Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Prezes Polskiego Mięsa: Strategia "od pola do stołu" jest całkowicie oderwana od realiów ekonomicznych

- Proponowana przez Komisję Europejską nowa strategia "Od pola do stołu" jest całkowicie oderwana od obecnych realiów ekonomicznych. Co gorsza, całkowicie nie uwzględnia ona prognoz wzrostu populacji na świecie i w związku z tym zapotrzebowania na białko zwierzęce - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Prezes Polskiego Mięsa: Strategia
Witold Choiński krytycznie ocenia założenia nowej unijnej strategii "od pola do stołu". fot. PTWP

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 03-06-2020, 14:44

Strategia "Od pola do stołu" jest elementem Europejskiego Zielonego Ładu. Projekt przedstawiony w grudniu 2019 r. przez przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen i wiceprzewodniczącego Fransa Timmermansa ma doprowadzić do “klimatycznej neutralności” unijnej gospodarki w 2050 r. O założeniach strategii i możliwym wpływie na branżę mięsną pisaliśmy szczegółowo w cyklu "Mięso na wtorek".

Witold Choiński wskazuje, że jedną z wielu rzeczy, którymi ta strategia się zajmie, są wzorce konsumpcji i wybory żywieniowe konsumentów, a konkretnie konsumpcja mięsa.

- O ile mi wiadomo, podejście rozważane przez Komisję sugeruje, abyśmy przestali promować produkty mięsne, przestali stymulować ich produkcję i narzucili bardziej ukierunkowane stosowanie przepisów podatkowych dotyczących mięsa. Drugim elementem wysuniętym przez Komisję i zwolenników od pola do stołu jest potrzeba ograniczenia produkcji zwierzęcej i zmiany orientacji na rodzaje produkcji roślinnej - mówi.

W ocenie prezesa Związku Polskie Mięso jest to uproszczona wizja rolnictwa, niebezpieczna pod wieloma względami.

- Obecnie blisko 30 procent gruntów rolnych w Europie uważa się za grunty marginalne, na których uprawa roślin uprawnych byłaby praktycznie niemożliwa i niezwykle kosztowna z punktu widzenia środowiska i klimatu. Europejscy i polscy hodowcy zwierząt odgrywają wiodącą rolę w utrzymywaniu pastwisk, łąk zapobieganiu zamykaniu górskich terenów wiejskich i rozprzestrzenianiu się pożarów lasów w lecie - dodaje.

Choiński nie ma wątpliwości, że proponowana przez Komisję Europejską nowa strategia jest całkowicie oderwana od obecnych realiów ekonomicznych.

- Co gorsza, całkowicie nie uwzględnia ona prognoz wzrostu populacji na świecie i w związku z tym zapotrzebowania na białko zwierzęce. Z kolei pomysł, by do 2030 roku co najmniej 25 procent gruntów rolnych przeznaczyć na rolnictwo ekologiczne rodzi pytanie, czy tak naprawdę za dziewięć i pół roku będzie wysoki popyt na rynku na produkty ekologiczne, że tego rodzaju produkcja będzie rentowna? Są analizy, które wskazują, że produkcja ekologiczna będzie rosła i klienci tego będą oczekiwali. Przypomnę  jeden fakt, że 10 lat temu wielu ekspertów twierdziło, że w 2020 roku nastąpi niemal śmierć branży mięsnej, bo mięso stanie się passe. Tak się nie stało i tak nie się nie stanie, bo konsumenci oczekują wysokiej jakości białka zwierzęcego, bo wiedzą, że jest ono potrzebne do prawidłowego rozwoju człowieka - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Witold Choiński RSS ALERT    /    Związek Polskie Mięso RSS ALERT    /    Od pola do stołu RSS ALERT    /    Komisja Europejska RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.109.152
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!