpływa na kondycję finansową branży spożywczej, która w ostatnim czasie zmaga się z wieloma problemami. Skutki spadającej siły nabywczej polskich konsumentów są wyraźnie odczuwalne przez przedsiębiorców - dochody polskich gospodarstw rosną wolniej od wzrostu cen produktów spożywczych. Branża mięsna w Polsce szczególnie mocno odczuwa taki stan rzeczy, będąc dodatkowo osłabianą przez obserwowany od lat spadek stanu pogłowia trzody chlewnej - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dariusz Formela, prezes PKM Duda.
Prezes PKM Duda: Branża mięsna odczuwa skutki spadającej siły nabywczej konsumentów
Dariusz Formela, prezes PKM Duda

Pogłowie trzody chlewnej sięga obecnie poziomu ok. 11 mln sztuk. Dla porównania - w rekordowym 2004 r. wynosiło ono 22 mln sztuk. - Spadek pogłowia o połowę i jego mniejsza dostępność sprawiły, że na rynku zaostrza się konkurencja o surowiec. W efekcie ceny surowca wieprzowego nieustannie pną się w górę. Kryzys w obszarze podaży tuczników nie jest czymś nowym, jego kolejne stadia obserwujemy przez ostatnie kilka lat, jednak w 2012 r. uderzył w polski przemysł mięsny z największą siłą, przez co miniony rok był zdecydowanie najtrudniejszy dla branży - ocenia Dariusz Formela. - Ceny surowca drożały niemal nieprzerwanie do października, przebijając pod koniec września poziom 6 zł. Średnia cena skupu 1 kg żywca wieprzowego w okresie styczeń-grudzień 2012 wynosiła 5,39 zł i była o 19,3 proc. wyższa od notowanej w analogicznym okresie 2011 r. - zaznacza.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl



Stan pogłowia kontynuował trend spadkowy by na koniec listopada ub.r. zatrzymać się na poziomie 11,1 mln sztuk, notując głęboki spadek o 14,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2011. - Rok 2012 to także okres dużych przemian w obszarze zwyczajów żywieniowych polskich konsumentów. Wzrost cen detalicznych mięsa wieprzowego przekraczający w skali roku 10 proc. skłonił ludzi do zwiększenia w swoich dietach udziału relatywnie tańszego drobiu - zauważa prezes PKM Duda. - Według prognoz IERiGŻ, Polacy spożyli w całym 2012 r. o 3 kg mięsa wieprzowego mniej na osobę w porównaniu do 2011 r. To spadek mocno odczuwalny przez producentów czerwonego mięsa, gdyż wynoszący 7-8 proc. Afera solna, która dotknęła branżę mięsną na początku 2012 r, nie pozostała bez wpływu na kondycję rynku. W efekcie problemy finansowe polskich producentów mięsa pogłębiły się, co w przypadku wielu z nich przyspieszyło decyzję o rozpoczęciu procedury upadłościowej - dodaje.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!