Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Prezes UPEMI: Trzeba szukać sposobów na wyjście z kryzysu

Czas zadać sobie pytanie jaka jest przyczyna tego, że nasza produkcja prosiąt i tuczników jest niekonkurencyjna w stosunku do krajów Unii Europejskiej - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Wiesław Różański, prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI).

Prezes UPEMI: Trzeba szukać sposobów na wyjście z kryzysu
Wiesław Różański, prezes UPEMI (fot. Paweł Pawłowski, zelaznastudio.pl)

Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
Data: 17-12-2012, 12:07

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, pogłowie trzody chlewnej w Polsce pod koniec marca 2012 r. liczyło ok. 11 mln sztuk i w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku było niższe o 12,4 proc. W gospodarstwach indywidualnych, gdzie znajdowało się ok. 83 proc. krajowego pogłowia trzody, liczebność obniżyła się w skali roku o ok. 15 proc.

W strukturze stada trzody ogółem zmniejszył się udział prosiąt i warchlaków, zwiększył za to udział tuczników i świń do odchowu (w tym macior). Obecne stado trzody chlewnej w Polsce jest najniższe od ponad 50 lat, a w ciągu ostatniej dekady zmniejszyło się o jedną trzecią.

Stan pogłowia odzwierciedla dalsze pogłębienie się trendu spadkowego z roku ubiegłego w wyniku niskiej opłacalności produkcji żywca wieprzowego, spowodowanej wysokimi cenami pasz. Wyższe ceny żywca wieprzowego w 2011 r. nie zrekompensowały wysokich podwyżek cen zbóż. Stąd rosnący szybko import prosiąt oraz wieprzowiny z krajów Unii Europejskiej.

Niestety, tendencja ta może się utrzymać przez najbliższe lata. Spadek pogłowia trzody chlewnej odczuli producenci, ale także przedstawiciele sektorów przemysłu związanego z chowem tego gatunku zwierząt - zakłady mięsne czy przemysł bioweterynaryjny. Brakuje nowych chlewni, ceny surowców paszowych i pasz są rekordowe, co rujnuje budżety rolników. Krajowe zakłady przetwórcze rozwijały się w ostatnich latach kosztem producentów, czego dowodem są tendencyjnie niższe ceny tuczników w porównaniu do unijnej średniej.

Wiesław Różański ocenia, że aby uzdrowić kondycję sektora mięsnego potrzeba działań szerokich, także na szczeblu rządowym. - Jednak także więcej producentów powinno korzystać z postępu naukowego w obszarach optymalnego żywienia czy profilaktyki chorób zwierząt. Trzeba przede wszystkim wykorzystać potencjał produkcyjny krajowego stada podstawowego loch i stawiać na jakość, co umożliwia System Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP - wskazuje prezes UPEMI.

Zwraca uwagę na fakt, że mięso, obok wódki czy słodyczy, może być motorem napędowym polskiej sprzedaży zagranicznej. - Największą nadwyżkę Polska notuje na rynku drobiu. W tym segmencie kraj jest na trzecim miejscu w Europie. Eksport polskiego mięsa będzie więc rósł, choć niekoniecznie tylko dzięki odbiorcom z Unii Europejskiej. Polskie mięso nadal będzie podbijać Daleki Wschód. W przypadku drobiu wśród znaczących partnerów Polski jest na przykład Hongkong, a w przypadku wieprzowiny - Korea Południowa czy Chiny. Do tego przyczyniły się m.in. kampanie promocyjne - podkreśla Różański.

Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego jest beneficjentem 2-letniego unijnego programu "Tradycja, jakość i europejski smak", którego budżet wynosi 3,5 mln euro. Program ten promuje mięso z Unii Europejskiej w Wietnamie i w Stanach Zjednoczonych. - Eksport wieprzowiny do Korei wzrósł dzięki niemu w ub. r. czterokrotnie - akcentuje prezes UPEMI.

