• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Prezes PZPBM: Tylko bliska współpraca przetwórców z producentami podniesie konkurencyjność polskiego mięsa

- Analizując strategię niemieckiego sektora wieprzowiny można powiedzieć, że realizuje on strategię - „silne przetwórstwo siłą zaplecza surowcowego". Jeżeli chodzi o polski sektor wieprzowiny to już w 2006 roku Niemcy oceniali, że nie stanowi on w najbliższych latach zagrożenia dla ich pozycji konkurencyjnej, co okazało się niestety prognozą trafną. Za silnych konkurentów w sektorze uważali jedynie Danię i Hiszpanię - mówi Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 05-12-2008, 15:14
Prezes PZPBM: Tylko bliska współpraca przetwórców z producentami podniesie konkurencyjność polskiego mięsa

- Przysłuchując się dyskusjom w polskich mediach, wymianom poglądów nie mogę oprzeć się wrażeniu, że warto i należy przekonywać polskich przetwórców, aby myśleli i działali w kategoriach wspólnego z rolnikami budowania przewag konkurencyjnych. Aby rozmawiali i pracowali metody na bardziej sprawiedliwy podział wartości dodanej między rolnikami przetwórcami i handlem. Przykład rynku wieprzowego jest ostrzeżeniem i dowodzi, że polscy rolnicy nie musza produkować jeśli nie osiągają rentowności - mówi Jerzy Wierzbicki.

- Jest to istotna przesłanka dla sektora mleczarstwa w nadchodzącej trudnej sytuacji. Skutki finansowe niższej efektywności przetwórstwa niż w UE15, przenoszone na rolników mogą skutkować wygaszaniem produkcji mleka - podkreśla prezes PZPBM.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Wierzbicki uważa, że na tym tle można postawić pytanie o przyczyny wywołania dyskusji, na temat kto ma być odpowiedzialny za przetwórstwo spożywcze, czy Minister Rolnictwa czy Gospodarki. U podstaw takiej dyskusji tkwi oczekiwanie przetwórców aby władze zapewniły pełną niezależności przetwórców od polskiej bazy surowcowej, otwarcie się na zakup surowca z dowolnego miejsca na świecie co jest trendem niebezpiecznym dla polskiego rolnictwa ale i w długiej perspektywie także dla polskiego przetwórstwa. - Warto zadać sobie pytanie czy zasadne jest podzielenie odpowiedzialności za polską Wspólną Politykę Rolną w odróżnieniu od podziału kompetencji w Komisji Europejskiej. Czy podzielenie odpowiedzialności i środków usprawni proces decyzyjny, czy przyczyni się do wypracowania bardziej korzystnych rozwiązań dla polskiego rolnictwa i przetwórstwa? - dopytuje prezes PZPBM.

Według Jerzego Wierzbickiego dzięki tej sytuacji możemy odpowiedzieć także na drugie pytanie - „Kogo i jak ma wspierać państwo".  - Możliwości budowania strategii przez niemieckich kolegów, czy kolegów z innych krajów UE15 zostały stworzone dzięki sprawnej, skutecznej polityce państwa. To państwo stworzyło podstawy do finansowania badań marketingowych w sektorze rolnych pod nadzorem branż, finansowania prac nad strategia i realizacji strategii, do wzmocnienia pozycji organizacji branżowych, do integracji poziomej i pionowej. W Polsce takie działania jeśli już są podejmowane to mało skutecznie - zwraca uwagę Wierzbicki. 

Dodaje również, że od 3 lat brak ustawy o funduszach promocji, słabe i nieliczne grupy producentów rolnych, słabe finansowo organizacje branżowe. Niezbędna jest zmiana polityki Państwa, wywołanie głębokich zmian w mechanizmach finansowania organizacji branżowych, skonstruowanie i uruchomienie takich mechanizmów, które za kilka lat zaowocują silnymi finansowo i organizacyjnie reprezentacjami w poszczególnych grupach produktów.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • KKrajewski 2008-12-06 13:42:44

    Drogą do konkurencyjności jest integracja łańcucha od pola do stołu! Gdy ta integracja istnieje jak w sektorze mleczarskim mamy siłę polskiego sektora i obronę wspólnych interesów, wspólne programy, finansowanie rozowju i wspólny fundusz promocji- mimo podzielenia na kilka organizacji branżowych. W sektorze mięsnym - pieszczoszku transformacji -ta prawda jeszcze nie dotarła do świadomości wszystkich, stąd nadal dreptanie w miejscu. W obecnej sytuacji chyba tylko szybkie uruchomienie funduszy promocji może coś zmienić w dobrym kierunku! Popieram

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!