Dodaje, że działania organizacji polegają nie tylko na organizowaniu udziału w imprezach targowych, ale także innych działaniach promocyjnych, takich jak ułatwianie kontaktów między przedsiębiorcami, a także reklama w miejscowych mediach i prasie specjalistycznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Wiesław Różański RSS ALERT    /    UPEMI RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    eksport mięsa RSS ALERT    /    trzoda chlewna RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • Farmer 2012-12-17 12:14:33
    11 tysiecy sztuk = jeden dzien ubojowy Agryfu lub Pini Polonia i po naszym poglowiu :( Chyba, ze autor mial na mysli 11 milionow sztuk (11.000.000)
  • ... 2012-12-17 19:40:23
    Przyczyny są dobrze znane nie od dziś, pozwolę sobie zacytować artykuł pana profesora, zamieszczony ongiś w periodyku Trzoda chlewna. of. dr hab. Zygmunt Pejsak Państwowy Instytut Weterynaryjny – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach Przyczyny gwałtownego spadku pogłowia trzody chlewnej w Polsce Trzoda Chlewna (2012) nr 3, str.12-17 W roku 2011 pogłowie trzody chlewnej w Polsce spadło do poziomu najniŜszego od roku 1964. Jak wskazują na to dane GUS, pod koniec lipca 2011 pogłowie trzody wynosiło w Polsce 13 508 500 świń. W ciągu 12 miesięcy od lipca 2010 do lipca 2011 liczba świń zmniejszyła się o ponad 9% czyli o około 1 357 000 osobników. W tym samym czasie stado podstawowe loch „skurczyło” się o prawie 220 000 samic, czyli o 15,7%. Liczba loch w lipcu 2011 wynosiła 1 177 300. Warto wspomnieć, Ŝe jeszcze 5 lat wcześniej – w roku 2006 – stado podstawowe loch w naszym kraju liczyło więcej niŜ 1,8 mln samic. Najpierw trochę statystyki W okresie roku 2010 – 2011 spadła liczebność wszystkich grup wiekowych i technologicznych świń. Porównanie spadków w zakresie liczby świń w gospodarstwach prywatnych i w sektorze publicznym wskazuje, Ŝe szybciej spadało pogłowie zwierząt w chlewniach prywatnych. Wskaźnik spadku w tym sektorze wyniósł 9,2% natomiast w sektorze publicznym 5,2%. MoŜna stwierdzić, Ŝe stałą tendencję w zakresie spadku pogłowia trzody chlewnej obserwuje się w naszym kraju od roku 2006. Jakkolwiek tendencja jest stała, to na przestrzeni ostatnich 5 lat zarejestrowano dwa wyraźne „tąpnięcia”. Pierwsze stwierdzono w okresie 2007/2008 roku a drugie na przełomie 2010/2011. Spadek pogłowia świń obserwuje się od kilku lat praktycznie we wszystkich województwach. W roku 2011 uwidoczniono go w 14 województwach. Największy spadek odnotowano w woj. małopolskim – ponad 21,6% i lubuskim 21%. Warto dodać, Ŝe równieŜ w UE ubój trzody chlewnej w 2010 był niŜszy niŜ w 2009. Interesujące wnioski, dotyczące mających miejsce istotnych zmian strukturalnych w chowie świń w Polsce, wyciągnąć moŜna z analizy oficjalnych danych zaprezentowanych w ostatnio wydanym roczniku GUS przedstawiającym wyniki powszechnego spisu rolnego z roku 2010 (GUS, 2011). Z opracowania tego wynika, Ŝe w 2010 roku chów i hodowlę świń prowadzono w 397 700 gospodarstwach (w roku 2002 w 760 600 chlewniach); spadek liczby hodowców lub producentów o 52%. Chowem prosiąt (stada loch) zajmowało się w roku 2010 – 251 900 gospodarstw (w 2002 – 452 300 gospodarstw); spadek liczby tego typu chlewni w omawianym okresie sięgnął 55%. Porównanie przedstawionych na wykresie danych wskazuje korzystną z produkcyjnego punktu widzenia tendencję wyraźnego wzrostu odsetka stad z liczbą loch ponad 20. Za zjawisko korzystne uznać moŜna fakt, Ŝe w roku 2010 „aŜ” 44% wszystkich stad loch liczyło średnio więcej niŜ 20 samic. Niestety, 100 – 200 loch było tylko w 308 stadach a więcej niŜ 500 loch tylko w 24. Niestety, średnie wskaźniki liczby loch na gospodarstwo są skrajnie niekorzystne. Na jedno gospodarstwo prowadzące chów lub hodowlę świń przypadało w roku 2010 3,6 lochy (w 2002 r. 2,5 lochy), natomiast na jedną chlewnię utrzymującą lochy przypadało 5,7 samicy (w roku 2002 – 4,2 szt.). PowyŜsze dane jasno dokumentują archaiczny sposób produkcji świń w naszym kraju. Struktura krajowego stada pozostaje w istotnej sprzeczności z preferencjami rynkowymi i warunkami ekonomicznymi rynku. Z produkcji wypadają przede wszystkim małe gospodarstwa i produkujące prosięta Dramatyczny spadek pogłowia i liczby gospodarstw obserwuje się przede wszystkim w grupie małych producentów. Gospodarstwa większe, zarówno rodzinne jak i wielkoprzemysłowe, raczej zwiększają produkcję i stopniowo podnoszą stosunkowo niewysoką efektywność. Jak wskazują na to przedstawione powyŜej dane, największy spadek zarejestrowano w gospodarstwach
  • lawyer 2012-12-18 08:50:36
    A kiedy to ostatnio ceny żywca w Polsce były niższe niż średnia w UE, Pan Prezes jest chyba mocno nie na czasie...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.247.75
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!